stelling van de maand maart [milleu en hobby]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

stelling van de maand maart [milleu en hobby]

Bericht door Rex Hunt » 01-03-2013 12:28

milleu en hobby, hand in hand of gaan we hier te ver in?
en dan doel ik op stroom en waterverbruik beste leden. vooral dat laatste zit me nog al eens dwars. hoe zien jullie dit?

hou het netjes naar elkaar en toon begrip voor elkaars meningen.
RH.

Gast

Bericht door Gast » 01-03-2013 15:17

Stroomverbruik zit me meer dwars dan waterverbruik ;). Ik probeer er rekening mee te houden in die zin dat ik let op het energieverbruik van filters en verlichting. Als er geen verwarming aan hoeft doe ik het niet. Zo draait mijn garnalenbakje zonder verwarming. Hij staat bijna tegen een radiator en daardoor (en door de verlichting) is dat bakje overdag 22/23 graden. 's Nachts zakt het naar 19/20 en dat is prima.

Verder ben ik wel bezig om dingetjes te bedenken om water te hergebruiken. Bijv. aquariumwater gebruiken om de wc door te spoelen en natuurlijk plantjes water te geven.

Met een aantal kleine dingetjes kan je een hoop besparen en ik vind eigenlijk wel dat we daartoe verplicht zijn. De wereld is niet alleen van ons.

Zo hoorde ik laatst van iemand die de verwarming (CV) altijd op 26 graden heeft omdat stroomverbruik bij de huurprijs inbegrepen zit en 26 graden lekker warm is. Als ik zoiets hoor sla ik toch steil achterover. Trek gewoon een trui aan.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-03-2013 17:41

Ik doe er eigenlijk niks mee wat mijn aquarium betreft.
Er zitten spaarlampen in, bij toeval want ik wist niet eens dat die bestonden voor een aquarium, en ik doe trouw mijn wekelijks onderhoud.
We hebben water zat in ons kikkerland, ik betaal er voor, en voel me totaal niet schuldig. :roll:

oneofthepandies
Lid FGF
Berichten: 212
Lid geworden op: 16-12-2012 22:27

Bericht door oneofthepandies » 01-03-2013 19:05

Ik heb me die bedenking ook al gemaakt, over het water. Qua stroom maak ik me niet te veel zorgen aangezien mijn filter erg weinig verbruikt. Naar de lampen heb ik nog niet gekeken moe tik toegeven. Qua waterverbuik: Gelukkig begint het tuinseizoen snel weer. Ik lees hier overal dat het water goed is voor de planten dus dat komt mooi uit. Kamerplanten heb ik niet heel veel maar die krijgen ook water uit de bak.

Over waterverbruik in het algemeen, ik vind de redenering van 'er is hier water genoeg' een beetje kort door de bocht. Er is globaal gezien een tekort aan drinkbaar water dus waar we wtaer kunnen hergebruiken vind ik dat we dat ook moeten doen.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 01-03-2013 19:53

oneofthepandies schreef:
Over waterverbruik in het algemeen, ik vind de redenering van 'er is hier water genoeg' een beetje kort door de bocht. Er is globaal gezien een tekort aan drinkbaar water dus waar we water kunnen hergebruiken vind ik dat we dat ook moeten doen.

ik ga er nog -als ik meer tijd heb- dieper op in. maar de quote hierboven slaat ook voor mij de spijker op zijn kop. er is zeker geen water genoeg. in nederland? ja. in de wereld? nee verre van.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-03-2013 22:38

Ach ja, het is nou eenmaal een hobby die water en stroom kost,
Als je daar bezwaar in heb om het water weer in de gootsteen te gooien, dan zou je idd de tuin er mee kunnen besproeien, of met een emmer je w.c doortrekken.
Ik persoonlijk zit er niet mee, ik kan ten eerste dat water niet opslaan, dus gaat het de goot in, jammer dan.
Je zou net als ik een waterwissel na een meting kunnen doen, dan weet je dat je geen overbodig water weg gooit.
Ik wissel wat er nodig is, meer niet, dus ben ik verantwoord bezig voor mijn vissen, en ik gooi geen onnodig water weg :wink:

pauolo
Lid FGF
Berichten: 73
Lid geworden op: 09-02-2013 09:20

Niet duurzaam is duur

Bericht door pauolo » 02-03-2013 00:26

Een kilowatt kost gemiddeld 0,22 euro in Nederland
Dus kost 1 watt continue verbruik per jaar: 0,22 (euro) X 24(uur) x 365 (dagen) / 1000 (van kilowatt naar watt)= € 1,92

Bij de aanschaf van mijn filter heb ik daarom goed gelet op het energieverbruik.

Ik vergeleek een Fluval 406 filter van 1450 l/h welke 20 watt gebruikt
met een Sun van 1400 l/h welke 35 watt gebruikt.

Koop je een goedkoper Sun filter dat dus 15 watt meer verbruikt dan zijn de jaarlijkse extra kosten 15 X 1,92 = bijna € 29

In tien jaar (zonder verhoging van de energiekosten) kost dat goedkopere filter € 290 meer aan energie dan het duurdere.

Een energiezuinig filter verdien je snel terug en ook heeft een dergelijk filter mogelijk nog andere voordelen (levensduur, geluidsniveau en gebruiksgemak).

Mijn conclusie is: Aan het milieu denken helpt je eigen portemonnee. :wink:

Eddy Van Marcke
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 24-01-2013 12:09

Bericht door Eddy Van Marcke » 02-03-2013 12:40

Als we dan toch minder water moeten verkwisten waarom gebruiken we dan allemaal liet een plantenfilter en vlinderen we het water verversen ?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 02-03-2013 17:31

Omdat water verversen niet alleen de meetbare afvalstoffen verdunt, maar ook de niet meetbare en het vult o.a. de mineralen weer aan.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Eddy Van Marcke
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 24-01-2013 12:09

Bericht door Eddy Van Marcke » 02-03-2013 20:52

Planten kunnen niet alle afvalstoffen verwerken maar toch zouden we minder water moeten verversen indien we meer water zouden filteren door gebruik te maken van plantenfilter, rietfilter, helyofieten filter... zoals bij de koi,...

Plaats reactie