stelling van de maand december [de hobby zelf]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-04-2018 22:20

Ik kan nog niet zeggen dat ik goed bezig ben met de hobby als in het daadwerkelijk houden van sluiers omdat ik nog in de aanloop ernaartoe zit.
Ik denk wel dat ik goed bezig ben qua inlezen, informatie opvragen en plannen te maken maar ook te veranderen als blijkt dat het theoretisch niet goed zit.
Zo had ik eerst bedacht om 8-10 sluierstaarten in een 450l bak te gaan houden maar werd ik erop gewezen dat dat teveel vis is voor de bak als je alleen al kijkt naar de absolute minimumeisen, dat plan is inmiddels veranderd in tzt max 5 (maar wsl eerder 3-4) sluiers van 1 variant waarbij al rekening is gehouden met evt eindformaat (tenzij ik gelijk voor grote maat ga bijv bij FGS vandaan).
Net zoals ik bedacht heb dat ik graag een vijver wil want meer zwemruimte en mss kans om een groepje watonai aan te schaffen als blikvanger.
En waar ik eerst bedacht om de watonai te combineren met een groepje LFS sluiertjes opdat ik dit jaar al een zwembad kan opzetten om die sluiers in te zetten, overweeg ik nu om wel te gaan graven maar pas in 2019 vissen aan te gaan schaffen en de LFS-sluiers in het aquarium te steken of achterwege te laten.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 06-04-2018 00:01

Ik vind dat na wat je hier zojuist hebt gescheven dat je hardstikke goed bezig bent.
Je bent bewust je bent zoekend je staat open voor meningen, je denkt na, en wilt meer leren, je hebt een doel (uitgewerkt of niet)
Ik zie niet waarom jezelf vind dat je niet goed bezig bent.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 06-04-2018 10:23

Dat niet goed bezig slaat op het daadwerkelijk houden van sluierstaarten, simpelweg omdat ik ze nog niet heb. ;)
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 06-04-2018 11:04

Dat is deel van het waarom ik zei dat ik vind dat je goed bezig bent.
Beter zo dan tijlen en emmers vol om ze maar alvast te hebben.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 06-04-2018 15:08

Dat is ook weer waar. :)

Kijk, in een ver verleden (tot 10-12 jaar terug) had ik sluiers maar deed ik bijna alles fout.
Ze zaten niet in een kom maar wel in een veel te kleine bak, de kom die we nog hadden van de guppen gebruikte ik voor tijdens het verschonen van de bak.
De bak was 40l geloof ik (grootste maat plexiglas bak) en werd wekelijks geheel schoongemaakt, de steentjes werden nog net niet met zeep gespoeld :oops: en er hing zo'n bruissteentje in.
Op het laatst had ik een 90l bak met intern filter en een stuk of 13 sluiers in diverse maten en varianten, om de haverklap schimmel, stip, vinrot, regelmatig dode vissen maar ach, ze waren gewoon zwak dacht ik.
De winkels adviseerden me ook niet anders, kon allemaal prima en hier heb je weer een doosje met een flesje EsHa2000 of exit of weet ik veel wat ze voor middelen verkopen.
Omdat internet toen nog een beetje in opkomst was en er veel minder op stond, ging ik er nog vanuit dat wat een winkelmedewerker vertelde ook klopte.

Nu is er zoveel meer te vinden aan informatie en is kennis dus letterlijk binnen handbereik, waardoor ik nu een stuk beter zie dat ik toen zo verkeerd bezig was.
Maar hierdoor zie ik ook wat ik kan verbeteren (zo'n beetje alles tov toen :P) en hoe mooi de hobby kan zijn als je het op de goede manier aanpakt.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Plaats reactie