Stelling van de maand Augustus: [pH, KH, GH en groei]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 06-08-2013 21:48

Ik denk dat er geen optimale ph, gh, dh, gh is voor de sluiers.
Elke sluier is anders. Een sluier kan je ook niet met een koi bv vergelijken. Dat is opzich een heel ander wezen.
In sluier heb je zoveel soorten en groepen. Elke soort heeft zijn eigen criteria. Denk ook aan waar word de vis gekweekt in een koud gebied of juist warm? In mudpond is de waarde heel anders als bv uit kraan of water uit grond. Of zie ik dit verkeerd? :D

Wat ik wel weet is dat ik veel fruit gebruik om de vis vitaal en sterk te houden. Dit komt ook doordat het water zich gaat veranderen in de waardes. De kh bv. is meer stabiel dus ook ph etc.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-08-2013 00:45

Dat sluiers allemaal anders gehouden worden heeft te maken met de gewenste ontwikkeling, maar dit staat los van een optimale groei qua lengte.
De optimale waterwaardes om een sluier goed te laten groeien is (vrijwel) gelijk bij alle soorten (alleen niet altijd gewenst).
Temperatuur staat ook apart. Dit is een makkelijk te beïnvloeden factor die op een hele andere manier de groei beperkt/stimuleert/forceert.

Juist de verschillende waardes tussen een mudpond, kraanwater, grondwater etc. is belangrijk en hier gaat het om wat de optimale pH-, kH- en gH-waarde heeft.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 07-08-2013 09:22

Ik denk dat je temperatuur ook moet meenemen. Temperatuur kan de waardes sterk beïnvloeden.
En tuurlijk is bij een hoge temperatuur de stofwisseling sneller als bij lage temperatuur. Maar wat ik probeer te zeggen is dat je ph etc. Sterk afhankelijk ook is van je temperatuur. Heel simpel, een bak is moeilijk structureel je waardes stabiel houden op bepaalde waardes. Ook als je temperatuur constant is.

Goldfishdude
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 28-06-2013 16:10

Bericht door Goldfishdude » 11-09-2013 17:27

Wanneer men hard water door een zeoliet stuurt die natriumkationen bevat, worden deze uitgewisseld tegen vrije calciumionen (2 Na+-ionen voor 1 Ca2+-ion) en wordt het water zachter.
https://www.was.org/meetings/ShowAbstract.aspx?Id=26825

Zeoliet maakt water zachter.
Zou dit HET product zijn om zacht water te creëren in een aquarium?
Zo ja, dan ga ik het meteen aanschaffen.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 11-09-2013 18:06

Je kan proberen met osmose.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Plaats reactie