Wat is het verschil tussen een Longtail en een broadtail?

Yamagata Kingyo, Sabao, Tetsu Onaga en meer [leden]
Plaats reactie
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Wat is het verschil tussen een Longtail en een broadtail?

Bericht door Fancy91 » 07-12-2013 18:29

Als je op google ryukin intypt met daarachter longtail of broadtail, krijg je heel veel de zelfde lijkende plaatjes.
is het dan ook hetzelfde of is het gewoon een foutje van google?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-12-2013 19:54

Broadtail hoor je van boven te bekijken:
Afbeelding

Hoe broadtail er vanaf de zijkant uit hoort te zien:
Afbeelding

Hoe je meestal een broadtail vanaf de zijkant ziet (slechte broadtail):
Afbeelding

Longtail is een lange fantail=vintype, je hebt ook shorttail in fanttail:
Afbeelding

Van boven zien ze er zo uit:
Afbeelding
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 07-12-2013 19:59

Oke bedankt voor je snelle reactie! Ben ik weer iets wijzer!! :D

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 07-12-2013 21:25

Broadtail heeft ook een soort driehoek. Een longtail heeft een soort V in zijn staart.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 07-12-2013 22:50

Hoe noem je dan een slechte broadtail(dus driehoek staart of vlinderstaart dus?) die niet broad is maar met een rechte staartaanzet? En bestaat er dus ook zoiets als een korte broadtail of heet dat weer anders.....

Eigenlijk zou je staartmodel en aanzet beiden moeten benoemen, zodat je broad wide tail en broad straight tail krijgt en dus ook short wide of long straight enzovoorts, dan is het direct duidelijk hoe het zit.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 07-12-2013 23:13

Er zijn veel soorten staart varianten.
Short tail, long tail, broadtail, choptail, tosa tail, enz enz

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-12-2013 03:49

@ Hinvin: Een slechte broadtail noem je nog steeds een broadtail. (in mijn ogen gewoon een cull..)
Een broadtail en butterfly tail (ik denk dat je die bedoelt met vlinderstaart?) is een compleet andere vintype.
Er bestaat in principe geen korte broadtail, deze noem je choptails.

---

Alle slechte vormen van een bepaalde standaard een speciale naam geven zou alleen nuttig zijn voor de verkoop. Chinezen zijn hier goed in (no-offense Dino :lol:).

Ik vind persoonlijk dat je als kweker zijnde (hobby al dan niet pro) je moet focussen op de variant die je kweekt en hierbij alleen de vissen behoudt die goed zijn. Wanneer je uit een bepaalde kweek vissen bewaard die anders zijn, ontstaat het risico dat die vergist worden voor andere varianten en als daar mee doorgekweekt wordt kan je hele varianten verpesten.
Zo kwam ik laatst bijvoorbeeld nog SVR tegen met een rugvin en die werden doodleuk verkocht als een speciale nieuwe type Oranda (pro kweker trouwens..).
Een ander voorbeeld zijn de Fantails/Ryukins/Oranda's die je bij de LFS tegenkomt. Ryukins met slechte bouw noemen ze sluierstaart en vaak worden deze bestempeld als een 'simpele Fantail', terwijl een Fantail een eigen variant is met een bepaalde standaard en een goede echte fantail is tegenwoordig schaars en wordt door weinigen meer echt gewaardeerd. Hetzelfde geld voor Oranda's met geen of nauwelijks kopgroei. Ze krijgen de stempel sluierstaart en zolang er geen kopgroei ontwikkeld wordt het al snel bestempeld als Fantail. Erg zonde en kleinerend voor de echte variant Fantail. Ik kan zelf een echte Fantail (goede) wel waarderen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 08-12-2013 07:48

Even gekeken wat erover te vinden is op het web en ik kom bij de staartindelingen op drie type staarten. Wil het zelf ook graag weten, fouten maken is menselijk, jezelf corrigeren dus ook! :lol:

Brutterflytail: Delta tail, Long lobe tail, Tosakin tail, Trapezium tail, Silk tail, Fiery tail en Shuan shu tail.
Allemaal breede staarten en dus staartaanzet, TV Demekins!
http://www.fynnmood.com/articles_butterfly_trail.html

Broad tail: Veil tail, Broad tail en Chop tail.
Hierbij zijn de staarten driehoekig en de staartaanzet is diep maar niet perse heel breed. Wel zijn er hele scherpe criteria die aan een 'goede' staart worden toegekent. Zo heb ik het idee dat elke staart die niet driehoekig is maar neigd naar het longtail type speerpunt dus gewoon een 'slechte' is en dus een cull(of LFS) en dus niet zozeer of deze staart wel breed uitwaaiert zoals bij de butterflytail typen. Het verschil tussen Veil en Broad tail zit hem hier gewoon in de lengte in verhouding tot het lichaam van de vis. Eigenlijk alle typen!
http://goldfishkeepers.com/forum/blog.php?b=73

Long tail: Long tail, Short tail(?) en Chop tail.
De normale sluierstaart, lang speerpuntig gelobt of kort. Longtail gaat hangen als de vis groter wordt. Staart aanzet lijkt onbelangrijk, lobben zijn afgerond. Alle typen sluiers en goudvissen.

Plaats reactie