stelling van de maand december [de hobby zelf]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

stelling van de maand december [de hobby zelf]

Bericht door Rex Hunt » 30-11-2012 20:12

het is meer een vraag, en best een simpele ook. en die vraag kan naar mijn mening ook een heftige discussie worden, dus hou iedereen in zijn of haar waarde en hou het netjes en overzichtelijk.

komt ie voor de maand december:
denk jij goed met de hobby bezig te zijn, en waarom dan?
met dank aan mezelf voor het bedenken.

graag opbouwende antwoorden en treed zoveel mogelijk in detail zodat iedereen het goed kan begrijpen.

veel plezier.
RH.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 30-11-2012 22:21

Oeh, dit vind ik een tricky, maar wel een leuke stelling.

Ik denk dat het (bijna) altijd beter kan.
Toen ik een jaar geleden begon, toen was de 'regel' 50l per vis en minimaal 100cm. Tenminste dat begreep ik toen. Dus toen ik voor mijn twee mini visjes binnen een maand na aankoop van 40cm, naar 80cm, naar 120cm met 350l inhoud ging dacht ik echt fantastisch bezig te zijn.
2x 1200l p/u filter er op. 1 tot 2x per week 50% verversen, regelmatig watertesten. Iedereen verklaarde me voor gek, en ik vond dat ik fantastisch bezig was.

Toen schafte ik nieuwe vissen aan, een ervan begon al vrij snel met drijven, toen kwam het bellen blazen en het weet ik veel wat allemaal nog meer. Dan begin je ondertussen ontzettend aan jezelf te twijfelen.

Heel veel mensen stappen ondertussen over op barebotten, steeds vaker lees je dat 50l per vis niet ok is, maar slechts het uiterste minimum, waarmee het net goed zou gaan.

Tjah, wat is dan goed bezig zijn?

Ik denk dat ik na de aanschaf van mijn eerste visjes en hun minibakje slechts 1 echte fout heb gemaakt. Namelijk de laatste keer de planten niet goeg voor behandelen waardoor ik last kreeg van die verrekte ankerwormen.

Voor de rest denk ik dat ik vooral domme pech gehad heb. Want aan het watertesten/verversen/goede voer kan het echt niet gelegen hebben. Een oranda aangeschaft die eigenlijk vanaf week 2 niet meer normaal gezwommen heeft en waar ik gewoon maanden mee aan het sukkelen geweest ben. En dan Mozzarella die compleet onverwacht dood ging toen wij er net dat weekend niet waren waardoor de rest last kreeg van schimmel.

Laat ik het zo zeggen, ik hoop van ganzerharte dat ik dit jaar gewoon kan genieten! 50l per vis, 120cm zwemruimte, 2x 1200l p/u en 2x per week 50% waterwissel.. Dan zou je toch moeten zeggen dat de goede basis er is.
En zoals ik al zei, het kan altijd beter. Ik ben nu alweer aan het kijken naareen grotere bak, 180cm? 200cm? Het zou moeten passen. Nog een filter erbij? En dan natuurlijk een lagere bezetting.
Maar het moet wel leuk blijven. En soms denk ik wel eens, waar ben ik aan begonnen. Mijn vergelijkings materiaal waren twee mooie sluiers die al bijna 10 jaar in een kom van 20l zwommen bij ons in de winkel.. Die kregen vlokken en iedere week 1x vers water. Ik dacht toen, als het zo simpel is, dan wil ik ze ook!
Als ik nu terug kijk dan zie ik natuurlijk dat die beestjes hartstikke vergroeit waren en absoluut niet gelukkig.
Maar die leken qua ziektes nooit wat te mankeren! Hapte geen lucht, waren altijd actief. En als ik dan nu kijk naar mijn vissen, dan denk ik wel eens, jullie hebben het hemels! Stop dan ook met wat te mankeren!

Maar goed, ik heb goede hoop het nu onder controle te hebben, en ja, ik denk dus dat ik goed bezig ben met de hobby. Perfect zeker niet, maar toch zeker een ruim voldoende.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 02-12-2012 09:08

niemand anders die het aandurft?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 02-12-2012 16:22

geef het even de tijd, mensen zijn druk met van alles rond 5 december enzo.

ik geef ook nog een bijdrage zodra ik even tijd vind.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 02-12-2012 16:41

Ik denk niet dat ik nog veel toe te voegen heb, want ik ben het helemaal eens met Fish. Ik denk wel dat ik redelijk goed bezig ben, maar het kan altijd beter. Ooit komt er ook een veel grotere bak, zodra ik een eigen huis heb, om mn visjes nog blijer te maken (hopelijk).

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 02-12-2012 18:30

Het is echt wel een leuke stelling ja..

Zoals zoveel mensen ben ik de hobby ingerold op een verkeerde manier... In februari (dachtik) 2008 begon ik met 2 vissen in een kommetje, na 2 dagen had ik ze in een aquarium gedaan van 40x25x25. Nog steeds veel te klein natuurlijk.. In dat aquariumpje had ik in totaal 4 visjes, ik ben op het AF terecht gekomen toen ik een vraag had over 1 van de visjes, ik vond zijn schubben zo raar namelijk, achteraf bleek het een LFS pearlscale te zijn.
Afbeelding

Op het forum kwam ik er achter dat ze zelfs in dat aquariumpje veel te klein zaten. Na 2 weken zijn ze toen verhuisd naar een 80cm bak.
Afbeelding

Na de zomervakantie 2008 zijn de visjes verhuisd naar een 1 meter bak.
Afbeelding

In november 2008 kocht ik mijn 1.80 bak..
Afbeelding

Die heb ik tot september 2011 gehad, toen ik ben verhuisd heb ik de bak met bijbehorende vissen moeten verkopen. Al die tijd hebben de vissen in een beplante bak gezeten.
Afbeelding

Het visbestand waar ik mee begon is volledig dood helaas.. Blade is verdwenen uit de vijver en de rest is spijtig genoeg gewoon dood gegaan. Onvoldoende kennis over verzorging en waterverversen lijken mij de hoofdoorzaak. Het bestand heeft vanwege wisselende voorkeuren er wel vaak anders uitgezien. Hoofd blikvanger vanaf maart 2008 was Goliath, ik denk dat veel mensen die telescoopoog nog wel aan mijn naam weten te koppelen. De vis die door mijn schuld helaas zijn oog is kwijtgeraakt en aan het eind op een spectaculaire manier verkleurde
Afbeelding

Toen ik in september 2011 de hobby helaas moest verkopen dacht ik pas na een lange tijd terug te komen.. De weken daarna bleef het kriebelen en droomde ik er snachts zelfs over. Het heeft me niet los kunnen laten en in december 2011 heb ik dus de hobby weer opgepakt.

Ditmaal ben ik direct begonnen met bare bottom, dit beviel redelijk goed en was goed schoon te houden, dit icm 2 waterwissels per week. Ben gestart met een 1 meter bak met 3 vissen. Na een 2e 1 meter bak te hebben gekocht wilde ik uitbreiden met nog eens 3 vissen.
Afbeelding

Door allerlei samenkomende omstandigheden is toen Skittels helaas dood gegaan (in maart 2012), de overige vissen bleven het daarna gelukkig goed doen. Ik heb voor de zomer een Q-bak gekocht waarin ik mijn vissen kon stoppen ivm vakantiewerk. Dit hebben de vissen allemaal heel goed overleefd en veel van hen zijn nog lekker gegroeid!
Afbeelding

Heb toen ze in de vijver zaten het plan opgevat de 2 losse meterbakken te verkopen en 1 groot aquarium weer te kopen.. een rio 400 is het geworden met 2 pompen er op. Toen ik M2 en baby (visje die ik uit een cementkuipvijver heb gered die in de winter was dichtgevroren) als eerste weer binnenhaalde zag ik al dat M2 last had met zijn balans, uiteindelijk is hem dit fataal geworden. Nu zwemmen er 5 vissen in mijn rio 400 en ben ik dus redelijk te spreken over de bezetting.
Afbeelding

In de tussentijd heb ik vanalles meegemaakt en zelfs met mijn vissen gekweekt met als gevolg: (een selectie van mijn gekweekte visjes)

Sirius:
Afbeelding

Blossom:
Afbeelding

Hot fuzz:
Afbeelding


Nu achteraf weet ik dat ik dingen beter aan had kunnen pakken en dat ik nodeloze doden had kunnen voorkomen. Maar mijn intentie is vanaf het begin goed geweest, heb geprobeerd naar de adviezen te luisteren en als ik tijd heb ben ik ook bereid mijn kennis (door schade en schande af en toe) door te geven aan anderen.. Ik ben nog lang niet uitgeleerd en dat zal ook wel niet gebeuren.
Afbeelding

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 02-12-2012 21:32

Ja, ik denk wel dat ik goed bezig ben met de hobby, om de simpele reden dat ik me blijf verdiepen en steeds meer leer en dat probeer toe te passen. Het kan natuurlijk altijd perfecter (hoewel er ook weer gediscussieerd zou kunnen worden over wat perfect is) maar ik denk dat je goed bezig bent zolang je je 'leerbaar' blijft opstellen.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 03-12-2012 11:29

Ik heb altijd gedacht goed bezig te zijn, daar ik al meer dan 30 jaar sluiers houd, veel boeken heb gelezen over inrichting van de bak, ziekte en hoe te genezen , toen ik begon moest ik het van de boeken hebben.
Inmiddels zijn de boeken verouderd, en hebben we internet en forums waar we kennis kunnen delen en overbrengen.
Ik doe dat nu een jaar of 2, informatie van het internet vergaren over ons soort vissen, en er is heel veel veranderd.
In het begin vond ik het een shock en soms krankzinnig hoe mensen met hun vissen om gingen, alsof het mensen zijn, rouwen om een overleden vis, condoleren zelfs, tja, daar ben ik dus te nuchter voor.
Ik geef om mijn dieren, doe mijn best voor ze, maar het blijven vissen, waar ik veel plezier aan beleef, het jammer vind als er 1 dood gaat, maar ik blijf wel nuchter.
Niet dat ik het niet spijtig vind , ook als een ander een vis verliest, maar condoleren gaat mij te ver.
Ik ga best wel mee met de verandering in het houden van ons soort, volgt het op de voet, maar vind sommige veranderingen meer dan overdreven, en doe daar niet aan mee
Ik ga hier niet over verder, ieder moet doen wat hij of zij wil, maar we hebben het over een hobby, en aan een hobby moet je vooral plezier beleven, en dat doe ik, al jaren :D

Gast

Bericht door Gast » 04-12-2012 09:38

Ik denk dat ik aardig bezig ben. Wel met ziektes te maken gehad, maar er nog geen vissen aan verloren. Zo lang alles vrolijk zwemt en goed groeit denk ik dat het prima met ze gaat. Uiteindelijk moet de bak groter en groter worden, omdat ik vind dat ze die ruimte nodig hebben en verdienen, maar voorlopig moet ik het doen met een 120 cm. bak, een vijver en een meterbak. Uitbreiding laat hopelijk niet te lang op zich wachten :).

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 04-12-2012 13:35

Als ik heel eerlijk ben, durf ik niet te zegen of ik goed bezig ben. Ik doe wel mijn uiterste best, maar ik ben nog geen jaar met deze hobby bezig en heb daardoor heb ook niet zoveel ervaring met sluiers.
Qua ruimte zitten de vissen bij mij wel goed (ongeveer 1200ltr/vis), maar nu gaat er een zware tijd aan komen en is er veel minder controle die ik kan uitoefenen (daar baal ik wel van, merk ik nu).
En ik hoop echt dat ik een juiste keuze gemaakt heb om sluiers in de vijver te houden en zal er erg veel voor doen om ze gezond te houden.


Als ik de afgelopen maanden bekijk, denk ik, dat ik zeker niet slecht bezig ben.
Mijn sluiers waren stuk voor stuk schuchtere/kleine/dunne scharminkeltjes van een 4 á 5cm, en nu zijn ze rond de 10cm en hebben ze allemaal een geinig rond buikje en komen ze me tegemoet gezwommen als ik bij de vijver in de buurt kom.
Ik kijk heel erg naar het (zwem)gedrag van vissen, en die is in alle fronten verbeterd. Het zijn leuke karaktertjes. Ook heb ik geen problemen gehad met de gezondheid van de vissen en de waterkwaliteit heeft ook geen gekke sprongen gemaakt (tijdens de meetmomenten).
Maar om even politiek correct te worden, er is altijd een verbetering aan te brengen en we blijven leren. :wink:

De hobby moet voor mij plezierig zijn, maar de gezondheid van de dieren staat wel voorop en daarna pas mijn plezier. Onze hobby betreft wel levende dieren en gaat alles goed met de dieren, beleef ik er veel plezier aan.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie