stelling van de maand juli [luchthappen uitgediept]

Uitgediepte discussie over een bepaald onderwerp [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 10-07-2012 01:31

Ik ben ook erg benieuwd.
(gelukkig) Geen problemen hier met dit, maar wil er wel over leren.

Komt weleens ter sprake dat elke goudvis uniek is kwa gedrag. Sommige vinden dat ze een eigen karakter hebben.
Zelf vind ik dit ook.

Dat niet elke goudvis dit doet kan een reden daarvoor zijn?

Gewoon een stelletje vissen die van eten houden en altijd meer willen.

Uiteindelijk zullen de vissen problemen krijgen met lucht in hun lichaam, die ervoor zorgt dat ze gaan drijven.

Zoals bij Olympus, niet alle vissen doen het, maar 2 van de 8 wel.
Je zou kunnen zeggen dat de grote Ryukin meer voedsel nodig heeft en dus te weinig heeft aan de huidige hoeveelheid. Maar een andere vis van hem is even groot als de andere volgens mij en doet het ook...

Dus misschien ligt het gewoon aan de vis zelf, aan hoe die vis 'denkt' als het ware.
:roll:

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 10-07-2012 09:22

Vissen ruiken eten toch dus waarom zouden ze dan blijven happen en denken dat er meer eten is als er geen meer is... Dat is volgens mij dus al uit te sluiten.

Ik denk dat het te maken heeft met het zuurstofehalte in het water en alles daarrond...

@ Sanne: Ik denk dat jij er al aan uit bent dat het bij Pingwuin aan het voer (daarom niet het voer zelf maar het heeft er toch mee te maken) ligt dat hij gaat dobberen want als hij muggenlarven krijgt is alles normaal. De ene vis is de andere niet dus dat lijkt mij perfect te kunnen.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 10-07-2012 17:09

@ Evelien,
Ik heb een bruissteentje en veel beweging bovenin, als het aan het zuurstof lag, deden alle vissen het toch, het is er maar 1 en al vanaf het begin bij mij, ik vind dat raar, ze krijgen alleen kwaliteitvoer groente en fruit, dus ik snap er niks van waarom bijna iedereen er wel 1 tussen heb zitten of heb gehad.
Het is eigenlijk niks bijzonders meer omdat het probleem zo vaak voor komt.
Ik vind het fijn dat er aandacht aan besteed wordt, maar het is best ingewikkeld, want de ene vis is een oranda, de ander een demekin, dus het komt bij veel soorten voor, wat het nog moeilijker maakt, er is werkelijk geen vis het zelfde, maar wel gelijksoortige problemen.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 11-07-2012 09:37

goed voor ik het volgende ga typen, ik raad niemand aan wat ik gedaan heb maar ik moest zekerheid hebben.

nadat ik mosbollen en planten verwijderd had heb ik mn vissen in een week tijd maar 2 keer eten gegeven.
voordeel ervan is natuurlijk dat ze zich helemaal leeg maken en ik dingen eruit zag komen die ik nog nooit gezien had.

maar het luchthappen van henk blijft zich herhalen soms. kleintje niet. verder viel me op dat ze veel rustiger waren. (logisch natuurlijk). en veel meer op een plaats lekker relaxed blijven hangen.

verversen heb ik wel gewoon zoals altijd gedaan, dus aan andere waarden kan het ook niet liggen. sterker nog de waarden blijven langer goed doordat er weinig vervuiling/voer bij kwam.


blijven inderdaad nog paar dingen over.
-zuurstof gehalte en of het schommelen ervan.
-zoutgehalte.

binnenkort ga ik een zoutmeter dr in hangen. dan kan ik dat ook bevestigen of ontkrachten.

verder ga ik vanavond een begin maken met overtypen van een artikel in een medisch handboek.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 11-07-2012 20:55

De pH schaal is logaritmisch. Dat betekent dat een verandering van een pH-eenheid een
tienvoudige verandering van de waterstofionenconcentratie inhoudt. Een relatief kleine stijging
of daling van de pH-waarde is dus een vrij aanzienelijke verandering.

dat wil dus ook zeggen dat processen zoals ademhaling, fotosythese in een plantenbak, turbulentie en beluchting, die allen het kooldioxinegehalte veranderen,
ook de pH van het water beinvloeden.


Ademhaling is de uitwisseling van gassen als zwaartepunt van het metabolisme. Het verlaagt de pH-waarde (en verzuurt dus het water). Omdat kooldioxine en vervolgens koolzuur wordt geproduceerd als bijproduct. Beluchting en turbulentie verminden dit effect.

Voor de fysiologie van de vissen is de pH vooral van belang omdat zij een constant inwendig pH-niveau en zuur verhouding in het bloed moeten handhaven.
-----------------
als je dus ververst met kraanwater wat net iets andere pH waarden hanteert kan het dus zomaar zijn dat de vis gaat luchthappen om dit verschil goed te maken. dat haal ik eruit teminste. das fase 1.


verschil in pH wil ook zeggen verschil in zoutgehalte.
dit samen heeft invloed op de osmotische regeling van de vis.
de hardheid heeft ook invloed op de regeling van de hoeveelheid calcium in het bloed, die weer afhankelijk is van het dieet.


volgende keer meer 8)

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 11-07-2012 21:12

het wordt best ingewikkeld op de duur :)
Maar blijft interessant.

opgeloste calcium- en magnesiumzouten vormen met koolzuur bicarbonaten = hardheid van het water
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 11-07-2012 21:14

Ja, ik vind dit ook ingewikkeld, en ik ben bang dat de oplossing ook ingewikkeld is, maar ik wacht het af, ben wel nieuwsgierig

Gast

Bericht door Gast » 09-08-2012 16:21

Ik wacht ook op.antwoord af:)
Mijn panda drijft ook meestal aan het eind van de dag.
Hij hapt vaak aan oppervlak na het eten.
Redcap doet happen na het eten maar drijft minder aan oppervlak.
Ik geef ze zinkend voer
Er is genoeg stroming in de bak door uitstroombuis en venturi .
Waterwaarders goed en 2 keer per week 70%
Wat zou er aan de hand kunnen zijn ?

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 28-08-2012 16:39

Onze vissen hebben nooit luchtgehapt of op de kop gehangen of wat dan ook. Nirtraat hebben we al op de 50mg/l gehad en daar hadden ze ook geen problemen mee. Ze hebben ook verschillende ph waardes gehad varieerend van 7-8 maar ook nooit wat gemerkt. Ze kunnen ook alles eten, van slakken, tot vlokvoer, tot planten, tot levend voer, tot gewone korrels of zelfs koi voer en wederom nergens last van.

Mij lijkt het luchthappen meer een inwendig probleem dan iets wat met het water te maken heeft, tenzij er te weinig wordt ververst of dat er te weinig zuurstof in het water zit.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Gast

Bericht door Gast » 28-08-2012 17:27

Ik heb pasgeleden een nacht slecht geslapen omdat de vissen aan de oppervlakte aan het happen waren. Ik had ze toen voor het laatst rond 18.00 gevoerd en meestal voer ik ze dan rond 22.00 nog een keer maar dat had ik dus niet gedaan. De dag erna nog een keer hetzelfde gedaan en ja hoor.. happen. Rond 24.00 gevoerd.. stil. De dag daarna wel om 22.00 gevoerd en weer stil. Ik denk dat ze aandacht willen trekken door lawaai te maken als ze honger hebben of zo. Verder heb ik geen drijvende vissen, ook niet na het voeren. Alleen af en toe gaat er één een hap lucht halen en zwemt dan weer rustig verder.

Plaats reactie