stelling van de maand juni[drijven linkt groenvoer/planten?]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 05-06-2012 14:42

Als de drijfproblemen na het voeden plaatsvinden, heeft het met het soort voedsel te maken.
Echter de voeding heeft geen invloed op de regulatie van de zwemblaas... dat gebeurt nl. via het bloedvatenstelsel.


Vergroeiing e.d. kunnen natuurlijk wel weer invloed hebben op de zwemblaas.. maar dit staat weer los van de voeding..

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 05-06-2012 15:44

juist ferry.

en als je dan een vis hebt die wel eens drijft van of door voedselproblemen, herken je makkelijk een ander drijfpatroon als het aan de zwemblaas ligt.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 05-06-2012 15:52

Rex, bedoel je dat een ander probleem behalve voeding te zien is omdat vissen met een zwemblaasprobleem echt totaal de weg kwijt zijn en alle kanten op dobberen, maar een vis met voedingsproblemen maar "even in de avond dobberen, en na een uur of wat weer normaal zwemmen en wel de weg weer vinden?
Want als je dat bedoel, heb ik ook misschien een kennersoog hahaha, ik zie dat verschil namelijk ook nog wel.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 05-06-2012 15:59

drijfproblemen die door voer/luchthappen/anatomie worden veroorzaakt zullen afhankelijk van hoe snel de vis de ontlasting kwijt raakt binnen 48 uur over zijn. mits die geen nieuwe lucht binnenkrijgt.

voer geven waar probiotics in zitten zullen dat proces versnellen.
en als je dan een beetje geluk hebt, zie je de ontlasting drijven,compleet met de luchtbellen er nog in.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 05-06-2012 16:14

Ik zal er eens op letten, ik ben net even om nieuwe planten geweest en een klein bosje cabomba er in gezet, ik ben benieuwd.
Voorlopig zie ik er alleen Arie driftig aan plukken ( hebben ze toch al komkommer en appel gehad)

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 05-06-2012 16:19

die cabomba komt alleen naar voren omdat mijn vis dat schijnbaar onweerstaanbaar vind.
verder was dat geen duidelijk statement wat voor iedereen geld, want dat weet ik gewoon niet hoe andere vissen daarop reageren.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 05-06-2012 16:36

Het heeft met voedsel te maken als de vis van achteren naar boven word getrokken.
Schommelt de vis van links naar rechts, of maakt deze zomaar loopings vooruit, dan is er volgens mij een probleem met de zwemblaas..

Denk ik. :P

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 05-06-2012 16:46

juist.
dat probleem had ik destijds met mijn moor ook.
die maakte zn rare bewegingen dat het geen luchtprobleem kon zijn. teminste niet in zn darmen.

hij duikelde telkens schuin voorover met zn bek naar beneden. dat zag er ook heel naar uit.
dat heb ik ook niet lang afgewacht voor ik besloot m in te laten slapen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 05-06-2012 17:16

Maar dat voorover duikelen kan ook komen als de staartwortel verkeerd gegroeid is (zoals onder andere bij mijn Fantail..).
Je hebt trouwens ook goudvissen met een verkeerde zwemblaas. Deze bestaat niet uit een grote en een kleine erachter, maar alleen uit de grote.

Deze moeten dan erg goed op een bepaald gewicht blijven.
Ryukins die dit hebben kunnen niet teveel body hebben dan, omdat ze dan kan kantelen als ze niks doen.
Maar ik dwaal af :lol:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 08-06-2012 14:52

het duurde even maar ik heb een foto, en dus onomstootbaar bewijs.
het was ook even puzzelen want ik kan de vissen niks dwingen. :)

ik heb henk onregelmatiger eten gegeven en de hoeveelheid met een kwart verminderd.
resultaat: stukken onlasting met niks erin. met enige luchtcomsumptie in welke vorm ook kan dat drijven veroorzaken.zie foto.

ook heb ik cabomba toegevoegd omdat ik weet dat ie er van eet.
resultaat: drijfproblemen. de gegeten plant gaat gisten en kweekt lucht. zie foto links in de hoek.

ik heb dus eigenlijk 3 vliegen in een klap geslagen met dit experimentje.

dat dit bij mijn vis zo is wil niet zeggen dat het bij jou vissen ook zo gaat gebeuren. integendeel want er spelen meer zaken mee zoals algemene sterkte en anatomie van de vis. ook leeftijd en voerbeleid spelen hierin mee. wel is dit nu een goede leidraad en een vergelijking voor soortgelijk gedrag/problemen. je kan veel informatie halen uit het kantelgedrag en de ontlasting van de vis.


Afbeelding

Plaats reactie