Algemene Demekin discussie topic

Demekin, Celestial, Bubble-eye, en meer [leden]
Plaats reactie
Gast

Algemene Demekin discussie topic

Bericht door Gast » 26-10-2011 20:34

In dit topic worden alle aspecten van de Demekin ( Moor, Butterfly ) besproken. Heb je een specifieke vraag over deze variant, of vind je het gewoon leuk om er fotos of video's van te delen, doe dat dan hier:

Afbeelding

Veel plezier!

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-10-2011 00:10

Aangezien ik binnenkort weer wil uitkijken naar een nieuwe sluier ben ik alvast begonnen met een soort te selecteren.
Ik vraag me af of de demekin soort een sterke of een zwakke soort is?
Met deze soort heb ik eigenlijk nog niet veel ervaring gehad.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 27-10-2011 00:17

Ik vind ze voor aquariums ideaal. Hele sterke vis die goed tegen warmer water kan. Ze zien misschien slecht ( sterker nog, ze worden vaak blind ), maar het is een plezier om naar ze te kijken. Het zijn hele sierlijke dieren, vooral de Butterflys en de Broadtail varianten. Voor buiten zijn ze wat minder geschikt vind ik zelf. Ik had ze in de vijver maar zodra het een beetje koel werd gingen ze hangen. Ik heb ze toen naar binnen gehaalt en tot nu toe geen spijt van. Tja.. en mensen willen nog wel eens iets zeggen over die bolle ogen.. Natuurlijk ziet het er raar uit, maar aan de andere kant is het gewoon een hele charmante vis waar je echt van kunt houden :) Ik ben een Demekin liefhebber. Staat op nummer 2, na de Ryukin.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-10-2011 00:23

Ik ben heel er gaan het twijfelen tussen bepaalde soorten :).
Die demekins heb ik altijd zo schattig gevonden met hun oogjes. Maar ik heb dus altijd al gedacht dat het een zwakkere soort was. Blijkbaar heb ik het mis!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 27-10-2011 00:26

Ogen zijn gevoelig voor scherpe objecten, en omdat ze zo blind zijn botsen ze vaak tegen het glas op, of als je pech hebt tegen je afzuigslang als je aan het water verversen bent. Je raadt het al, dat laatste geeft geen leuk gezicht en kan zo'n vis letterlijk en figuurlijk zijn ogen kosten :(
Maar het is wel een vis die dus heel snel tam wordt en gelijk om eten komt bedelen.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-10-2011 00:28

Demekin duidt op de uitpuilende ogen? Ik heb ook al ergens de naam dragon eye zien vallen. Ik begrijp het verschil niet echt goed.

Ik ben eigenlijk wel zot van die demekins met hun hoge rug.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 27-10-2011 00:31

Dragon eye is de chinese benaming, Demekin is de Japanse benaming. Vaak gaat het bij de japanners dan ook om een vis met een hoge rug, en een korte staart, zoals boven op de foto. Eigenlijk een Short tail Moor ;)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-10-2011 00:40

Korte staart? Chinezen zijn van de korte staart! Japanners zijn van de lange staart.

Verder ben ik het met Frost eens dat het sterke vissen zijn, alleen wat minder goed tegen kouder water kunnen.
Ik ben het niet helemaal eens over het zicht van deze vissen in het algemeen.
De zwarte varianten (moren, kuro demekins) staan er vooral om bekend blind te worden.
Hier wordt nogal wel eens over gespeculeerd en de meeste waarschijn gaat uit naar de oorzaak zonlicht.
Doordat kwekers een diepzwarte kleur willen houden, wordt er erg veel zonlicht gegeven.
Of dit ook daadwerkelijk zo is durf ik niet te beloven. Maar het klinkt wel aannemelijk.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 27-10-2011 00:43

hm... ik dacht juist dat het andersom was. Misschien weet Dino het? ;)

Pff daar zeg je me wat met lichtopbrengst. Ik denk dat het zicht met leeftijd snel achteruit gaat omdat de ogen dus mee groeien. Om een gegeven moment worden ze zo groot als knikkers! Misschien dat het ook niet echt blindheid is, maar eerder een vorm van staar.

:?:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-10-2011 01:02

Ik weet alleen dat de oorspronkelijk Ryukin een long-tail is gekweekt door Japanners.
En ik weet dat de Chinezen de short-tail hebben gekweekt.

Zover ik heb gelezen over de blindheid van deze vissen, wordt er altijd over staar gesproken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie