Algemene Ryukin discussie topic

Yamagata Kingyo, Sabao, Tetsu Onaga en meer [leden]
Plaats reactie
Gast

Algemene Ryukin discussie topic

Bericht door Gast » 26-10-2011 20:29

In dit topic worden alle aspecten van de Ryukin besproken. Heb je een specifieke vraag over deze variant, of vind je het gewoon leuk om er fotos of video's van te delen, doe dat dan hier:


Afbeelding

Veel Plezier!

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 28-10-2011 10:38

Hallo allemaal

Ik heb een dierenwinkel visje dat een mooie ryukin blijkt te zijn.
Wat is een goede manier om deze soort zich te laten onwikkelen?

ff een foto van mijn visje:
Afbeelding
Afbeelding

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 28-10-2011 11:12

@ Madelon


Wat grappig dat je een ryukin hebt gevonden in de dierenwinkel.

Denk dat hij er per ongeluk bij zat? Gelukkig maar!


Als je hem goed onderhoud, meerdere kleine porties per dag voert, afwisselend dieet geeft, frequente water ververst zodat (onder andere) de groei stoppende feromonen zoveel mogelijk worden verwijderd uit het water, zou het helemaal goed moeten komen!

Ik raad je ook aan je te verdiepen in aquarium licht, zodat vitamine-d ook niet onder blijft. Tekort in vitamine-d wil zich nog wel eens uiten in vervormingen/groeiproblemen. Want vitamine-d is nodig bij het opnemen van Calcium.


Hij ziet er erg grappig uit, denk dat het een leuke vis zal worden!
Afbeelding

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 28-10-2011 11:21

ik hoop het.
Toen ik m kocht leek het nog in niets op een ryukin (niet dat ik er toen verstand van had of wat dan ook)
dit heeft zich pas veel later ontwikkeld. De hump begint nu echt mooi te worden.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 28-10-2011 15:32

Zo had ik ook 3 Ryukins uit een dierenwinkel.
Als je nu naar Goldie kijkt (is nu van Bash), heeft hij een mooi ontwikkeld lichaam.
Toen ik hem kocht was daar nog niets van te zien.

Mijn idee is aan het wateroppervlak voeren (drijvend), hierdoor zijn ze verplicht hun kop op te tillen en trainen ze het voorste gedeelte van de hump.
Proteïnen voor het aanmaak van spiermassa.
Regelmatig voeren, 3 á 4 keer verdeelt over de dag.
En voldoende stroming, waardoor ze verplicht zijn in beweging te blijven en energie te verbranden.

Ze zullen pas op hun mooist zijn zodra ze een 24/7 voedselbron beschikbaar hebben zoals groene alg.
Hierdoor kunnen ze eten hoeveel en wanneer ze willen en het is makkelijk verteerbaar, waardoor er geen zwemblaasproblemen ontstaan.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 01-11-2011 11:18

Houd jullie schrap... Dit word een HELE lange maar hopelijk voor jullie ook een interessante post over de conformatie en standaard van de Ryukin.

In deze post zal ik zoveel mogelijk over de conformatie van de Ryukin vermelden, met foto's en voorbeelden.

Zodat iedereen kan zien en lezen hoe de ideale Ryukin eruit hoort te zien, en misschien deze punten mee kan nemen bij de aanschaf van een Ryukin.


Ryukin
(Long tail)


Hoofd:Zo klein mogelijk, vorm moet lijken op een driehoek, bijna het idee geven van een snavel.


Lichaam: Cirkelvormig/eivormig en goed gebalanceerd, met een goed ontwikkelde bult/hump, de hump/rug moet stevig, gespierd zijn, de hump moet dik/breed zijn. Dit moet hoog gedragen worden.

De diepte van het lichaam moet ongeveer 3/4 van de lengte zijn.


Extremiteiten: Moet een dubbele staartvin hebben, de vin moet gespleten gedragen worden, de verdubbeling/splijting moet zo dicht mogelijk naar de steel van de staart. Punten van de de staartvin moet afgerond zijn.

De staartvin moet ongeveer net zo hoog zijn als de lengte van het lichaam.

De staart en vinnen moeten symmetrisch, gebalanceerd gedragen worden, zonder knikken, vouwen, deuken, etc. Het hoogste punt van de staartvin moet op zijn ideaalst op dezelfde hoogte staan als het hoogste punt van de rug vin. Het hoogste punt van de staart mag niet hoger zijn dan het hoogste punt van de rug vin.

De grootte van de rug vin is 1/3 van de diepte van de vis, deze moet rechtop, uitgespreid/uitgevouwen gedragen worden, zonder vouwen en knikken of deuken.

Top view bekeken, moet de staartvin een vlinderachtige/driehoekige vorm hebben, de staart mag niet gefuseerd of gesloten zijn, vanaf de zijkant bekeken hoort de staart de anaal vinnen te overdekken en de anus mag vanaf de zijkant niet te zien zijn.

Borstvinnen moeten even groot, symmetrisch en gebalanceerd zijn, vloeiend bij beweging, langer is beter.

De anaal vinnen moeten even groot, symmetrisch en gebalanceerd zijn. Vloeiend bewegen, langer is beter, maar dit moet er gebalanceerd uit zien en de anaal vinnen mogen niet de overmacht hebben.


Zwem gedrag: De vis zwemt elegant, charmant, en met een tikje arrogantie/attitude(Lees zelfvertrouwen) en het moet er zo vloeiend mogelijk uit zien. In rust en zwemmend moet de vis in balans zijn, de vis mag niet voorover of achterover vallen. De vis mag ook niet over de vloer slepen.


Kleuren en patronen: Patronen zijn subjectief. Kleur moet effen zijn, kleur mag niet vervagen naar een patroon toe. Als de vis verschillende kleuren heeft, bijvoorbeeld rood en wit, dan mag het rood niet vervagen naar het witte toe en andersom.


Voorbeelden:

Afbeelding

Let op de rechtopstaande rugvin, en de hoogste punten van de staart en rugvin, op de mooie en goed ontwikkelde hump.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een jonge Ryukin met potentie.

Afbeelding


Top view

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien is de rug breed en krachtig, en loopt het gebalanceerd toe naar de staart.





Ik ben van plan bij elke variant een conformatie en standaard te posten, dus binnenkort hopelijk meer!


Hopelijk hebben jullie ervan genoten, en misschien helpt het bij toekomstige aanschaffen!

Groet
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 01-11-2011 14:03

Als we voor elke variant nog een topic openen om de standaarden te bespreken wordt het een rommeltje.
Tevens ben ik het niet op alle punten eens.

Lichaam moet van zijaanzicht cirkelvormig zijn en van bovenaanzicht eivormig.

De diepte van het lichaam moet minimaal 3/4 van de lichaamslengte zijn.
Over het algemeen hoe dieper hoe beter. Ik vind zelf de 1:1 verhouding ideaal.
de verdubbeling/splijting moet zo dicht mogelijk naar de steel van de staart
de staart mag niet gefuseerd of gesloten zijn
Een ideale staart heeft een fusering van 35%. Dit maakt een goudvis een veel sterkere zwemmer als degene met 100% split.

De staartvin moet minimaal 3/4 van de lichaamsdiepte zijn.

Zwemgedrag moet juist niet elegant"......."vloeiend zijn.
Een Ryukin moet met zijn hele lichaam het water als het ware opzij duwen.

Wat betreft de foto's is de 2e (calico of zwart/wit) een slecht voorbeeld.
Zijn rugvin is geknikt, zijn onderste staartlobes zijn naar binnen geslagen en een van zijn staartvinstralen staat naar buiten.

De derde foto (R/W) heeft een onderbroken rugvinstraal. (Voor sommige keurmeesters zelfs afkeur)
En deze vis heeft té veel kopgroei (ook voor sommige keurmeesters afkeur in de Ryukin-klasse)

De vierde foto (R/W) heeft een slechte staart (te puntig).

De vijfde foto (calico) heeft een slechte staart (te puntig) en (ten minste) 1 onderste staartlobe slaat naar binnen.

De laatste foto van de topview hebben ze beide een slechte staart voor een long-tail Ryukin standaard.
Ze horen een klassieke fantail te hebben.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 01-11-2011 14:53

Ok.

Welke standaard praat je over?

En kun je misschien een foto uploaden.

Trouwens 80% van de foto's boven zijn nr 1 show winnaars. inclusief degene die jij niet mooi vond. Dus misschien is het subjectief?


Over de top views ben ik het met je eens, alleen kon geen andere top views vinden. Dus vandaar.


Graag had ik foto's gezien om toe te voegen, met ze allen kunnen we een zo accuraat mogelijk standaard maken die we dan weer kunnen gebruiken bij beoordelingen van vissen.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 01-11-2011 15:32

Ik praat over de standaard van de long-tail Ryukin zoals jij in je titel aangaf.
Natuurlijk zijn daar uiteindelijk allemaal varianten op verschenen zoals broadtail en long-tail, maar dat is niet de oorspronkelijke standaard.

En ik oordeelde niet over de foto's wat ik mooi vind.
Ik oordeel op die foto's aan de hand van de standaarden.
Tijdens die shows wordt er niet gekeken naar de orginele standaarden van de long-tail Ryukin.
Er wordt gekeken naar de Ryukin zelf en of deze aan zijn eisen voldoet.
Vaak zijn de long- en short-tails wel onderverdeeld in aparte klasses.
Vaak ook nog in 12-16cm en >16,1cm. In de laatste kan je nog wel eens Ryukins met kopgroei tegenkomen.
Ook voor de Jumbo klasse is kopgroei bij een Ryukin toegestaan.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 01-11-2011 15:48

Ok, goede info.

Heb je misschien een foto om te vergelijken?
Afbeelding

Plaats reactie