stelling van de maand februari [biotoop versus inrichting]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-02-2013 17:01

Nou Goldenfish, ik vind het wel grappig hoe jij vissen vermenselijkt, gezellig op de bank enz hahahaha.
Toch ben ik van mening, ondanks je een biotop goed bij houd met afhevelen van de bodem, waterwissels enz, dat het sneller fout kan gaan , omdat ik het ook links en rechts op forums ziet gebeuren.
De mensen zijn erg behapt met hun hobby, doen er echt alles aan om hun vissen gezond te houden, en toch gaat het mis met die HQ vissen. En dat terwijl de LFS visjes het prima blijven doen in de bak.
Daarom denk ik dat die vissen beter bare-bottem gehouden kunnen worden, niet omdat ze een biotop niet waarderen, maar omdat ze er echt niet tegen kunnen en sneller vatbaar zijn voor ziekte en parasieten.
Ik geloof echt niet Bash dat het aan de eigenaar ligt, ik ken de eigenaren goed van de forums, en weet dat ze er uitstekend voor zorgen, en toch gebeurt het jammer genoeg.
Ik weet ook niet waar het aan ligt, maar ondanks ik de bak goed bijhoud, geregeld waardes meet, doen mijn vissen het prima, maar ik ben echt bang als ik een HQ vis zou kopen door de tijd, en hem in een ingedraaide q-bak langzaam een aantal weken zou overwennen naar mijn bak, dat het toch fout gaat, omdat het best vaak bij forumleden hier en elders is gebeurt.
Dus als ik HQ vissen zou gaan houden, zou ik geen biotop nemen.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 01-02-2013 17:14

even een beetje offtopic, maar HQ vissen zijn gewoon veel gevoeliger omdat ze in zeer zuiver groen water in china gekweekt worden. dan hoeft er maar iets van afvalstoffen in ons leiding en of aquariumwater te zitten, en die vissen worden in het gunstigste geval ziek zwak en misselijk. als je dat niet in de gaten hebt, of waarden hebt die je zo met druppels niet kan meten vergiftig jij die vissen onbewust. tot vaak de dood er op volgt. want bijna alle symptomen die de mensen zelf beschrijven in de ziekenhoek, komen overeen met ziektebeelden afkomstig en of voortvloeiend uit mindere kwaliteit water.

de LFS vis zoals wij hem nu gedoopt hebben, komen voor het overgrote deel van kwekerijen uit het oostblok. op kraanwater. daarna gaan ze op transport en komen ze in een bak die al krap is, en ook nog eens vies. die vissen bouwen dus al een bepaalde tolerantie op. en als jij ze dus als hobbyist soms even wat minder verzorging geeft dan dat ze nodig hebben zullen ze hier ook meer weerstand voor hebben. wil natuurlijk niet zeggen dat het geen schade toebrengt op langere termijn.

vandaar dat ik ook met astrid mee ga, als mijn grote 170 straks klaar is, zal ik kosten nog moeite sparen om er succesvol en zonder bijkomende risco's HQ vissen in op te laten groeien. zonder enige biotoop.

edit,
er zijn meerdere factoren die spelen. niet alleen het groene water. ik bedoelde dit anders.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 01-02-2013 20:55

Rex wij hebben het nog makkelijk...moet je eens kijken hoe de Amerikanen hun vissen houden.. :( Zit zo veel vergif in het drinkwater daar, dat is niet normaal. Dus ja, als er daar eens wat gebeurt dan sla je je helemaal voor je kop :evil:

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 01-02-2013 21:54

Ik denk niet dat onze vissen een volledige "biotoop" nodig hebben. Aan de andere kant denk ik dat het wel goed is om ze iets meer te bieden dan een lege bak met een gekleurde achterwand (ff kort door de bocht).

Wij hebben hier nu twee een soort van aangeklede bare bottoms staan :-) Dat wil zeggen in plaats van een spiegelende glazenbodem hebben we er zwarte 5mm HDPE platen op liggen met daarop weer een aantal maaskeien. In de ranchu bak "staan" er dan ook nog twee annubias planten in.

Ik heb toch het idee dat de vissen het "leuk/prettig" vinden om om/op/onder langs objecten te zwemmen en een beetje te zoeken naar eten (is toch een beetje hun dagtaak).

Voordeel is inderdaad dat het makkelijker schoonmaken is dan een bak met planten & grindbodem en dat de filters nu ook veel langer de maximale doorvoer blijven halen.

pauolo
Lid FGF
Berichten: 73
Lid geworden op: 09-02-2013 09:20

Kale glasplaat en lege bak of bodembedekking en plantjes?

Bericht door pauolo » 09-02-2013 21:26

Ik las dit topic met veel interesse en waardeer de ervaringen zeer die hier gedeeld worden.
Zelf heb ik vissen atijd gehouden met een bodem en plantjes Gewoon omdat mijn bak in de huiskamer staat en ik het zelf veel mooier vind.
Nu word ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat de vissen zouden willen.
We kunnen hier wel over discusseren en ik zag al iemand noemen dat die het het liefst aan de vissen zou willen vragen maar zo komen we er niet achter.

Ik bedacht het volgende:
We zouden iemand moeten vinden die een bak over heeft en deze zou willen gebruiken voor een expiriment.
De bak wordt op de bodem door midden gedeelt mbv een +-3 cm hoog stukje achterwand dat goed klemgezet wordt tussen voor en achterzijde.
Een zijde van de bak wordt ingericht met bodem en plantjes en de andere zijde als geheel kale bak.
We zetten er een camera op die 24/7 registreerd waar de vis zich bevindt (je ziet het wel bij voetbalwedstrijden om te kijken waar een speler gelopen heeft tijdens een wedstrijd).
Op deze manier kunnen we een soort van wetenschappelijk bepalen wat de vis zijn voorkeur is.
Uiteraard is dit onderzoek uit te breiden met twee, drie en meer vissen in de bak. Dit om te kijken of dat de vissen beïnvloed in hun keuze.

Ik vraag me trouwens in het algemeen af welk soort onderzoeken er gedaan zijn met vissen en dan uiteraard in het bijzonder met sluierstaarten.
Nu wordt er kennis gedeeld die volgens mij grotendeels tot stand is gekomen door eigen ervaringen. Niks mis mee hoor. Ik heb er veel aan gehad maar ik denk dat er wetenschappelijk nog best wel zaken zijn uit te vinden om het houden van deze mooie vissen te perfectioneren.

Nu nog mijn eigen mening want daar gaat het tenslotte om in dit topic: Altijd een bak met bodem en plantjes! Als de vissen dit niet zouden waarderen hebben ze pech want ik vind het gewoon veel mooier en ik zal dus nooit een kale bak in mijn huiskamer neerzetten.
Als blijkt dat dit echt niet kan voor mijn vissen dan stop ik met de hobby. Want ik wil geen dierenbeul zijn uiteraard.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 09-02-2013 22:09

Wat een enorm goed idee, Pauolo! :D
Ik heb helaas geen bak over, maar dat had ik zeker willen proberen!

Wat vinden onze mede-forummers hiervan? Iemand een bak over om dit te gaan bekijken?

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 09-02-2013 22:13

Ik denk dat dat je dan wel een hele grote bak moet hebben. Anders zitten ze met een slag al in het andere gebied. :P

oneofthepandies
Lid FGF
Berichten: 212
Lid geworden op: 16-12-2012 22:27

Bericht door oneofthepandies » 10-02-2013 01:45

ik vind het een goed idee maar het is moeilijk uit te testen omdat je bepaalde variabelen moeilijk gelijk kan houden. Stroming heeft volgens mij best een grote invloed op waar een vis zich zal ophouden (al helemaal 's nacht denk ik zo) en hoe kan je die factor dan wegnemen? Verder zou je dan eigenlijk het grondvlak van de bb gelijk moeten maken met dat van de beplante bak om de inhoud gelijk te houden. Ook het voeren moet dan ofwel precies in het midden gebeuren (wat vrijwel onmogelijk is door stroming) of aan iedere kant exact gelijk om voorkeur op basis van voedsel te voorkomen. Verder zou je toch al een heleboel vissen moeten testen voor je echt iets kan bewijzen.
Kortom: super idee! Maar er is nog werk aan als je dit serieus wil onderzoeken.

pauolo
Lid FGF
Berichten: 73
Lid geworden op: 09-02-2013 09:20

Bericht door pauolo » 10-02-2013 11:56

Ja het is lastiger dan ik even uit mijn mouw schudde inderdaad...
De stroming zou wellicht nog kunnen door een uitstroom en aanzuig precies in het midden te doen naar de voorruit toe. Maar goed het voeren is inderdaad ook een lastig punt.
Het volume precies gelijk houden in niet mogelijk maar daar maak ik me niet zo druk om. Het water gaat door de hele bak dus overal zal dezelfde kwaliteit zijn. Dat er minder zwemruimte is aan de aangeklede zijde is logisch en de vis 'beslist' of deze alsnog liever aan deze zijde zal willen zijn dan aan de kale zijde. Dat wil ik juist graag weten.

Nou ja ik weet niet of het uitvoerbaar is het was maar een brainwave..

oneofthepandies
Lid FGF
Berichten: 212
Lid geworden op: 16-12-2012 22:27

Bericht door oneofthepandies » 10-02-2013 17:28

Het is denk ik wel uitvoerbaar maar dan moet je iemand vinden met heeeeeeeel veel tijd denk ik :p.
Over die bodem, Ik denk dat je net een dode hoek vrij van stroming creert als de bodem bij de bare bottom lager komt maar dat hangt idd wel af van hoe je de uitstroom zet.

Plaats reactie