Stellingentopic

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Stellingentopic

Bericht door Rex Hunt » 30-05-2012 20:13

ik merk dat er wel behoefte naar is.

bij genoeg animo komt er een, wat worden de vragen dan?

jullie kunnen hier je vragen neerzetten. dan sla ik ze op en komen ze een voor een aan bod in een maandelijkse discussie.
zo word het een beetje van ons allemaal en lekker interactief.
de vragen moeten wel met onze hobby te maken hebben. over vijvers mag ook mits er kweekvarianten in zitten. probeer dus goede vragen te stellen waar we wat aan hebben.
ik heb er al een aantal in mn hoofd zitten.

ik ben benieuwd wat jullie aandragen.

veel succes en tot in het stellingen topic dan!

RH.

voorlopig is dit de planning, mochten er actuele zaken gaan spelen kan ik er altijd nog op in haken.
maar blijf ze posten hier, altijd leuk om te zien wat er aangedragen word.
en met dank aan degene die al wat ingezonden hadden.


stellingenoverzicht

maart - milleu en hobby, hand in hand of gaan we hier te ver in?
april - kweekvarianten horen niet thuis in een aquarium maar minimaal in een vijver van 3 kuub.
mei - Is een sluiertaart ooit volgroeid en hoe lang duurt dat, en hoe zit het dan met feromonen/hormonen.
juni - Gelfood, wat weten we ervan, en passen we het toe.
juli - Ozon, vloek of zegen?
augustus - grijpen we te vlug naar medicijnen?
september - wat denk jij te kunnen bijdragen aan deze hobby zodat ze het over 50 jaar nog over je methode hebben.
oktober - kweken II, waar leggen we de culgrens neer?
november - vijver versus aquarium.
december - kennis van waterchemie, basis of expert?


astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 30-05-2012 20:57

Mijn eerste vraag dan maar...
Dino vertelde een poos geleden dat een planten bak met planten waar sluiers van eten effect kan hebben op de zwemblaas.
Mijn vraag is....geeft groenvoer in de vorm van planten vaker drijf en dobber problemen, dan wanneer je een kale bak hebt en b.v. appel, komkommer en erwten voert? Of moet je alleen korrels geven?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 30-05-2012 21:06

klik, opgeslagen.

goeie vraag astrid.

dat word de eerste als het doorgaat. want jij bent immers de eerste.

ik had er ook een paar:
- hoe en vooral waarom ben je met deze hobby begonnen,en waar zie je hem eindigen in de zin van nu ben ik tevreden.

- bare bottom vs. planten/bodembedekker de feiten op tafel.

- hormonen/feromonen uitgediept.

- kweekvarianten horen niet thuis in een aquarium maar minimaal in een vijver van 3 kuub.

- wat denk jij te kunnen bijdragen aan deze hobby zodat ze het over 50 jaar nog over je methode hebben.

dit zijn maar hersenspinsels natuurlijk.. ik laat die van jullie voor gaan omdat mijn kennis iets verder reikt als de gemiddelde gebruiker hier. en ik leer nog steeds bij trouwens.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 30-05-2012 21:54

Nou Rex, ook al heb jij de kennis misschien wel meer dan menig ander op dit forum, ik vind jou stellingen ook wel verdomd interessant en ik denk dat zowel ik als anderen hier ook wel eens over nagedacht hebben, dus waarom deze ook niet?

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 30-05-2012 22:43

Ik heb nog een vraag

Is een sluiertaart ooit volgroeid en hoe lang duurt dat, en hoe zit het dan met feromonen?

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 30-05-2012 22:48

Nog een vraag
hoe lang blijft een vis sexueel produktief?, ik merk dat ze niet meer mee doen met een paairitueel na een aantal jaren

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 30-05-2012 23:03

Ik stem ook zeker voor. Heb hier ook over nagedacht.

- Een aquarium met alleen dezelfde kweekvarianten is beter dan verschillende soorten in één bak om ze beter te laten ontwikkelen.

Deze was eigenlijk ff snel, had laatst een goede vraag maar kan er even niet op komen :lol:

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 30-05-2012 23:33

Nog eentje
Wanneer is een kweekvariant een " not done " variant omdat het te zielig voor woorden is, met andere woorden, hoe ver moeten we gaan voor we echt STOP zeggen met het kweken van sommigen varianten?
( ik vind persoonlijk dat sommigen soorten echt griezelig worden en zielig, niet dat we het kunnen stoppen, daar geloof ik niet in, maar toch deze stelling)

Gast

Bericht door Gast » 31-05-2012 01:40

Hier komen mijn vragen/discussie punten:

- Ontwikkeling van de sluierstaart en goudvissen: wat kunnen we nog verwachten in de toekomst en tot hoe ver gaat/mag het door? (betreffende nieuwe varianten zoals de parelschubdemekins)
- Waterkwaliteit in Azië en in NL en welke invloed het heeft op de gezondheid van de vis
- Kweek van sluiers: niet aan beginnen? Of waarom nou juist wel?
- Sluiers met Koi kleuren - toekomst muziek?
- Onvruchtbaarheid bij Sluierstaarten - komt vaker voor dan we denken?
- Hoe behouden we de kleuren van onze sluiers ZONDER natuurlijk licht (zonlicht)?
- Andere vissen/dieren bij goudvissen of sluiers: Ja en Nee, en waarom dan?
- Voedingspatroon van de sluier: natuurlijke ingrediënten of kunstmatige stoffen? (lees, rode muggen of bijvoorbeeld korrel uit de fabriek )
- Herkenning van culls in een zeer vroeg stadium (kweek)

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 31-05-2012 08:27

wauw, we kunnen al een jaar vooruit ofzo nu.

ik hoop dat geert en jan terug zijn tegen die tijd want ik zie echt hele goeie vragen. :lol:
ik ga dr werk van maken.
blijf ze insturen beste mensen,en ik denk ook dat het geen probleem is want er zijn genoeg dingen waar we nog niet heel veel van weten.

Plaats reactie