Dennerle external skimfilter

Spreek je uit over bepaalde zaken [leden]
Plaats reactie
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Dennerle external skimfilter

Bericht door Rex Hunt » 14-06-2012 20:59

niet echt een filter voor een sluierstaart aquarium, maar toch wil ik m met jullie delen. want nano en de wat kleinere bakjes zijn ook hier populair. ik ben er namelijk zeer te spreken over.
goed straks meer. even wat technische details:

-Voor aquaria van ca. 30 - 112 liter inhoud (tot 80cm lengte zijkant) geschikt
-Maat: ca. 19 x 13 x 21 cm (Breedte x Diepte x Hoogte)
-Filtervolume: 2 liter
-Prestatie: 360 liter/uur
-Stroomverbruik: ca. 11,5 Watt
-Prijs tussen 60 en 80 euro

ik heb dit filter draaien op een aqua 40 van het 1ste model. (geen afgeronde randen). ik zocht een externe filter omdat ik zn standaard filtertje en niet veel vind doen en veels te veel ruimte in beslag nemen.
dat wil ook meteen zeggen dat heel de inhoud een keer of 8 (na aftrek stromingsverlies) dat filter doorkomt.
hij word standaard geleverd met een element waar actieve kool in zit. die heb ik er meteen uitgesloopt omdat ik dat alleen handig vind in een paar gevallen. dat heb ik vervangen door standaard witte watten die ik ook in mn sluierfilters gebruik.
het geheel word ook geleverd met een skimmer. dat is een handig apparaatje wat blijft drijven op het oppervlak en zo dus ook zweef en drijfvuil verwijderd. onder zit een schuif zodat je de gewenste verhouding onder/boven kunt instellen naar eigen inzicht.
echter is dit ding wat lomp voor mn aqua 40 dus heb ik die achterwege gelaten. uiteraard heb ik het wel geprobeerd in een speciekuip, en ik moet zeggen het werkt allemaal prima.

het geheel word verder geleverd met een standaard afzuigbuis inclusief sponsfiltertje om te voorkomen dat er slakken en garnalen in verdwijnen. ook zit er een mondstraalstuk bij inclusief een kogelgewricht voor het direct richten van het water.
ook zit er een draaibare lilly-pipe bij. tevens zit er een reguleerbare doorstroom op.

maar heb je dan helemaal niks te zeuren rex?
jawel, als je m eenmaal aangesloten en draaiend hebt, is het erg lastig om het filter nog los te krijgen voor onderhoud. je moet dan of de slangen bij de filter losdraaien,of bij de in en uitlaat. en aangezien ik die heb bekleed met mos en een anubias om ze te camoufleren is dat geen doen. daarvoor heb ik van die snelkoppelingen van eheim aangeschaft en er tussen gezet. pomp uit klemmen los en hij is vrij.

in de mandjes zit verder zwarte spons en keramische pijpjes. ook zit er een venturi ventiel op wat zorgt dat er lucht bij de mandjes kan. als je m schuin houd komen er ook gelijk luchtbelletjes in het aquarium. dus je raad het al, de eerste keer dacht ik dat ik m al kapot gemaakt had. want die bellenstroom stopte niet. wist ik veel. :)
verder zitten er 2 beugeltjes bij zodat je m als een rugzakopstelling kunt gebruiken.

goed, hoe doet ie zn werk?
ik vind dat hij meer dan geslaagd filtert. ik heb kristal helder water en je ziet geen een pluisje of wat ook zweven. zelfs als mn kogelvisje eet is de zwevende troep in een mum van tijd weg. natuurlijk komt dit ook door een stuk overkill, maar toch.
hij is fluisterstil en best mooi van design, mocht je hem in het zicht opstellen.

ik heb m nu al een tijdje, en hij draait tot volle tevredenheid. tot voor kort filterde ik ook over turf en dat gaf ook geen problemen. daarvoor deed ik dat niet en had m al zeker 8 maanden draaien zonder enig onderhoud. en er was bijna geen terugloop van waterdruk te constateren. en van binnen zat alles toch lekker vol met troep en een flinke kolonie bacterieen.
bij dat bakje zou dat trouwens ook de enige reden zijn waarom ik een filter zou schoonmaken. lekker laten draaien en vanaf blijven is mijn devies ook. dat geld niet voor sluierfilters trouwens voordat we misvattingen krijgen.

al met al dik tevreden dus en hij krijgt voor alle onderdelen een welverdiende 9,5.

RH.

Afbeelding

Afbeelding

http://dennerle.com

Plaats reactie