stelling van de maand juni[drijven linkt groenvoer/planten?]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

stelling van de maand juni[drijven linkt groenvoer/planten?]

Bericht door Rex Hunt » 31-05-2012 08:54

goed, zoals al aangekondigd word dit topic voor en door jou gemaakt.
de vragen komen van actieve leden en beheer.

hou het netjes beste mensen, en als je er niet uitkomt maak je niet kwaad maar zoek de feiten zodat je iets hebt om de ander te onderbouwen. ik verlang ook van jullie dat dit een nette maar stevige discussie word. wangedrag in welke vorm ook word beloond met uitsluiting van deelname aan dit topic.
maar daar ga ik niet vanuit jullie een beetje kennende. :)

de eerste stelling in deze rubriek komt van astrid j, waarvoor dank.
geeft groenvoer in de vorm van planten vaker drijf en dobber problemen, dan wanneer je een kale bak hebt en b.v. appel, komkommer en erwten voert? Of moet je alleen korrels geven?
veel plezier!

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 31-05-2012 09:32

Naar mijn mening niet.

Knap onderbouwd antwoord he :lol:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 31-05-2012 09:36

nou, goeie start ferry. not.

doe eens beter je best.
:roll:

ik denk van wel,en ook de grootte van de inwendige vis speelt mee. hoe dikker de vis is zo makkelijker is het voor groenvoer om te gaan gisten. en dan zie je de ontlasting drijven en er zitten luchtbelletjes in. zal wel eens een foto van ontlasting posten die drijft.

ik kom er op terug. :)

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 31-05-2012 09:50

Omdat ik in het andere topic niet mag reageren, doe ik het even hier. Misschien kan je iets van een steekwoord in de topictitel zetten, zodat het makkelijker terug te zoeken is?

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 31-05-2012 09:52

Echt onderbouwen kan ik het niet maar ik denk juist dat plantaardig voedsel drijf/dobberproblemen kan verhelpen/ voorkomen. Naar mijn mening helpt plantaardig voedsel juist mee in een goede stoelgang van de vis. Drijfproblemen als gevolg van lucht die meekomt in het darmkanaal kan ik me ook niet voorstellen, omdat de planten meestal onder het wateroppervlak worden aangegeten.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 31-05-2012 10:00

Iets wat mij de laatste tijd is opgevallen:

Ik had eerst een hele boel vallisneria in mijn bak staan die het niet bijster goed deed, veel rafelige randjes ed. Hier werd door mijn vissen flink van gegeten. Oa door Mr S (en hij dreef!)
Eind vorige week heb ik alle valisneria weggegooid en sindsdien doet hij het fantastisch en drijft hij nauwelijks meer..

Maar ik heb nog wel een boel waterpest ed staan en daar wordt ook van gegeten. En die staan er nog steeds..

Dus of er echt een verband is tussen de valisneria en het drijven weet ik niet zeker.. Maar opvallend is het wel!

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 31-05-2012 10:00

Ja, over dat gisten, dat heb ik ook gehoord, maar helemaal volgen doe ik dat niet dus heb ik zelf wel eens wat uit probeert met een vis die al jong zwemblaas problemen vertoonde.
Deze vis deed het namelijk veel beter op groen voer alleen en muggenlarven ( vers en diepvries)
Zodra ik over ging op vast voer, voorgeweekt of niet, begon het dobberen weer.
Ik denk dat planten en groenvoer juist heel goed zijn voor dit soort problemen, maar korrels niet, dat zijn mijn bevindingen.
Wel vond ik het geen doen voor de rest van de vissen, ik denk dat de vissen te kort komen met alleen dit voer, en als je met vakantie gaat is het moeilijk de buren te vragen of ze net als ik spinazie, doperwten, sla en komkommer , appel enz gaat voeren, de buren lachen me uit als ik zou vragen culinair te zijn voor een paar vissen hahaha
Dus ik vind groenvoer dus prima , maar ben bang dat ze tekort komen ....

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 31-05-2012 10:06

@ irene, welke woorden denk je aan dan.

mijn ervaringen zijn dat als henk cabomba of belgisch groen eet,-omdat ik verzaakte om tijdig groenvoer in het menu te passen- de dag erna moeite had om zn achterwerk naar beneden te houden. zogauw die er even niet op let drijft ie ook naar boven. soms is het wat erger en slaat ie ook om. dan geef ik voor ik naar bed ga een handje Aplus voer. en als ik dan smorgens beneden kom hangt er vaak een lange sliert ontlasting met groenige massa en luchtbelletjes aan het oppervlak.
en aan de vis was niks abnormaals meer aan te observeren.

toen ik nog cabomba en andere snelgroeiers in mijn aqua 40 had,en ik snoeide die eens per 2 weken. dan had het nog gewortelde afgeknipte stuk van die plant uren een "luchtbellen lekkage" er kwam letterlijk om de minuut ofzo een luchtbelletje uit de stengel. dit allemaal spreekt jou visie erg tegen moet ik zeggen :)

ik ben ook van mening dat hetgeen wat ze opeten lucht moet bevatten. dit in combinatie met het natuurlijk rottingsproces in de vis kan balansproblemen veroorzaken.

een foto hiervan volgt zeker.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 31-05-2012 10:13

@ Rex: Nuja in dit geval bv, drijven en groenvoer.

Over de stelling kan ik niet echt wat zinnigs zeggen, omdat ik er niet genoeg verstand van heb. Maar kan het niet gewoon per vis verschillen? Sommige mensen kunnen niet goed tegen vet eten, of melk, of gluten. Misschien zijn er sommige vissen die gewoon niet goed reageren op groenvoer?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 31-05-2012 10:16

zou kunnen.

ik denk dat het meer aan de leeftijd/ grootte van de vis ligt.

en dan vooral inwendig. misschien heeft het ook met vergroeiingen te maken die wij pas zien als de vis dood is en we m open snijden.
want mijn kleine vis heeft nooit ergens last van. evenals mij jonge overleden oranda.

misschien zit ik er wel helemaal naast en is henk ook vergroeid van binnen. maar dat weet ik pas als hij de pijp aan maarten geeft.

Plaats reactie