stelling van de maand februari [biotoop versus inrichting]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 10-02-2013 21:24

@Pauolo: Hier wordt juist de gegeven informatie zoveel mogelijk op wetenschappelijke artikelen, boeken en informatie van kwekers gebaseerd. De informatie die ontbreekt wordt uitgetest door verschillende leden om zo toch nog een antwoord te krijgen. Er zijn al veel zaken onderzocht, alleen is vaak de taal het probleem. Japanse of Chinese wetenschappelijke artikelen vertalen is niet makkelijk en niet iedereen heeft 200-400 euro voor 1 boek over om meer te weten te komen over de genetica.

Wat betreft het grondelen zijn er nog meer factoren die je mee dient te nemen in het onderzoek erna.
1. Persoonlijkheid van de vis. Hoe verklaar je dat de ene vis blijft grondelen zonder bodem en de ander niet? Terwijl beide van te voren in een bak hebben gezeten met bodem.
2. Waterkwaliteit van de vis. Het kost nogal wat om iedere dag het water te blijven controleren met verschillende test methodes.
3. Belangrijk gegeven lijkt mij ook om te achterhalen hoe snel een bodem vervuilt en hoe veel onderhoudt je moet plegen om de bodem schoon te houden en vrij te houden van ammoniak. We werken
immers met kleine watervolumes. Een river stroomt altijd, dus alle rotzooi wordt meegenomen. Dat gebeurt bij ons weer niet.

Als eruit komt dat een vis het fijner vind om een bodem te hebben dan betekent dit niet automatisch dat je ook een bodem moet pakken. Als bijvoorbeeld uit het onderzoek blijkt dat het bijna onmogelijk is om deze schoon te houden. Dat brengt me ook weer op de vraag, hoe schadelijk is zo'n bodem eigenlijk? Als ze ammoniak en nitriet lucht 'zakjes' inademen, is dat dan wel schadelijk? Of is dat nog erger op een kale bodem? Want daar ligt de ontlasting op de bodem tenzij je een bodemdrain hebt.

Ik heb zelf ondervonden dat een grond/zand en een zand bodem grote hoeveelheden aan ammoniak en nitriet bevatten. Dit omdat ik de bodem in mijn toenmalige 1m bak eruit heb gehaald in gedeeltes en er zoveel ammoniak en nitriet vrij kwam dat mijn Ryukin daar verbrandingen aan overhield.

Ik vind het een interessant vraagstuk die voor mijzelf eigenlijk al beantwoord is door de vissen die ik in 2,5 jaar heb gehad maar wellicht is zo'n experiment in kleinere vorm wel uit te voeren.

@Rex Hunt: Eigenlijk zeg je nu wat ik zeg ;) Het ligt namelijk nog steeds aan de eigenaar van een HQ-vis als de vis omkiept. Overigens is dit niet het geval als de vis genetische afwijkingen heeft, daar kun je als eigenaar niks aan doen. Maar die afwijkingen komen overal voor niet alleen bij LFS vissen. Jij als eigenaar bepaald hoeveel water er ververst wordt, hoeveel er ververst wordt enz. Als jij iets vergeet of een fout maakt dan ligt het niet aan de vissen. De vissen zitten in China niet alleen op zuiverder water, vaak ook op meer water (volume). Door hun omvang is het goed houden van de waterwaardes in kleinere bakken velen malen lastiger dan als je een gigantische vijver hebt.

Dus ja je hebt gelijk dat de vissen iets anders gewend zijn maar dat maakt ze niet zwak. Ze worden alleen op een andere manier gehouden. Ik geloof echt niet dat deze vissen na 1 klein beetje ammoniak of nitriet al gelijk iets onder de leden hebben.

Ik heb nog geen HQ vissen zwemmen dus dit laatste moet ik nog uitesten. Gelukkig gaat dit met de Seneye en mijn microscoop erg makkelijk :) Zodra ik hq-vissen heb ben ik wel van plan hier planten bij te houden omdat ik dit wel een stimulans vind voor de vissen. Alles kaal vind ik niks.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 11-02-2013 00:23

Mijn inmiddels 5 jaar overschreden HQ Ryukin Adolf is tot nu toe de taaiste geweest van alle vissen die ik heb gehad..
En nee, hij heeft niet altijd alle ruimte en perfecte waterkwaliteit gehad.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 11-02-2013 10:47

@ Bash
De zandbodem die in jouw bak lag was wel erg dik he. Daarnaast weet ik niet wat voor zand het was, maar het leek rivierzand o.i.d. Aan de hand van deze ervaring kan je een zandbodem niet afschrijven. Als je 'm heel dun houdt (bij mijn Rio 300 4 cm. bij de planten, verder <1 cm) is deze makkelijk schoon te houden en als je de juiste zandsoort gebruikt wordt het risico op gasvormimg gigantisch verminderd.

Daarnaast is het zeer onverstandig om in zo'n dikke bodem te gaan rommelen als de vis erin zit. Was de ammoniakverbranding bij jullie niet gebeurd toen jullie de bodem eruit haalden en de vis er nog in zat?

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 11-02-2013 12:00

Nee dit was geen rivierzand, filterzand meen ik. Zou ik even moeten terugkijken. De laag was 3-4cm dik bij de planten en 1cm aan de voorkant. Het zand werd alleen grondig verschoven door de vissen dus dan lag er meer voor dan dat er achter lag >_>. Het zand werd in kleine gedeeltes eruit gehaald maar toen ik merkte dat het met bash mis ging heb ik in één keer wat nog over was eruit gehaald. Ow de gasvorming was zeker verergerd door het feit dat het zand en grind gecombineerd was. Ik heb niet alleen maar deze bak gehad, ook een bak met klein zwart grind en een bak met alleen zand voor de garnalen. In de eerste bak overleefden de appelslakken het niet. Ik heb het verwisseld voor zand maar ook dat ging niet goed en kon ik het niet bijhouden met door de bodem gaan.

Als ik nu naar mijn garnalen bak kijk met wederom zwart grind, dit keer ander grind, dan zie ik een onzettend dikke laag aan rotzooi. Zie je ook op de foto's van mijn 60cm tropische bak topic. Ik heb daar al eens wat van weggehaald met wat water om te kijken wat voor een rotzooi het nu eigenlijk was. Was alleen maar ontlasting en alg >_> de ammoniak en nitriet setjes konden niet nog roder uitslaan. In het water zelf meet ik echter niks van ammoniak of nitriet, alleen in de bodem :s

Dus vandaar dat ik een zand en grind bodem wel afschrijf. Dat en ik zie geen verschil in gedrag hier qua grondelen. Ik heb nu trouwens wel een bodem...namelijk een groen matje van alg :lol: ;)

Edit: Okay er ging even iets helemaal mis met quoten >_>
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie