ontstekingen bij oranda

Azuma Nishiki, Hana Fusa, Nagate en meer [leden]
christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

ontstekingen bij oranda

Bericht door christel1975 » 10-09-2014 16:28

ik lees dat oranda's niet zoon sterke vissen zijn. dat de wen snel onsteekt en dergelijke. hoe kan je dit preventief vermeiden? ok waterverversen en goede filter erin maar zijn er nog tips? zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het houden van hen? ik weet ook niet meer wie het zei op het forum hier maar deze persoon had slechte ervaring met een bioloog en deze soort.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 10-09-2014 18:32

Oranda moet je vooral veel voeren en in veel en diep water houden!

Maar inderdaad geen beginners vis.

Ik zelf werk met zeer dunne biofilm. Dit betekend eigenlijk niets meer dan een BB bak en een makkelijk schoon te maken filter waarmee je dus wel de goede bacterien kweekt maar niet het afval verzamelt in je systeem. Een sump of bioloog zie ik als een tijdbom als het gaat om mijn watervarkentjes!

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 10-09-2014 19:15

in de sluierstaartjes ben ik wel nieuw maar heb al een paar jaar tropiche vissen. ik dacht juist dat de bodem ook goede bacterien bevat en dat een bioloog van filter kapaciteit beter was omdat je meer filtermatreaal kan gebruiken. ik heb ook roosters voorzien onderaan de bioloog waar het meeste vuil kan in zakken zodat ik dat elke week kan verweideren. zou het zonde vinden dat ik men bestand moet omzetten naar een andere vis dan de oranda

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 10-09-2014 19:39

Ja je moet elke week hun stront verwijderen, is dat raar?

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 10-09-2014 19:42

wel als je gaat vragen aan mensen die een bioloog hebben of zij elke week hun filter uitkuisen dan zullen die wel raar kijken. de uitwerpselen van je aquariumbodem verweider je normaal wel meer als 1x per week. althans dat doe ik toch in men andere aquaria

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 11-09-2014 09:31

Meningen kunnen verschillen, maar één ding is heel belangrijk om te onthouden:
sluierstaarten kan je niet met tropische vissen vergelijken.

Ook de verzorging is niet te vergelijken.

Sluiers zijn een extreem doorgekweekt en daardoor erg gevoelig soort vissen dat echt een hele 'luxe' en zorgvuldige behandeling nodig heeft om goed en gezond te kunnen leven.

Wat Hivin aanraadt heeft met die gevoeligheid te maken.

Voorzorg is nu eenmaal beter dan naderhand spijt hebben :)

Onze vissen zijn gevoeliger voor medicatie dan de meeste tropische vissen, dus wanneer een sluierstaart ziek wordt door onvoldoende goede verzorging (wat heel snel kan gebeuren, weet ik helaas uit eigen ervaring...:( ) dan is dat vaak niet meer helemaal te genezen/op te lossen.
Een situatie die niemand wil.

En dat is dus het sterke punt van dit forum. Hier vind je mensen met veel praktijk ervaring, die die ervaring willen delen.
(Ook al gaat dat soms een beetje op knorrige toon :wink: )

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 11-09-2014 15:35

Oh..... dat kan best wel dat ik knorrig overkom :oops:

Maar ik het echt valt het reuze mee hoor.

Goudvissen eten en poepen ook echt gigantisch veel en qua massa lichaamsgewicht(veel meer dan tropische vissen meestal) is een goudvistank al snel overvol. Daar zijn natuurlijk allerlei organismen voor die leven van uitwerpselen, maar die afbraakproducten en soms de bacterien etc zelf kunnen de waterkwaliteit negatief beinvloeden. Liever dus zoveel mogelijk rommel eruit halen elke week.

Je kunt overigens een voorfilter in je sump plaatsen, die zou je zelfs dagelijks kunnen verschonen en de biologische media kun je dan doen als ze dicht slibben. Het is overigens zo dat als biologische media bedekt zijn met een laagje afval ze juist slechter werken, de nitrificerende bacterien hechten zich aan het oppervlak van de media en nemen voeding uit het water op, ze breken geen afval af, dat doen weer andere (rottings) bacterien. Ook verbruiken deze rottingsbacterien zuurstof en andere voedingsstoffen dus als deze de overhand krijgen is dat niet goed voor je waterkwaliteit.

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 11-09-2014 17:18

zal even zeggen hoe ik het in gedachte heb. mijn aquarium is 130x60x60 de bioloog is 100x40x40. eerste vak watten die ik om de 2 a3 dagen verweider en vernieuw, 2de vak 10l syporax de rest opvullen met gletcherrock, 3de vak fijne mat en 4de vak opvoerpomp. in elk vak zit onderaan een rooster zodat het vuil dat onderaan ligt daardoor zakt en dat ik dat makkelijk kan verweideren. in het aquarium komen pebbelstenen en een bodem van sansibar black een laagje van ongeveer 2/3 cm op de stenen worden anubias en tridens varens gebonden, niet te veel planten, meer om een groene toets te hebben. daarin had ik graag 5 oranda's gehouden. om de 2/3 dagen wil ik 30% gaan verversen. een BB aquarium vind ik echt niet zo mooi :? ik ben nog aan het aquarium bezig maar zal hier wat foto's zetten zodat je een beter gedacht krijgt :wink:

Afbeelding

Afbeelding

laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 11-09-2014 18:08

Erg mooie bak! :) Ik kan me herinneren dat sansibar black voor op de bodem vrij scherp kan zijn voor sluierstaarten, ik zou daar mee oppassen in ieder geval. En volgens mij is het beter voor de kwaliteit van het water om 1x per vier dagen 60% te verversen dan om de twee dagen 30% (en minder werk . :P )

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 11-09-2014 18:27

sansibar zou zelfs veilig zijn voor corydora's en andere grondbewoners dat zou normaal afgerond zijn. ik dacht dat voor de waterwaardes niet te erg te laten schommelen beter was om verschillende keren kleinere dosis te verversen dan in 1x grote waterwissel?

Plaats reactie