Oktober [Extreme kweekvarianten. Nu is het genoeg!]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Oktober [Extreme kweekvarianten. Nu is het genoeg!]

Bericht door ZSjonnie » 01-10-2012 15:03

Op dit forum zitten alleen maar liefhebbers van kweekvarianten. Het mag duidelijk zijn dat er daarom gekweekt mag worden omdat wij het mooi/leuk/schattig/grappig vinden.

De ontwikkeling van kweekvarianten blijft doorgaan en er komen steeds 'extremere' varianten bij. Er kan niet alleen naar de kwekers gewezen worden, omdat zij die varianten kweken.
Vaak is er veel vraag naar een variant met bepaalde extreme eigenschappen, waardoor de kwekers hier geld in zien. De consument is hier verantwoordelijk voor.

Er zijn hobbykwekers die experimenteren met kweken door het jongbroed van een willekeurige kruising op te laten groeien. Regelmatig wordt er niet streng uitgeselecteerd, waardoor er vissen ontstaan met aparte eigenschappen. Zolang deze vissen niet weggegeven of verkocht worden zou het geen probleem vormen, maar vaak is dit niet het geval. Deze vissen komen bij andere liefhebbers terecht waar weer de kans ontstaat op een kweekexperiment van een willekeurige kruising.
De genetica van dit soort vissen is een onbekend mengsel en vaak niet meer uit te zoeken.

Afbeelding


Voor de stelling van deze maand daarom twee vragen:
- Wat kunnen we in de toekomst nog verwachten betreffende nieuwe varianten, zoals bijvoorbeeld de Pearl-scale Demekin (zie afbeelding)?
- Wanneer is een kweekvariant een 'not done' variant, omdat het te zielig voor woorden is. Met andere woorden: Hoe ver moeten we gaan voor we echt STOP! zeggen tegen het kweken van bepaalde varianten?

Onderbouw je reactie zodat het duidelijk is voor alle leden.
Houdt a.u.b. rekening met de gevoelens van andere leden. Wellicht geniet een ander van jou 'not done' variant.
En zoals gewoonlijk: Houdt het netjes. ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 01-10-2012 16:37

Ik vind het vaak not-done als de variant er overduidelijk last van kan hebben.. maar dat kan je niet heel goed zelf bepalen. Ik vind bubble-eyes en varianten vaak erg zielig, omdat ze zo kwetsbaar zijn met die blazen. Je hebt ook demekins waar de ogen echt belachelijk groot zijn, dat vind ik dan ook weer zielig te vinden :P Het moet niet 'te' worden zegmaar. Alleen wanneer je dat bepaald is zo lastig :)

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 06-10-2012 18:28

Moeilijk onderwerp wanneer het te ver gaat.

Ik zelf vind meerdere varianten iets te ver gaan, zoals de HQ Pearlscale, bubble eyes en HQ broadtail .
Maar dat licht vooral aan gebrek aan informatie van mijn kant.

Groot nadeel van de HQ pearlscale vind ik, dat je volgens mij niet/amper kunt zien of de vis last heeft van buikwaterzucht, aangezien er bijna geen sprake is van schubben. Ook is de lichaamsvorm zo veranderd, dat de vis naar mijn idee veelste veel energie moet steken in het zwemmen. Doordat het lichaam vergeleken met de vinnen veelste groot en lomp is, is er geen goede verhouding meer. Het gestroomlijnde van de vis, klopt niet meer. Weet niet precies hoe ik het moet uitleggen :roll:

Wanneer je een Bubble eye in een bare-bottom houd zonder decoratie waaraan ze de zak kunnen beschadigen, is het voor de vis niet nadelig.
Ik denk trouwens dat als je een bak met 5 bubble eyes hebt, en ze krijgen paaidrang, dat er dan ook wel zakken kunnen beschadigen..
Ook hier is de vis niet meer gestroomlijnd door de met vocht gevulde zakken.

Hq Broadtail ben ik ook niet zo'n fan van. Nu heb ik het echt over de extreme variant (de variant waar je hoogstwaarschijnlijk echt de hoofdprijs voor betaald). De staartvin is zo onmogelijk groot, dat de vis gewoon amper vooruit kan komen zonder veel inspanningen. Stroming moet ook minimaal zijn volgens mij, omdat ze door teveel bewegen en stroming omgeklapde vinnen kunnen krijgen.

Er zijn ook Demekin ik persoonlijk te ver vind gaan. Wanneer de ogen echt zo groot zijn dat het in verhouding met de kop niet meer klopt (voor zover er een verhouding kan zijn tussen de ogen en de kop bij een Demekin), vind ik het ook niet kunnen. En een nadeel van de ogen vind ik dat ze snel blind worden. Ook al hoeft dat geen probleem te zijn, aangezien hun reuk-orgaan ook prima in orde is.

Ik zei HQ Broadtail en HQ Pearlscale, omdat de lichaamsvormen bij HQ vissen van deze soort nog extremer zijn (groter), en ik de lagere kwaliteit mooier vind, omdat ze dan toch de eigenschappen hebben van hoe ze eruit zouden moeten zien, alleen dan meestal kleiner.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 06-10-2012 19:58

kan je zo een voorbeeld van een broadtail posten dat jij te extreem vindt?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 06-10-2012 20:28

Ben aan het zoeken..
Voor zover ik nu filmpjes en foto's heb gevonden valt het weer heel erg mee en had ik het in mijn hoofd iets extremer gemaakt, maar ik zoek gewoon door :lol:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 07-10-2012 14:37

daar ben ik benieuwd naar
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 07-10-2012 14:39

Ik neem het terug, kan geen voorbeeld vinden.

Daar gaat m'n poging dit topic toch een beetje laten lopen :roll:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 07-10-2012 14:52

haha nee hoor :) maar ik wilde graag een voorbeeld, omdat ik het dus oneens ben. Tenzij je mij een extremere variant kon voorleggen.
Het kan hoor, maar voorlopig ben ik er ook niet echt een tegengekomen.

De pearscale demekin vind ik toch ook te extreem. net zoals vissengek aangeeft lijkt het mij moeilijk om te zien wanneer bepaalde ziektes optreden (bv buikwaterzucht).
Daarnaast worden zijn zwemmogelijkheden beperkt door zijn lichaamsbouw. Ze hobbelen meer door het water en zijn vaak trager om voedsel op een degelijke manier te kunnen opeten omdat ze het niet snel genoeg vinden of omdat ze gewoon trager zwemmen.

Ook de bubble eyes vind ik te extreem. De bellen zijn zeer gevoelig en lijken mij eerder een obstakel voor de vis. Ze kunnen zich sneller kwetsen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 07-10-2012 17:25

Zodra een vis last heeft van zichzelf vind ik het wel te ver gaan. Bij een combinatie tussen bv een demekin en een oranda heb ik het idee dat de boel gewoon in verdrukking komt. :/ Celestials vind ik ook wel te ver gaan, en bubble eyes, omdat ze gewoon altijd in het licht kijken, dat kan toch niet prettig zijn. Of je moet een bak hebben zonder lampen ofc.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 07-10-2012 19:18

Ik vind een HQ Tosakin prachtig om te zien, alleen echt de manier van zwemmen is niet altijd geweldig. Weet niet of de afbeelding een HQ is, geeft wel een idee van de omvang van de staart:
Afbeelding

In mijn ogen gaat het te ver als de dieren terwijl ze in goede conditie zijn moeite hebben met voedsel zoeken/zwemmen/navigeren etc.
Afbeelding

Plaats reactie