Oktober [Extreme kweekvarianten. Nu is het genoeg!]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-04-2018 10:32

Zo zijn wij aan onze eerste guppen gekomen, mijn moeder was jarig en een oom en tante stonden met een zakje met 3 guppies op de stoep.
Die hebben we toen in een accubakje gestoken zonder voer, bodembedekking of plantjes/filter oid want we hadden er niks voor in huis.
Worst. Present. Ever.

Ik heb ze hier dan ook afgericht dat er niet zomaar dieren gekocht moeten worden voor me. :wink:
In overleg en met zelf/samen uitzoeken prima maar sta niet op de stoep met een zakje visjes want 'is zo leuk'.
Stel dat ik nu nog op zoek zou zijn naar een hond, mijn moeder zag een heel leuke en ze zou me opbellen met de mededeling 'ik heb een leuke hond gezien voor je, zullen we er samen gaan kijken om te zien of er een klik/match is met je' dan is dat uiteraard ook al anders dan *dingdong* 'kijk, ik heb een leuke hond voor je meegenomen'.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 05-04-2018 10:56

Zou wat voor mij zijn zou het zo mee terug geven daar ik erg kritische ben in mijn keuze

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 05-04-2018 11:45

Hier ook de een zou zeggen woow en de ander ziet en heel erg zielig mismaakte vis.

Afbeelding

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-04-2018 17:09

Ik vind een vis met zo'n bouw niet functioneel Yoshi, daarom zou ik zo'n vis niet bewust aanschaffen.
Ben ook altijd benieuwd bij die extremere vissen hoe ze er van binnen uitzien tov een 'normaal' gebouwde sluiers/goudvis.
Zoals de ryukin met die hoge rug, hoe ziet de ruggengraat er daarbij uit bijv en is er geen vergroot risico op een knik erin?
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-04-2018 17:13

wil schreef:Zou wat voor mij zijn zou het zo mee terug geven daar ik erg kritische ben in mijn keuze
Ik durf een hond uitgezocht door mijn moeder zo aan te nemen, maar idd zoek ik mijn dieren liever zelf uit omdat dat imo ook een deel vd voorpret is.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 05-04-2018 19:58

Ik weet niet of de vissen bij een bepaalde bouw ergens last van hebben. In de natuur heb je toch ook zeer vreemd gevormde vissen waarvan je afvraag kunnen die uberhaupt nog iets maar ik denk ook dat ze zich aanpassen en juist op hun manier gebruik maken van wat ze hebben.

In aquariums heb je ook maanvissen die een hele hoge bouw hebben. In de oceanen zullen nog wel veel meer "rare" lichamen rond zwemmen.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-04-2018 21:27

Maar die vissen zijn wel aangepast op hun leefomgeving, zet ze in een andere omgeving en je zult zien dat ze het minder goed doen, ook al is de temperatuur en watersoort (zoet, brak, zout) verder hetzelfde.
Zie het als vissen die in dichtbegroeide delen zwemmen en vissen die in open wateren zwemmen.
Tenzij ze zo groot zijn dat ze geen natuurlijke vijanden hebben moeten de vissen die in open water leven snel en wendbaar zijn terwijl vissen die in dichtbegroeid gebied leven een stuk langzamer kunnen zijn omdat ze toch beschutting hebben. ;)

Het verschil met kweekvissen is dat die vaak op uiterlijk worden geselecteerd, bijv de ryukin op de hoge rug, maar men vergeet weleens dat daar risico's bij kunnen komen.
Nou weet ik dus niet hoe het skelet van een ryukin eruit ziet, maar als die ruggengraat krom is heb je bijv risico op een knik of hernia wat functievermindering of zelfs verlamming kan veroorzaken van de staart omdat de zenuwen bekneld of afgesneden worden.
Een vis waarvan de staart niet functioneert mist zegmaar het stuur en de balans en kun je dus afschrijven.
Stel dat je met zo'n vis hebt gekweekt en met die nakomelingen wordt ook gekweekt, dan heb je kans op een hoop ellende in deze variant of iig binnen de 'lijnen' waar deze ryukin en zijn nakomelingen in zijn gebruikt.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 05-04-2018 22:18

Ik zou dat echt niet weten en heb me er eigenlijk ook nooit in verdiept.

Zoogdieren hebben net als wij een skelet, spieren, zenuwen etc.
Ik weet niet eens of een vis wel zenuwen heeft of hersens. Als ik mijne wel eens zie stuntelen twijfel ik hier sterk aan. :wink: Vis heeft graatjes en dit zal toch anders zijn dan botten. Ik heb ook wel eens discussies gezien met de vraag voelt een vis pijn. Hier zijn ook de meningen over verdeeld. Dit zal wel heel ingewikkeld zijn want om pijn te voelen zul je ook weer zenuwen moeten hebben en iets in de hersens wat dat signaal opvangt en omzet. Geen flauw idee. Ik ga er maar vanuit dat ze pijn kunnen voelen met het idee beter daarvan uitgaan dan andersom.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-04-2018 22:27

Ze hebben hersens, die zijn wel klein maar toch. :P
Afbeelding

Het hoe en wat wb zenuwbaan etc kan ik zo gauw niet vinden, maar ik ga er ook vanuit dat een vis pijn kan voelen, verandering in gedrag bij ziekte en/of verwondingen moet immers ergens vandaan komen. ;)
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 05-04-2018 22:31

Natuurlijk voelt een vis pijn anders zou er ook geen verdoving nodig zijn be operaties of behandelen van wengroei of vinknippen.
Pijn is een deel van onze en hun overlevings reactie, hadden ze geen pijn en ze worden van achter opgegeten dan zouden ze het pas merken als ze bij de ogen zijn.
Pijn voelen kan natuurlijk op veel manieren en ze zouden wel een andere pijn prikkel hebben dan ons want ze hebben ook een zenuwstelsel dat anders is.
Als ik kijk naar alle verlies van de laatste tijd dan zag ik zeker dat sommigen pijn hadden.

Maar ja zeg toch eerlijk een vis zal nog niet met zn ogen blinken al deed je hem pijn 🙄

Plaats reactie