stelling van de maand januari [ gemengde bak]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

stelling van de maand januari [ gemengde bak]

Bericht door Rex Hunt » 02-01-2013 09:42

daar zijn we weer en deze maand een stelling aangedragen door vissengek12, waarvoor dank.

zoals jullie wel gelezen hebben zijn er verschillende mensen hier op het forum waaronder ik, die menen dat de verschillende varianten ook verschillende verzorging en behandeling nodig hebben. maar ook een andere waterhoogte, voer en verversingsbeleid komen hierdoor aan bod.
vandaar deze stelling:


Een aquarium met alleen dezelfde kweekvarianten is beter dan verschillende soorten in één bak om ze beter te laten ontwikkelen.


graag nette onderbouwde antwoorden, en hou het netjes naar iedereen toe.
veel plezier met deze stelling van de maand!
RH.

Gast

Bericht door Gast » 02-01-2013 10:27

Met beter ontwikkelen neem ik aan dat je bedoelt dat het uiterlijk mooier wordt voor ons? Daar kan je best gelijk in hebben, maar ik geloof niet dat een Ryukin die met Oranda's samenzit ongezonder is dan een Ryukin die in een speciaalbak zit.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 02-01-2013 10:48

Ik weet niet hoe dat zit met HQ-visjes, maar ik heb een gemengde bak en mijn vissen ontwikkelen zich volgens mij vrij aardig voor LFS-visjes. Maar ik zou dan ook niet weten wat mijn ene visje anders zou moeten hebben dan mijn andere visje. Ik denk dat je het verschil alleen merkt als je HQ-vissen hebt die ook veel potentieel hebben.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 02-01-2013 10:51

toch noem je nu net een ondersoort op die juist extra veel water nodig heeft voor een optimale ontwikkeling.

ik noem zomaar even een feitje over de jumbo ryukin die makkelijk de 25 cm haalt. veel buitenlandse kwekers hanteren hiervoor een bak met minimaal 500 liter! per vis.

die dingen zullen naar mijn inziens niet uit de lucht gegrepen zijn.

ik kan hier nog veel meer over vertellen maar ik ga eerst even de meningen van andere afwachten. :)

Gast

Bericht door Gast » 02-01-2013 10:56

Er moet natuurlijk rekening gehouden worden met de behoeftes van de verschillende varianten. In het geval van de Ryukin dus meer water, maar als daarvoor gezorgd wordt zie ik geen reden om ze niet in een gemengde bak te houden. Zo heb ik een vijver met gewone goudvissen, fantails en Ryukins en ze groeien allemaal de pan uit ;). Ze zijn gezond en mooi ontwikkeld. In mijn sluierbak zitten Demekins, een oranda een fantail en een Ryukin. De laatste ontwikkelt zich erg goed (naar mijn mening), hoewel hij zich ongetwijfeld voor het kundige oog beter zou ontwikkelen in een speciaalbak.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 02-01-2013 12:39

het zal ook een stukje met de prijs van de vis te maken hebben, evenals de persoonlijke smaak van de eigenaar.
en speciaalbakken ogen ook beter.

maar als het allemaal niks uitmaakt, waarom zitten ze dan in de winkels ook al apart? zelfs bij de hornbach, of een andere goedkope discount zitten ze soort bij soort.
ik ga er vanuit dat ze dat doen op advies van degene waar ze de vissen inkopen, aangezien ze er zelf weinig kaas van hebben gegeten.


beetje offtopic, maar ik was van de week weer eens bij de hornbach omdat ik zelf net een nieuw huis heb. na mijn rondje materialen zoeken liep ik langs de aquariumafdeling en zag een nieuwe verkoper.
(beter gezegd, iemand die mij nog niet kent.)

ik deed alsof ik geïnteresseerd was in een juwelbakje van 60 cm. daarna wees ik naar de goudvissenwand, en vertelde dat ik die vissen met "de dikke ogen" wel zag zitten. ik vroeg aan hem hoeveel er in pasten, zonder problemen.

zijn antwoord was zonder blikken of blozen, 6.

"oh" zei ik, " zo klein en dan maar 6 visjes?"

ja vertelde hij me, ze konden weleens een paar jaar oud worden en als ze dat overleven groeien ze naar de afmeting van het aquarium.
op de vraag waarom ze dan het eerste jaar vaak niet halen kon hij me geen antwoord geven. verder had zijn baas hem met goudvissen geleerd, elke 10 cm van een aquarium kun je vertalen in 1 goudvis... dus als ik een meterbak zou willen hebben geeft hij me gewoon 10 vissen mee.

moraal:
als je niet weet waar je het over hebt, komt er ook weinig zinnigs uit.

Gast

Bericht door Gast » 02-01-2013 15:04

Prima, dan ben ik onwetend en zal ik hier verder geen uitspraken over doen.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 02-01-2013 15:09

betrek je nu dat hornbach verhaal op jezelf?

is wel heel erg kort door de bocht als je het mij vraagt.

goed lezen is toch niet echt moeilijk lijkt me.
beetje offtopic, maar ik was van de week weer..

Gast

Bericht door Gast » 02-01-2013 15:38

Nee, op het eind zeg je: "als je niet weet waar je het over hebt komt er ook weinig zinnigs uit". Waarom zou je dat zeggen als het geen betrekking op de discussie heeft?

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 02-01-2013 15:38

Eh Jones... dat ging volgens mij over de winkelbediende bij de Hornbach... Zoals ik het las was het de moraal van het offtopic hornbach verhaal.

Plaats reactie