Algemene Celestial en Bubble eye discussie topic

Demekin, Celestial, Bubble-eye, en meer [leden]
Plaats reactie
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-12-2013 18:12

Ik heb geen tijd om het helemaal uit te leggen, maar als je wil weten waarom Demekins blind worden moet je dit artikel eens raadplegen:
"Ectopic Six3 expression in the dragon eye goldfish"

Bij Celestials speelt nog een andere factor een rol, maar daar kan ik nu zo snel even niet het passende artikel bij vinden.

Licht speelt helemaal geen rol in het blind worden. Het staat vast dat elke Demekin op een gegeven moment blind wordt. Dat heeft te maken met de ontwikkeling van de ogen en daar is niets aan te doen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 12-12-2013 19:25

De hele tekst van het onderzoek is hier te vinden:

http://www.researchgate.net/publication ... e_goldfish

Ik kan alleen nergens vinden dat ze blind zijn/worden.

Er staat dat de retina verzwakt door de uitstulping en hierdoor minder receptoren heeft(six3) én dat de lens kleiner is dat het 'gewone' oog. Dit komt overeen met wat wij als slechtziend beschouwen. Oftewel het als het ware zoiets is als tunnelvision door een trechter.........

Voor hemelkijkers/bubbeltjes zal dit vast niet anders zijn.

Ik blijf erbij dat zo'n zonnebank boven je aquarium erg slecht voor vissen is! :twisted:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 13-12-2013 17:28

Wanneer ik naar het volgende grafiek kijk uit dat artikel ga ik er vanuit dat dit een progressief proces is en dat Demekins hierdoor op een gegeven moment blind worden.
Afbeelding

Het begint al op jonge leeftijd met slechtziend, maar er komt een moment waar het overgaat in niet zien.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 13-12-2013 17:58

Ik heb er nu ook zo één "mn overgenomen kantoorvis" , maar kan hij zich dan nog wel redden?
Is het dan net als bij andere dieren en of mensen dat je gewoon alles hetzelfde moet laten in de bak?
En hoe gaat het dan met voeren?
Ik kan mij voorstellen dat ze op een gegeven moment wat problemen krijgen met mee komen.

Moet ik dan anders gaan voeren?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 13-12-2013 18:01

Nog twee artikels (in dit geval met name over de celestial): "Electron microscopic studies on celestial goldfish retina—A possible new type of retinal degeneration in experimental animals"
"The developmental changes of ERGs on spontaneous retinal degeneration of Celestial goldfish"
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 13-12-2013 18:06

Kyoko schreef:Ik heb er nu ook zo één "mn overgenomen kantoorvis" , maar kan hij zich dan nog wel redden?
Is het dan net als bij andere dieren en of mensen dat je gewoon alles hetzelfde moet laten in de bak?
En hoe gaat het dan met voeren?
Ik kan mij voorstellen dat ze op een gegeven moment wat problemen krijgen met mee komen.

Moet ik dan anders gaan voeren?
Vissen hebben ook nog andere zintuigen waardoor ze het eten vinden en obstakels kunnen ontwijken. Mijn demekins hebben nooit problemen gehad met het vinden van eten. Het gebeurt alleen wel is dat ze er juist naast happen.
Alleen opletten met scherpe voorwerpen in je aquarium.

@Zsjonnie: bedankt dat wordt weer interessante stof
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 13-12-2013 18:09

Ho, nog eentje dan: "Retinal Degeneration in Celestial Goldfish Developmental Study."
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 13-12-2013 19:57

ZSjonnie schreef:Wanneer ik naar het volgende grafiek kijk uit dat artikel ga ik er vanuit dat dit een progressief proces is en dat Demekins hierdoor op een gegeven moment blind worden.
Nouja of in ieder geval dusdanig slechtziend dat je er van uit moet gaan dat ze gewoon blind zijn. Wat mij opvalt, mag je even voor jezelf bedenken of je dat ook wel eens gemerkt hebt, is dat sommige demekins hun ogen erop 'richten' als je beweegt en dus reageren als je langsloopt bijvoorbeeld, tenminste de kleintjes die ik heb doen dat(nog). Dus iets moeten ze nog kunnen waarnemen. Ik heb ook grotere demekins gehad die inderdaad niet reageerden als je langsliep. Inderdaad wat Sanne zegt, als je er rekening mee houd maakt het voor de vissen niks uit lijkt me.

Als ik het zo lees heeft die degeneration of the retina te maken met het groeien van de oogbal. Dus hoe groter ze worden hoe verder het kleine lensje van de beschadigde retina komt, maar ook hoe meer het licht verstrooit in de oogbal wat geloof ik het tweede probleem is. Maargoed dan nog is het punt eerder van blind vs. heel erg slechtziend voor mij eigenlijk lood om oud ijzer.

Eigenlijk wel heel jammer, maar het hoort bij dit type en ze vullen het perfect aan met hun overige sensoren. Die van mij eten wel liever zinkend voer trouwens, maar dat mag duidelijk zijn.

Even terzijde, ik zag daarnet een youtube filmpje dat iemand bij het verschonen de ogen van een van de visjes eruit had gezogen. Nou vind ik dat dan wel weer heel erg zielig! Om maar even wat te noemen pfffff :evil:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 13-12-2013 20:13

Even terzijde, ik zag daarnet een youtube filmpje dat iemand bij het verschonen de ogen van een van de visjes eruit had gezogen. Nou vind ik dat dan wel weer heel erg zielig! Om maar even wat te noemen pfffff Evil or Very Mad
Dit hebben meerdere mensen al voorgehad, ook forumleden...incl ik! Het is enorm gruwelijk en je doet het zeker niet bewust! Het is soms op 1 seconden tijd gebeurt..
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 13-12-2013 20:34

Ja hevelen is echt goed opletten, ik zet slang altijd goed vast bij de gootsteen en blijf altijd bij het aquarium staan. Maargoed mij is ook vaak genoeg iets stoms gebeurt hoor, maar dit dan weer niet....

Was ook meer pissig over hoe ze het allemaal 'luchtig' aan het vertellen was.....
(kan het filmpje er helaas niet meer bij vinden)

Plaats reactie