Stelling van de maand april 2018; Ontwormen.

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Stelling van de maand april 2018; Ontwormen.

Bericht door Yoshi » 05-04-2018 23:49

Vele topics zijn heropend echt super en deze topics zijn zeker niet niet uitgediscuseerd als je het mij vraagt maar toch voel ik iets voor ook een nieuw topic.

Alles dat nieuw gehaald word altijd preventief ontwormen en ontparasiteren. Ik ben nu ook van mening dat ontwormen iets preventiefs is zoals bij kat en hond. In zag het altijd als gevaarlijke meds die je eigenlijk alleen maar gebruikt als je wat constateerd maar zo zie je maar dat het niet doen ervan vele malen gevaarlijker is en het niet doen distraseus kan uitpakken.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 06-04-2018 08:50

Ik doe dat ook hoor yoshi ik behandel elke nieuwe vis prefentief in de quaratainebak

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 06-04-2018 09:52

Ik doe ook aan preventief behandelen zowel worm al parasieten. Ik doe normaliter om de 3/4 maanden een kuurtje en dan niet vlak na elkaar. Ik gebruik wel middelen waarvan ik vind dat dit mild is en weinig tot geen invloed op me filters heeft. Dat niet me bacteriehuishouding word aangetast. Hiermee bedoel ik dat me sluiers niet op de bodem gaan liggen. Bij sommige middelen liggen me sluiers meteen op de bodem en zie ik gedragsveranderingen. Ik zie dat ze het middel maar niets vinden. Ik heb in de loop der tijd al zoveel gebruikt en bij sommige middelen zie je geen tot weinig reactie reactie van de visjes en hebben een korte kuurtijd.

Bacterieel doe ik niet preventief en zo min mogelijk ivm resistentie. Dit is al iets wat moeilijk te behandelen is.

Na een kuurtje krijgen ze een tijdje diploral of voogle of elixer van dino om eventuele tekorten aan te vullen die door de kuurtjes zijn ontstaan.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 06-04-2018 11:43

Puur voor de gedachte wisseling.

Maar waarom zou je dit bijvoorbaat doen en volstaan een quarantaire niet wat op zich zelf staand al voldoende zou moeten zijn, want meds zijn wel meds en hiermee krijgen ze ook weer wat voor hun kiezen.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 06-04-2018 13:55

Ik denk en dat is persoonlijk mijn mening dat vissen uit de verre landen altijd wel iets bij zich dragen vanwege de stress ze worden toch vervoerd en zitten gezamelijk toch in de boxen waar ze in vervoerd worden daarom doe ik dat
Voordat de vissen zijn waar ze moeten zijn hebben ze al een heel traject afgelegd
Ik mag niet klagen heb eigelijk nooit een zieke vis vorig jaar wel 1 verloren maar goed die was niet nieuw
Verder heb ik nooit wat dus denk ik dat ik het wel goed doe op deze manier

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 06-04-2018 14:27

Een vis zonder (slapende) worm bestaat volgens velen niet en inderdaad een lange reis of direct erna nog een reis doet wat met hun afweersysteem.
Hoe actief is de worm nadat het afweersysteem een deukje oploopt en wat is de volgende stap want parasieten zijn vaak toch wel het gevolg.
Maar ja zou een iets langere meds vrije quarantaire niet volstaan en zal je pas behandelen als je wat ziet ? of als je het ziet ben je in principe al te laat.

Nu hoor ik ook dat groothandel vissen eigenlijk altijd dragers zijn van van alles en dat deze voordat ze in de tuincentra zitten al behandeld zijn met van alles en hierdoor niet de symptomen hebben maar de beestjes wel.
Dat tijdens dit proces een berekend gedeelte al dood gaat aan de meds en wat het overleefd een gezond stempel heeft en dan verkocht word.

Is het standaard ontwormen en ontparasiteren dan ook geen resistentie opbouwen voor de ziekmakers?

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 06-04-2018 17:13

Mijn gedachten gang nav veel informatie lezen interpreteren etc.. Dus niet wetenschappelijk onderbouwd he!!!

Inderdaad als een hond of kat geen wormen hebben kun je niet preventief behandelen want er is niets te behandelen.

Ikzelf doe dit bij mijn vissen wel want de vis heeft altijd wat op zich leven. Ik heb zelf een microscoop en ik zie dit. Het advies is behandelen als je er ... per gezichtsveld zie. Er word uitgegaan dat de vis een bepaalde hoeveelheid zelf kan afweren als vis goed afweer/imuunsysteem heeft.

Ik realiseer dat ik niet heel kundig ben met de microscoop dus is het afstrijkje wel juist gemaakt? Tellen is ook niet zo even te doen. die dingen bewegen en je kunt een stukje tegen komen zitten er 25 en een stukje niets. In geval van kieuwen zou je iets uit de kieuwen moeten halen wat ik niet durf omdat ik bang ben iets in de kieuwen te beschadigen. Iedere maand een afstrijkje maken is ook geen lolletje voor de vissen en voor mij. Dan het belangrijkste, ik kan niet meten is de afweer/imuunsysteem goed.

Er zit altijd het een en ander op de vis maar ook in je aquarium, filter en al wat. Je koop plantjes wat zit daar nog op. Dus ik behandel preventief niet met het doel alles dood te maken want dit lukt toch niet maar om explosieve groei te verhinderen en dat de vissen zo min mogelijk op lichaam hebben zodat ze weinig energie hoeven te steken in afweren van alles en daardoor wellicht een betere afweer/imuunsusteem krijgen/behouden.

Sommige kiezen hiervoor het zoutbadje. 5 dagen achter elkaar in het badje is ook wat voor al je vissen. Mijne vinden dit in ieder geval niet leuk. Dit moet ik ook strakker in me dagelijkse bezigheden inplannen want voor 5 vissen is dat een aardig klusje. Heb ik daar komende week tijd, fut etc voor.

Inderdaad zal het gebruik van medicatie wel enige resistentie met zich mee brengen maar in hoeverre dit geld voor wormen en parasieten weet ik niet. Ik heb hier al lange tijd geen problemen meer mee gehad. Wel een keer flagelaten en bacterieel en na deze kuren doe ik altijd een kuurtje Parasieten erachter aan omdat vissen worden verzwakt door betreffende omstandigheden en ik bang ben dat dit weer een mooie kans is voor parasieten in de aanval. 2,3 weken tussen. Dus kuur voor oorzaak, 2,3 weken oppeppen afweer korte kuur parasieten dan schema 3/4 maanden.

Bacterieel vind ik iets anders en gevaarlijk dus als ik dit vermoed gaat meteen alles op sterk. Het kringetje, bacterieel, wormen, parasieten. Dit is dino werk.

Ik weet ook niet of ik hier allemaal goed aan doe en ook mijn vissen hebben geregeld nog wat dus wat is wijsheid. Ik voel me hier zelf prettig bij.

een ieder zal hier zijn eigen weg in moeten vinden en zal per persoon verschillen. Is ook een stukje wat je ervaar. Ik heb in het begin ook een vis maanden behandeld voor zwemblaas in de hoop dat hij erboven op zou komen. De gekste dingen....... Na maanden heb ik het opgegeven en de vis in een emmer met een groot mes aan me partner meegegeven. Huilen, dagen ziek ervan. Het is voor een ieder anders om en wanneer tot een keuze te komen.

Verstandelijk had ik dit veel eerder moeten doen maar dan zwom hij weer een tijdje goed en ik kon het gewoon niet....

Me kleine pearl heb ik alles gedaan zoals het hoort quarantaine, behandeld, preventief en die lag ook zomaar het loodje. wellicht door de medicatie? Ik weet het niet.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 06-04-2018 21:09

Wij hebben al jarenlang pearls en we hebben eigenlijk alleen behandeld als er wat was en dit ging prima zo.
Maar zo’n rampspoed zoals Michel en ik hebben gekregen kun je niks aan doen.
Wat weet ik nou van sluijers ? alles en niets zo zie je maar.

Ik denk ook dat het nu tijd is om alles preventief te behandelen en dat vooral hun dan beter af zijn.

Wat voor microscoop heb je ? willen namelijk zelf ook een microscoop maar geen idee waar naar te kijken qua microscoop.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 06-04-2018 21:52

Ik heb een bresser met z on lcd schermpje. Het is niet zo heel moeilijk. Zitten een paar glaasjes bij met wat dingen erop zodat je kan oefenen. Geloof een muggenpoot ofzo. Er zit wel een sd kaart bij zodat je op computer kan vergroten en bestanden kan versturen maar eerlijk gezegd ben ik niet zo van de computers en heb mezelf dit niet aangeleerd. Ik heb genoeg aan het LCD schermpje. Zit een hele dikke gebruiksaanwijzing bij. Ik heb alleen het hoofdstuk 1 aanzetten gelezen en toen weg gelegd en gewoon wat zitten proberen en alles spreekt voor zich. Het gebruik van soft ware etc was me too much.... te dik deel om te lezen

Op net veel beelden en de wormen herken je meteen dat vind ik net zoiets als uit de film dune. De rest herken ik aan vorm en met name de beweging.

Dino adviseerde een euromex. Die worden veel gebruikt maar ik heb slechte ogen en dan door die toeters kijken leek me niet handig vandaar ik ben gegaan voor het LCD scherm.

Ik heb wel eens getracht fotos te maken. Weet eigenlijk niet of het in een post van me staat of dat er toen al gedoe was met beelden te plaatsen op forum.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 06-04-2018 22:01

https://bresser-online.nl/micrsocopen?g ... 1gEALw_wcB

dan de insecten en vissen. hoe hoger de getallen hoe beter en groter je dingen zie.

Ik weet even niet de technische benamingen maar bij mijne zaten grote glaasjes waar je afstrijkje mee doe en het kleine glaasje die je op het afstrijkje doe. Sandwich dus. En nog wat rommeltjes waarvan ik alleen de ijzeren pennetjes gebruik om het slijm naar het midden te krijgen en het pipetje om waterdruppel op het slijm te doen.

Plaats reactie