stelling van de maand november [Kweek van sluiers]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 04-11-2012 12:48

Nee je hoeft niet perse een betalende afzetmarkt te hebben, maar ik vind het wel een prettig idee dat ik weet dat ik mijn kleintjes naar onze vaste dierenwinkel mag brengen als er veel overblijven. Het is niet fijn om te kweken als je niet weet of je de kleintjes ook een goede plek kunt geven als ze groot zijn.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 04-11-2012 12:52

Hier spreek je jezelf wat tegen vind ik.
Ben je hier dan zo zeker van als je de kleintjes naar je LFS doet, dat ze een goede toekomst tegemoet gaan?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 04-11-2012 12:55

Nee, ik geef ze ook liever aan mensen waarvan ik weet dat ze ruimte hebben (bijv. via forum ofzo) maar ik zie de LFS als opvangnet. (en het is wel een goede LFS hoor, niet zomaar wat)

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 04-11-2012 15:06

Brian schreef:Die afzetmarkt is niet nodig vind ik, eens je die hebt ga je op de duur toleranter worden omdat je er iets aan verdiend...

Kijk eens naar hobbykwekers van TVR.
Hier wordt superkwaliteit gekweekt en deze mensen kweken niet met de bedoeling om te verkopen.
Die hobbykwekers behoren dan ook aan de top van de wereld.
Bij hun draait het om respect die ze krijgen als ze show's winnen.... een hele andere mentaliteit.
Ik dacht dat we het meer hadden over de mensen op dit forum.. Behalve van Zsjonnie dacht ik niet dat er iemand bezig was om op die manier te willen gaan kweken.

Vandaar dat ik afzetmarkt aanhaal. Want kweken is erg leuk en erg leerzaam, maar als je er bijvoorbeeld 2-5 over houdt, waar ga je die huisvesten, niet iedereen kan nog eens die extra leefruimte voor de vissen kwijt. Ik snap dat iedereen die eitjes heeft van zijn vissen de behoefte voelt om te proberen dat op te kweken, dat was ook mijn main reason toen ik er aan begon. Nu ik meer weet ga ik nog niet bezig met kweken vanwege gebrek aan tijd en aan een goed ouderkoppel.
Afbeelding

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 04-11-2012 19:24

@Rietje: En ik ;)

Ook al is de LFS nog zo goed, die zullen echt niet aan iedereen gaan vragen of ze een groot genoeg aquarium of vijver hebben. De meeste mensen willen niet eens een 50L bak opzetten voor goudvissen, laat staan een 400L bak of groter. Eer dat een LFS dan de vissen heeft verkocht zijn ze allang, ziek, vergroeid of omgekiept omdat een LFS geen plek heeft om voor 30 goudvissen ieder een 50L bak of meer neer te zetten.

Dus nee de LFS is geen plek waar ik mijn kweek zou afgeven als ik zocht naar een 'goed huis'.

Voor een kweek van welk dier dan ook, of het nu een vis of hond of weet ik veel wat is geldt 'in my opinion': Niet kweken als je er geen verstand van hebt!

Bij vissen denken mensen al heel snel, "oh wat leuk eens kijken wat het wordt. Vissen zijn in eerste instantie maar heel klein dus die kunnen we makkelijk kwijt." Wat er allemaal omheen kunt kijken laten ze al heel snel buiten geschouwing of hebben ze gewoonweg de kennis niet voor. De vissen waarmee gekweekt worden zijn al vaak van slechte kwaliteit dus dan wordt het alleen maar erger naarmate er meer van gekweekt wordt.

In principe wat mensen doen is de zwakkeling van een nest gebruiken om nog meer en ergere zwakkelingen te kweken, zoals ze nu met die 'tea-cup dogs' aan het doen zijn. De kleinste uit nest halen met een ernstig groeidefect, en daarmee fokken zodat de honden alleen maar nog kleiner worden en ze uiteindelijk het formaat hebben van een thee kopje :roll:

Het kan zo zijn, dat je misschien 1 of 2 gezonde visjes uit een kweekje krijgt maar meestal is dat niet het geval. Met gezonde visjes bedoel ik vissen die qua gezondheid goed zijn maar bijvoorbeeld een knik in de rug hebben, een half omgeklapt kiewdeksel, een te korte staart of zelfs geen staart enz.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 04-11-2012 19:31

Ik wist niet dat jullie ook wilden gaan kweken eigenlijk :roll: hehe..

Ik hoop dat Bianca binnenkort weer wat foto's plaatst, dan kunnen we zien hoe het met mijn kweekje Sirius gaat op dit moment. Of hij qua gezondheid en bouw er nog goed uitziet.. Dit is de laatste foto die ik heb gezien: (Wat vind jij van zo'n kweekje Bash, ook al is het geen showkwaliteit)

Afbeelding

Aan een LFS zou ik ze niet graag geven.. Venus Blanche, een witte demekin van mij is echt al een hele tijd terug naar een LFS gegaan. Ze zwom daar in een heel ruime bak, en uiteindelijk is ze meegenomen door een man met een groot aquarium. (eigenaar van die zaak is mijn buurman) Maar ik kwam daar geregeld controleren hoe het met haar ging, hij heeft haar ook niet zomaar verkocht.
Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 05-11-2012 09:46

In mijn vijver heb ik er eigenlijk weinig grip op. Wel zie ik wat voor en nadelen van kweken in een vijver.

Voordelen:je hebt geen omkijken naar de jonge vissen, continue gevarieerd voedselaanbod, natuurlijk licht, etc.
Nadelen: selecteren/ cullen van vissen is nagenoeg onmogelijk.

Ik kies er niet voor om te kweken. Al moet ik wel zeggen dat ik erg benieuwd ben hoe de nieuwe jonge sluiers het gaan doen en hoe ze zich gaan ontwikkelen.

Afbeelding

Ik denk wel dat er volgend misschien een zonnebaars bijgeplaatst gaat worden om jongbroed zoveel mogelijk uit te roeien.

Plaats reactie