stelling van de maand juni[drijven linkt groenvoer/planten?]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 31-05-2012 15:59

Er zit een foutje in je link.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 31-05-2012 16:00

ik denk vitaminen en bepaalde mineralen. maar die kun je ook als vloeistof toedienen.

misschien heeft het te maken met de platen waarmee je vis zn voer vermaalt. zacht voer gaat prima zo te lezen en korrels niet.
keer proberen door ongezouten pinda's of cashew nootjes te geven. wel in stukjes breken en niet teveel.

keeltanden worden ze ook wel genoemd.
van een karper zien ze er zo uit. neem aan dat er niet heel veel verschil inzit omdat ze familie zijn.

Afbeelding

verder denk ik ook dat als je gelfood gaat verkopen je al een flinke klantenlijst moet hebben want dat is immers vers.dan weet je zeker dat je alles kwijt bent. je kan het invriezen maar verzenden word een probleem denk ik.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 03-06-2012 11:23

niemand niks meer aan te dragen, of te melden? het zou jammer zijn als elk onderwerp zo snel stil valt.

goldfishy
Lid FGF
Berichten: 181
Lid geworden op: 13-02-2012 22:38

Bericht door goldfishy » 03-06-2012 13:05

Ik vind het wel een mega interessant onderwerp, maar heb zelf nog niets toe te voegen. Nog te kort met de hobby bezig :-)

We hebben nu voor het eerst een kleine vis (ryukin) die af en toe onderste boven hangt en zijn nu aan het uitzoeken door welk voer het komt. Lijkt wel door het voer te komen aangezien er regelmatig luchtbellen in de uitwerpselen zitten.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 04-06-2012 16:35

Ik denk eigenlijk dat de planten best wel voor drijfproblemen kan zorgen.
De vloeistoffen en gassen die erin zitten zijn groter dan afgesneden spinazie in een potje volgens mij.

Die gassen kunnen zorgen voor de drijfproblemen (het oh zo bekende kont omhoog probleem).

Planten hebben andere cellen dan dierlijk voedsel e.d. Plantencellen bevatten een celwand die uit cellulose bestaat. Wij mensen hebben maken enzymen die deze afbreken. Maar in de blinde darm zitten bacteriën sommige daarvan maken wel enzymen af die cellulose afbreken.

Misschien is dit hetzelfde bij vissen zo.
Ze kunnen niet goed de cellen afbreken waardoor de gassen niet vrij kunnen komen en worden uitgepoept. Het blijft vast zitten en zorgt voor een kleine verstopping. Door de gassen gaan ze drijven (achterste omhoog).

Misschien dat dit ermee te maken kan hebben?...

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 04-06-2012 16:46

dat ze van planten eten gaan drijven is een feit. ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit het geval is met alle waterplanten.

ik kom tot deze conclusie omdat ik weer eens een keer cabomba in mn bak gehangen heb.
henk eet ervan, en hoppa het is weer zo ver.
als die ontlast ga ik er foto's van maken.
een beter bewijs dan dit kan ik me niet voorstellen als je geen titel voor je naam hebt staan.

ik denk ook dat de gassen in een vis de vis moeilijker kunnen verlaten omdat ze zo doorgekweekt zijn. dus de anatomie van de vis speelt mee, evenals het verteringskanaal. dat is niet zoals bij de meeste levende wezens.
een vis voelt ook geen vol gevoel. die eet zich letterlijk dood.



edit: ik wil er aan toevoegen dat dit ook per vis apart bekeken moet worden.
mijn andere vis heb ik nog nooit betrapt op planten eten of pogingen daartoe.ook heeft ie nog nooit raar zwemgedrag getoond. misschien doen alleen volwassen vissen het. ook dat is me nog niet helemaal duidelijk.
je zou wel kunnen stellen dat ze het doen omdat ze wat te kort komen in hun dieet.

Afbeelding

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 04-06-2012 17:09

Ik denk ook dat het per vis anders is, ik heb ook maar 1 vis die gevoelig is, maar die heeft het weer van bepaalde korrels, de rest van mijn oranda's eten alles zonder problemen, ach ja, jou vis heeft duidelijk last van bepaalde planten, en een andere vis weer van bepaalde korrels, en zo is er altijd wat.
Ik heb geen cabomba in de bak, zal eens kijken of de mijne daar ook gevoelig voor is als ik weer eens nieuwe planten koop.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 04-06-2012 17:18

Ik heb een heel veldje cabomba in mn aquarium staan, maar mijn vissen hebben geen drijfproblemen.. Ik zie ze er wel soms in happen, maar ze eten er niet heel veel van geloof ik.
Ik vind het wel heel logisch klinken hoe vissen drijfproblemen krijgen van het eten van planten. Alleen denk ik dat het heel erg van de vis afhangt.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 04-06-2012 17:27

veel factoren spelen mee.

-leeftijd van de vis
-anatomie
-karakter van de vis
-dieet wat we ze voorschotelen
-eventuele vergroeiingen
-waterkwaliteit
-soorten planten

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 04-06-2012 17:55

Nou, nou, dan valt er nog genoeg te experimenteren waarom vissen gaan drijven hahaha, maar wel goed om uit te blijven proberen, en als er zoveel factoren mee spelen blijft het toch een verhaal van de ene vis doet het van dit, de ander van dat, en sommigen vissen doen het zo slecht dat ze alleen maar dobberen, dus beter euthaniseren.
Omdat er geen vis het zelfde is, kunnen we er jammer genoeg niet 1 vinger op leggen van DAAR gaan vissen van dobberen en DAT kunnen we er aan doen om het beter te maken, het blijft uit proberen. :roll:

Plaats reactie