Algemene Ryukin discussie topic

Yamagata Kingyo, Sabao, Tetsu Onaga en meer [leden]
Plaats reactie
Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2011 15:48

Ow wacht ik zie waar je vandaan komt. Ik gaf eigenlijk alleen aan dat ik het ook al over constante waterverversing had gehad en dat wel een manier zou zijn om ze kleiner te houden. Al hoewel ik niet geloof dat je een Ryukin van 25cm in een bakje van 40cm kunt stoppen ondanks de grote waterverversing. Ik denk persoonlijk dat de stress daarin weer te hoog zou zijn om het te kunnen bijhouden, zelfs met een constante verversing van water. Meestal wordt dit ook via een druppelsysteem gedaan (bij aquariums van particulieren bedoel ik dan) en dat werkt naar mijn idee niet snel genoeg om de hormonen te kunnen verwerken. Maar goed dat is speculatie en zoiets zou je moeten uittesten.

Ik snap wat je bedoelt met dat eigenlijk alle goudvissen zoveel mogelijk water nodig hebben maar ik zie nog steeds een duidelijk verschil tussen een vis die 20 slagen nodig heeft om aan de andere kant van de bak te komen en een vis die 5 keer zo groot is en binnen 6 slagen daar is. Niet alle varianten worden zo groot als de Ryukin en juist daarom heeft deze meer liters nodig als we even afgaan op een niet constant ververssysteem.

Grotere vis is immers-> meer vervuiling+ meer zuurstof nodig + meer voeding nodig + meer hormoonuitscheiding -> hierdoor is een grotere omzetting vervuiling door filter of planten nodig-> meer waterverversen.

Daarnaast snap ik niet waarom mensen die zich druk maken over de kosten geen vissen zou mogen hebben. Als je de vis meer liters geeft kun je ook zonder het constante verversen de hormonen op een laag pitje kunt houden. Neemt niet weg dat je alsnog veel moet verversen maar niet minimaal 2.1 kuub per week als we uitgaan van 300L voor 1 ryukin en 100% waterverversing.

Verder hoef je geen 2m lange bak te hebben om 500L per ryukin te geven ;) Een 1.20m x 1.20 x 1.20 geeft al 1728L
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 08-11-2011 15:48

Die autopsie op GAB heb ik laatst ook uitvoerig bekeken.
Dat verhaal van Spooky klinkt niet fijn. Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Uiteindelijk draait het naar mijn mening puur om de waterwaarden en niet om het volume aan water. Ik kopieer een post van mij op het AF:
Als je ervoor kan zorgen dat je je waterwaarden goed kan houden maakt het niet zoveel uit hoeveel liter water je per vis geeft. De pest is.. het is verdomde moeilijk/arbeidsintensief om waarden stabiel te houden naarmate de vispopulatie groter wordt. Daarom worden bepaalde stelregels betreffende minimum aantal liters per vis gehanteerd. 50 liter voor een volwassen goudvis is echt niet veel als je ziet hoeveel die vissen vervuilen... als je een systeem hebt waarbij je continue de waarden constant kan houden (dus continue ververst) kan je eigenlijk niet overbevolken.. tenzij je je vissen opstapelt [Wink]

Een studie uitgevoerd in 2006 door WALTHAM Centre for Pet Nutrition: Growth Rate and Body Condition in Relation to Group Size in Black Widow Tetras (Gymnocorymbus ternetzi) and Common Goldfish (Carassius auratus) toont aan dat de groepgrootte in aquaria niet significant invloed heeft op groei. Wel maakten in dezelfde periode zowel bij de goudvissen als de tetra's de vissen die individueel werden gehuisd de grootste groei door. Al was dit niet significant.
De waterwaarden werden hierbij in alle bakken constant en gelijk gehouden.

In dit onderzoek wordt ook verwezen naar een onderzoek uitgevoerd in 1993: Water-quality within recirculating system for tropical ornamental fish culture.
Dit onderzoek geeft aan dat een typische bevolkingsdichtheid voor goudvissen 0,13kg/m3 is... dus 130 gram vis per 1000 liter!!
Ook toont dit onderzoek aan dat goudvis'jongen' bij een lagere bevolkingsdichtheid negatieve effecten laten zien dan koi'jongen'. Interessante weetjes.


Ik merk wel dat 'veel water' de groei van mijn vissen in de vijver echt stimuleert. Als ik zie hoeveel mijn ryukin Hans in 3 maanden tijd is gegroeid..

Ik heb een gemengde vijver en overwinterbak. In de overwinterbak zitten 3 ranchu, 1 telescoop en 2 ryukin. De bak is 600L. Stel dat ik voor de ranchus en telescoop 50L per vis reken.. kan ik dan stellen dat ik mijn ryukins 200L per vis geef momenteel? :roll:

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2011 15:54

@Sanne: Showvissen worden inderdaad maar 1-3 jaar oud, maar dat is ook om andere redenen ;)

@Ferry: Graag gedaan ^^ Jou uitleg had ik ook al gelezen op het AF maar als we van de 130 gram per 1000 liter regel uitgaan dan denk ik toch echt dat bash dan 1000L zou nodig hebbe :s Ik heb haar nog nooit gewogen en ik heb geen idee hoeveel ze weegt maar stel dat ze 65 gram zou wegen dan zou ze al 500L nodig hebben volgens jou artikel. Dat klopt dan toch ook met wat ik zeg, of zie ik het dan verkeerd?

Ik vind het overigens wel erg interessant en ook leuk dat we hier nu eindelijk wel goed over kunnen discussiëren. Kinyo heeft me ook weer aan het denken gezet :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 08-11-2011 16:00

Nee het klopt wel wat je zegt.. dus dat is zelfs nog wat extremer, want ik denk dat een vis van het formaat wat jij hebt zwemmen al gauw 2 ons weegt.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-11-2011 16:01

@ Kingyo: Mr. Lim houdt zijn vissen in groenwater. Dus daar wordt niet elke dag water ververst.
Tuurlijk kan je het compenseren door een continu waterverversingssysteem aan te leggen.
Maar is dat realiseerbaar en kan je dit mensen adviseren?

En niet alle varianten hebben zoveel water per vis nodig om goed uit te kunnen groeien.
Dit verschilt enorm per variant en de Ryukin is hier wel een uitschieter van.

Ik geef niemand aan dat ze hun Ryukin 500L moeten geven.
Maar ik vind wel dat erover gediscussieerd mag worden, aangezien met 50-80L de Ryukin ze maximaal 15cm worden.

@ Brian: De Ryukins voor shows worden 'opgepompt' om ze snel mogelijk te pieken.
Maar een grote Ryukin betekend niet meteen dat hij voor shows is.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 08-11-2011 16:03

Iemand hier een antwoord op: In de overwinterbak zitten 3 ranchu (2 klein), 1 kleine telescoop en 2 ryukin. De bak is 600L. Stel dat ik voor de ranchus en telescoop 50L per vis reken.. kan ik dan stellen dat ik mijn ryukins 200L per vis geef momenteel?

Edit: ik vergeet onze zielige oranda Vinnie :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-11-2011 16:05

Ranchu's zou je wel zo een 50L voor kunnen rekenen.
Maar een telescope zou ik richting de 80L voor rekenen (afhankelijk van zijn formaat).
Maar het een kleintje is en je rekent 50L, dan heb je op dit moment zo een 200L de vis voor die Ryukins beschikbaar ja.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 08-11-2011 16:05

Moet ja dan niet gewoon het aantal liters delen door het aantal vissen?
Zo doe ik het toch in mijn aqua 50 liter de vis.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-11-2011 16:09

50L de vis is een minimale advies.
Als je verder wilt gaan zoals nu de discussie over 500L de Ryukin, dan kan je andere dingen meewegen.
Zo zou ik voor een goede pearlscale 30L rekenen, Ranchu 50L, Demekin 80L, Oranda 120L, Ryukin 500L.
Icm met een goed gefilterd systeem, goed water verversen en helder water (geen groenwater).
In dit geval ga je praten over je vis tot zijn maximaal laten ontwikkelen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 08-11-2011 16:10

Die 500L per Ryukin is niet haalbaar voor iedereen.
Er zouden heel wat mensen hun boeltje mogen verkopen dan.
Ik vind het wel interessant om dit allemaal te lezen.
Maar een vijvertje zou ik niet willen.
Ik vind persoonlijk dat je niet zoveel aan je vissen hebt dan.
Wss zal ik de Ryukinbak wel nog vervangen door een 2M bak.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Plaats reactie