Algemene Ryukin discussie topic

Yamagata Kingyo, Sabao, Tetsu Onaga en meer [leden]
Plaats reactie
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-11-2011 10:51

@Frost: wat een elegante vis!

@Bash: het is inderdaad een feit dat een ryukin serieus groot kan worden! en in dat opzicht heb ik er ook alle begrip voor dat men deze in 500 liter water/ryukin houd.
Er zijn alleen mensen zoals mij die zich zo een groot aquarium of die ruimte niet kunnen hebben. Is het dan verkeerd dat ik hem 100 of 50 liter geef? Met die twijfels zit ik steeds :). Omdat ik ook gewoon de vis gelukkig wil zien. Niet dat er nu een ryukin bij komt, maar ik ben gewoon aan de toekomst aan het denken :).
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2011 11:56

@Sanne: Als je geen ruimte hebt voor een Ryukin zou ik hem persoonlijk niet nemen, ook met het oog op vergroeiingen. Je hebt zelf gezien wat vergroeiingen doen bij een vis, wil je dat nou echt een andere vis weer 'aandoen' omdat je de vis bijvoorbeeld zoooo graag wilt hebben of zoooo mooi vind?

Zoals ik je ken weet ik dat je antwoord daar diep grondige 'Hell no!' op zal zijn en dat beantwoord ook gelijk je vraag ;) Als ik kijk naar het verschil tussen goldy en bash (met alle respect naar zsjonnie) dan is de bouw van goldy een stuk mooier dan die van bash. Maar kijk ik naar de vinnen dan vind ik goldy er serieus echt erg sneu uitzien. Ja hij kan heeeeel hard door de bak racen vooral achter bash aan als ze weer eitjes heeft maar zijn vinnen zijn zo uit proportie dat ik het gewoon niet mooi vind. In zijn zwemmen wordt hij ook wel gehinderd door zijn vinnen, als in: wat hij ook doet bash is sneller.

Net zoals ik dat bij alle dieren zeg: als je de ruimte/geld/tijd niet hebt, neem ze dan niet in huis. Wij willen ook heeeel graag demekins maar ze komen er hier niet in zolang we niet de plek hebben (als in 120L per demekin en 500L per Ryukin,voor goldy rekenen we inmiddels 100L). Aangezien we op 14m² wonen met 3 hamsters(worden er 5), 3 ratten, 1.60 aqua en een 60cm aqua zie ik het ook niet snel gebeuren dat hier een grotere bak komt....

maar... als goldy zo blijft doorgroeien dan overweeg ik serieus de 1.60m bak weg te doen en er een binnenvijver voor in de plaats te zetten van 1.60 lang,60 cm breed(breder past niet) en pakweg 1.20m hoogte. Waarom zou je dan denken? Omdat ik verantwoordelijk ben voor hem, ik heb hem in huis genomen en ik zorg er maar voor dat alles op orde is. Als ik of mijn vriendin niet een binnenvijver zouden willen aanleggen omdat goldy groeit dan hadden we maar niet aan goudvissen moeten beginnen of ze al eerder weg moeten doen.

Als je eenmaal een vergroeide vis hebt opengesneden en je hebt gezien wat een vergroeiing kan doen met een beest...dan wil je niet meer dat ze te klein zitten. Wij zijn zo bang dat we goldy ooit eens moeten euthaniseren omdat er van binnen wat geklapt is of bekneld zit of niet meer kan functioneren. Ik heb gezien wat er kan gebeuren en geloof me het plaatje was echt niet prettig bij spooky(onze demekin toen). Ik wil nooit meer denken dat ik die vergroeiigen ook kan veroorzaken, ik wil er ook niet bij stil staan dat bash ze misschien ook heeft al zij het in mindere maten.

Heb je geen ruimte en je neemt toch een ryukin, prima maar accepteer dan ook de consequenties en verwacht niet dat je Ryukin jarenlang mee gaat of zijn/haar minimale grote bereikt( tenzij je constant ververst, dan kan het geloof ik nog wel maar daar hebben veel mensen het geld niet voor).
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-11-2011 12:20

Ik geef je helemaal gelijk Bash ;). Net daarom zit ik met twijfels. En dat is ook de reden waarom ik nu het vertik om een Ryukin aan te schaffen :).
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 08-11-2011 12:53

Stomme vraag misschien Bash.. maar wat zag je dan bij die opengesneden vis wat anders was? We zijn tenslotte geen biologen..

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2011 13:58

@Sanne: je hebt al 2 mooie demekins zitten en dan ook nog ryukins willen in de toekomst...niet alle mooie vissen wegkapen he!! :evil: (grapje ;) )


@Ferry: Dat is helemaal geen stomme vraag. Ik wilde daar ooit al eens een artikel over schrijven of in ieder geval laten zien hoe het bij spooky uitzag van binnen met illustraties. Ik heb te weinig foto's gemaakt(stom) van hoe het er echt uit zag van binnen, dus vandaar de illustraties. Dat en het beeld van de organen en het ongeloof toen ik van zsjonnie hoorde hoe het eigenlijk moest zitten, zal ik nooit meer vergeten.

Zsjonnie heeft me via msn/koptelefoon geholpen met de sectie te verrichten en hierbij is de anatomy gebruikt van de onderstaande demekin. Aangezien er daar doktoren en een koi dokter hebben meegeholpen vertrouw ik die informatie wel.

http://thegab.org/Goldfish/goldfish-int ... atomy.html

Maar als we even terug komen op spooky. Als eerste had ze een aantal problemen die grotendeels door ons zijn veroorzaakt, zoals onder andere buikwaterzucht (nieren waren gitzwart) en een ammoniak vergiftiging. Dat laatste is ze ook aan overleden. Toen ik de binnenkant eindelijk open had zag ik dat de zwemblaas in zijn geheel zich niet bovenin het lichaam bevond zoals op de 2de foto van die link is te zien. De zwemblaas bevond zich onderin het lichaam. De zwemblaas miste overigens een zakje, de 'caudel lobe' op het plaatje en voor haar formaat was de zwemblaas ook erg klein. Het zag er ook niet uit zoals op de foto, het leek alsof de zwemblaas van spooky op knappen stond.

De eierstokken liepen niet boven de darmen maar zaten in de rechterbovenhoek samen met de 'caudel kidney' als ik me niet vergis. In de eierstokken zaten overigens ook geen eitjes. De eierstokken waren echt bij lange na niet zo groot en mooi rood zoals de overies op de foto.

Onder de zwemblaas zat de galblaas, die was wel intact en daar was niks aan te zien. Ziet eruit als een zwarte knikker en moet je niet openmaken want dat stinkt. Daaronder zat het hart en 3 rode stukjes waarvan ik nu vermoed dat het bloedpropjes zijn geweest want ik kon ze anders ook niet verklaren.

De darmen kon ik niet meer uit elkaar halen, die waren door een bacteriële infectie zo erg aangetast dat het één slijmerige grijze drap was. De lever was niet eens zichtbaar, alles was een donkere slijmmassa. Het was ook absoluut niet uit elkaar te halen zoals op de foto. Voor zover ik me kan herrinneren zat de galblaas ook niet vast aan de darmen zoals op de foto te zien. Deze lag er los in.

Bij het hart van spooky was er bijna geen wit zichtbaar, als in het gedeelte dat bloed naar de kieuwen pompt was bijna niet zichtbaar. Het hart zat overigens ook weggedrukt achter de galblaas.

Al met al geen mooi plaatje :? Hoe spooky uberhaupt nog heeft kunnen functioneren met al deze afwijkingen is me een raadsel maar ze is toch echt een tijd bij ons geweest en is ook iets gegroeid. Of de afwijkingen bij ons zijn ontstaan kan ik niet met zekerheid zeggen, ik denk het niet omdat spooky al van redelijk formaat was, lees 12cm ongeveer en ze in onze bak +/- ieder 70L hadden, dat en de tijd was weer te kort om zo'n ernstige vergroeiingen te veroozaken. We ververste toen ook meer dan 70% per week en er stond een 700L per uur bruto extern filter op.

De bacteriële infectie komt daarentegen weer wel van ons en we denken zelf uit de bodem aangezien dit een combinatie bodem was(heel fout) waar makkelijk luchtzakjes in konden ontstaan en er dus van alles in op hoopte.. Dat spooky is overleden is maar goed ook, gezien de positie en staat van de zwemblaas. De zwemblaas alleen al had in deze positie ervoor gezorgt dat als ze ouder en groter zou worden ze zou gaan kantelen en uiteindelijk alleen maar op de kop zou zwemmen. Als die geknapt was dan kwam ze helemaal niet meer van de bodem af. Zou hij niet knappen dan zou ze uiteindelijk niet meer kunnen eten door het op de kop zwemmen en langzaam sterven als we niet zouden ingrijpen.

Dat de organen in de verdrukking zaten was ook duidelijk te zien, onder andere ook door de ligging van de organen. Alles was grotendeels naar de zijkanten weggeduwd of bovenop elkaar gestapelt.

Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is, als ik er de tijd voor heb zal ik het proberen te illustreren, dan worden de afwijkingen ook duidelijker en kun je er een beter beeld van krijgen. Ik ben inderdaad geen bioloog maar ik denk dat elke leek en zelfs een beginner nog had kunnen zien dat dit niet in de haak zat.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 08-11-2011 14:07

500 liter per Ryukin...

Heb dit nog nooit eerder ergens gelezen dan hier. Vind ook dat het maar te snel word aangenomen word omdat ene meneer Lim dit gezegd heeft ooit. Ben van mening dat het ook niet aan hoeveelheid van water ligt.


Als we het over waterhoeveelheid gaan hebben, dan hebben alle vissen het beter met veel water, en dan is het nooit teveel, maakt niet uit wat voor vis het is. Dus in feite is het altijd beter om zoveel mogelijk ruimte te maken voor een vis, of het nou een tetra is of een Ryukin.

Ze zijn tenslotte uit hun natuurlijke habitat gehaald, waar 10 duizenden liters meer aanwezig zijn dan bij iemand thuis.


Maar om dan te zeggen dat precies een Ryukin meer water te nodig heeft, vind ik een beetje broodje aap. Ze hebben allemaal meer water nodig, de vraag is dan: hoeveel kan je kwijt in huis.


Punt van het verhaal:

Ga zo groot als mogelijk is, en ververs het water regelmatiger dan word geadviseerd.


Als je verhalen van kwekers leest, zijn er veel kwekers die dagelijks 100% water verversen, puur met de reden dat vers water nooit genoeg is.

Nou zeg ik niet dat iedereen elke dag 100% water moet verversen, maar ververs het water in grote percentages zeer regelmatig, dan krijg je hetzelfde effect.


Dan heb je ook kwekers, die het aquarium constant van vers wat voorziet, een pomp die constant vers water pompt in de tank of vijver pompt.


Er zijn ook kwekers die hun vissen in zakken houden(je leest het goed zakken) die dagelijks meerdere malen water verversen, en dat worden ook massieve kwalitatieve dieren en vaak zonder problemen.


Water verversen is waar het om draait.


Het enigste voordeel wat je hebt met een 500 liter per Ryukin is dat je met minder verversen door de deur kunt.


Ik zou zeggen, probeer 200 tot 250 liter per grote Ryukin boven 25+cm te houden, en om de 2/3 dagen water verversen van 60% tot 90%.

Dan hoor je in theorie goed te zitten, en zullen de vissen goed groeien.

Nog beter zou zijn een grote vijver, met toevoer van goed leidingwater(NL), een timer erop, elke dag automatisch een goed percentage verversen, maar dat is niet voor iedereen een oplossing.
Afbeelding

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2011 14:28

@Kingyo: Broodje aap is het zeker niet. Meneer Lim is wel één van de beste Ryukin kwekers dus ik neem even aan dat hij weet waar het over heeft en dit ook uitvoerig heeft getest.

Constante waterverversing had ik ook al aangedragen maar hier in nederland is dat bijna niet mogelijk aangezien het water een vrij hoge prijs heeft in vergelijking met Aziatische landen. Daar moet je overigens ook een flink vermogen hebben om op grote schaal goudvissen te kweken. De Ryukin is één van de als niet de grootste soort onder de goudvissen, waarom deze dan niet meer liters water nodig zou hebben (al ging het alleen om zuurstof) snap ik even niet.

Over waterwaardes ga ik het even niet hebben want daar zijn ook andere oplossingen voor als alleen waterverversen. Ik ga het wel over de hormoonuitscheiding hebben. Ongeacht wat je ook doet, een goudvis scheidt altijd hormonen uit. Doordat wij hier vrijwel niet constant water kunnen verversen moeten we er op een andere manier voor zorgen dat deze niveaus laag blijven om ervoor te zorgen dat de groei niet wordt geremt.

Daarnaast stop jij echt geen 25cm lange Ryukin in een bak met nog 5 andere met maar 100L per vis. Dan heb je 1m aan vis in je bak zitten...dat werkt niet.(ik neem even aan dat als je geen binnenvijver kunt plaatsen, je ook geen 2.00m bak kunt neerzetten) Ze worden overigens zonder constante waterversing ook niet 25cm groot. Let op, ik bedoel hiermee niet de uit verhouding getrokken vissen. Als het geen longteil of veiltail is dan hoort de staart niet langer te zijn dan het lichaam. Er zijn er genoeg die rond de 23-25cm zitten maar daarvan is weer wel meer dan de helft staart of soms selfs 3 kwart staart.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 08-11-2011 15:07

Ik denk dat jij mijn post niet goed hebt gelezen,


Je bevestigd juist mijn punt door te zeggen dat het duur is om regelmatig water te verversen. Zoals ik al zei, is dat meer de redenen om 500 liter per vis te hanteren, zodat je minder kunt verversen, en het risico van te weinig verversen verminderd word.

Daarnaast vind ik als mensen zich druk zouden maken om kosten van water,hun gen goudvissen moeten houden maar dat terzijde.


Wat er eigenlijk gezegd word is: L-50x B-2000x H-1000(millimeters) dus 1000 liter, voor 2 Ryukins.

Een 2 meter bak, van 1 meter hoog voor 2 Ryukins!


Verversen word zo wel heel makkelijk natuurlijk, daar ligt meneer Lim zijn punt neem ik aan.


En ik heb nergens gezegd, dat de Ryukin niet meer water nodig heeft hoor.

Mijn punt was juist dat elke variant meer water nodig heeft, dan wij ooit kunnen bieden in huis.

Niet alleen de Ryukin, maar alle varianten, en dit het beste is te compenseren door regelmatiger te verversen (als er geen andere mogelijkheden zijn zoals 6000+liter grote vijvers en dergelijken)
Afbeelding

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 08-11-2011 15:29

Leven die grote show Ryukins ook niet minder lang?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 08-11-2011 15:33

Brian schreef:Leven die grote show Ryukins ook niet minder lang?
Ik had ergens gelezen dat ze maar 1-3 jaar leefden.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie