stelling van de maand november [Kweek van sluiers]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

stelling van de maand november [Kweek van sluiers]

Bericht door Rex Hunt » 02-11-2012 20:12

Kweek van sluiers: niet aan beginnen? Of waarom nou juist wel en waarom.


Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 02-11-2012 21:04

Ik ben eraan begonnen omdat het mij erg leuk leek om te doen.
Je moet er wel rekening mee houden dat het veel tijd kost (qua verversen, selecteren, etc)

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 02-11-2012 21:10

Persoonlijk begin ik er niet aan, er wordt hier regelmatig met eitjes gestrooit, maar op een visje na heb ik allemaal vuilnisbakkies zwemmen die allemaal kleine mankementjes hebben. Ik vind het stuk voor stuk prachtige vissen, maar de mankementjes hoeven van mij niet door gegeven te worden.

Daarentegen, als je prachtige gezonde vissen hebt zwemmen, weet waar je mee bezig bent en er de tijd en energie voor kunt opbrengen. Dan zou ik niet inzien waarom je het niet eens zou doen.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 02-11-2012 23:15

Ik heb geen verstand van kweken, kan ook niet cullen, vind ik weer zo zielig, en ik weet niet wat ik met eigen kweek moet doen, want zelf onderbrengen is geen ruimte voor.
Dus ik laat de natuur lekker z'n gang gaan, en begin er niet aan
:wink:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 02-11-2012 23:34

Kweken is voor mij een soort van experiment.
En daarmee wil ik niet zeggen dat ik speel met de levens van de visjes. Maar ik ben heel nieuwsgierig naar de genen en welke factoren de groei beinvloeden.
Ondanks het enorm veel tijd, moeite en geduld vereist is het absoluut een ervaring waar je wel veel uit kan leren.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 03-11-2012 01:01

De reden dat de kwaliteit sluierstaarten zo slecht is in dierenwinkels (over het algemeen), komt door slecht kweken.

Vooral door inteelt met vissen met erfelijke gebreken ,als hier mee door gekweekt word zijn de nakomelingen er meestal nog slechter aan toe en zijn drager van het erfelijke gebrek (bijvoorbeeld het missen van de Caudale Blaas).

Ik vind dat je wel mag kweken, natuurlijk. Maar ik vind dan weer wel dat je dan streng moet uitselecteren.
Dus ook op foutjes in de vinnen (die soms ook erfelijk kunnen zijn), want als iemand zo'n visje van je overneemt en er eieren van krijgt en de jongen groot brengt is de kans groot dat de vinnen weer slecht zijn bij die jongen, de jongen gaan weer naar nieuwe eigenaar en zo blijft het doorgaan..

Er zwemmen al zoveel vissen rond met gebreken, om nu als je kweekt, streng en goed selecteert op foutjes, gaat 1, de kwaliteit misschien omhoog en 2, je vissen opkweekt die gezond zijn!

Hoeveel problemen kunnen onze vissen wel niet hebben? Het is gewoon erg hoe vol het herdenkings-topic is, als je kijkt naar het aantal actieve leden en de tijd die eroverheen is gegaan :shock:

Onze vissen zijn dus al gevoelig voor ziekten en problemen, en dat zou zeker ook te maken hebben met de vorm, maar ook met de manier waarop ze opgegroeid zijn.

Ik kom hier op terug.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 03-11-2012 09:07

Precies Vissengek, ook een goede reden om zelf, als je er geen verstand van heb, niet aan te beginnen.
Maar ik kan me wel voorstellen dat je het een keer probeert, want het is wel leuk vind ik als ik de kweekjes ziet opgroeien bij een ander, maar net wat je zegt, je moet oppassen dat je geen bagger eraan over houd.
Dus moet je een goede kenner zijn van dit soort vissen. :wink:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 03-11-2012 13:22

daar ben ik het ook mee eens, streng uitselecteren is een must
Zo heb ik er nu maar eentje overgehouden van de 100den die ik had
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 04-11-2012 11:17

Ik heb gekweekt voordat ik toegang had tot alle informatie die ik nu heb.

Zou in de toekomst wel weer willen kweken maar dan wil ik een goed stel ouders hebben. In het verleden heb ik ook wel gecullt maar misschien niet consequent genoeg. Sirius van Bianca is 1 van de kweekjes waar ik wel trots op ben maar naar de rasstandaard gezien is hij zeker niet perfect. Maar qua vinnen en gezondheid lijkt hij wel perfect en ik vind zijn kleuren erg mooi.

Ik raad iedereen die al niet genoeg ruimte heeft voor de oudervissen het kweken af, ook als je een drukke studie hebt of 40 uur per week werkt kan het kweken wel een heel hoge belasting vormen.

Mijn idee er van is alleen kweken als je:
- goede oudervissen hebt
- genoeg ruimte hebt
- genoeg discipline om dagelijks meerdere keren te voeren en te verversen
- je de middelen hebt om de jongen de ruimte te geven die ze nodig hebben
- je de ouders goed/voldoende gehuisvest hebt
- je bereid bent slechte(re) exemplaren te cullen
- en je een afzetmarkt hebt voor de jongen

Kan zijn dat ik wat dingen gemist heb..........
Afbeelding

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 04-11-2012 12:24

Die afzetmarkt is niet nodig vind ik, eens je die hebt ga je op de duur toleranter worden omdat je er iets aan verdiend...

Kijk eens naar hobbykwekers van TVR.
Hier wordt superkwaliteit gekweekt en deze mensen kweken niet met de bedoeling om te verkopen.
Die hobbykwekers behoren dan ook aan de top van de wereld.
Bij hun draait het om respect die ze krijgen als ze show's winnen.... een hele andere mentaliteit.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Plaats reactie