Algemene Ryukin discussie topic

Yamagata Kingyo, Sabao, Tetsu Onaga en meer [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 03-11-2011 19:41

De reden waarom ik zelfs geen moeite doe om foto's op facebook te zetten :). Mijn vrienden begrijpen mijn hobby langs geen kanten. En ik krijg eerder verwijten naar mijn hoofd gesmeten ipv van positieve reacties. Ze begrijpen het helemaal niet. Mijn vriend is zo goed als de enige die het begrijpt :) gelukkig!
En hij zal zich ook moeten voorbereiden op een 2de grotere bak als we gaan samenwonen :D naast zijn gigantisch cichliden aquarium.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 03-11-2011 19:43

Mijn ex kon alleen maar klagen over mijn hobbies, dus daar had ik ook niks aan :lol:
En dat terwijl zij de oorzaak is van deze hobby... :roll:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 03-11-2011 20:02

Maar nu nog eens even een vraag. Is het 'verplicht' van een ryukin op 500 liter water te houden, of is dit als je een showvis wilt?
Kan je hem ook op 50 liter water houden terwijl hij toch nog redelijk mooi uitgroeit?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 03-11-2011 20:15

Niks is verplicht. Het is niet eens verplicht om je goudvis in een vierkante bak van redelijk formaat te houden :lol:

Ik zal even een stukje quoten wat Mr. Alvin Lim mij ooit gemaild heeft:
There is a difference between a tank setup for viewing or decoration to growing a Goldfish. The former, we would want tank of Goldfish in crystal clear water so that we can appreciate the Goldfish returning home after a day in the office. In this case what is the volume of water per fish doesn’t really matter. After all, we will not be feeding the fish a lot to maintain water clarity and the Goldfish, especially Ryukin will not grow much in a small tank anyway. The 500 liter per fish requirement is more for the latter case where space does matter for growth.
Wat dus simpelweg inhoud dat het geheel je eigen keuze is.
Vind je het belangrijk dat de Ryukin zo groot mogelijk wordt, of vind je het belangrijker dat je van je Ryukin kan genieten.
Zoals ondertussen misschien wel bekend geef ik niet veel om het visuele aspect en ben ik bereid Ryukins 500L de vis te geven.

Nog een klein stukje uit een ander mailtje:
The 500 liter per Ryukin is only a rough guide which is quite a conservative figure for home aquarium as this number can be bigger. This is because the volume of water is relative to the size of the Ryukin approximately 500 liter for a 12 to 14 cm Ryukin measuring from mouth tip to tail tip.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 03-11-2011 20:31

Mijn ryukins hebben nu meer dan 300 liter de vis dus ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de toekomst, of ze ongeveer 15cm blijven of nog groeien. Deze zomer had ik meer het gevoel dat ze alleen dikker werden inplaats van langer ;)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 03-11-2011 23:55

Speciaal voor jou nog een quote van Chris Neaves dan :wink:
If it does not grow then one of two things has happened - the genetics of the fish has dictated the size of the fish or the fish is older than you know or realize.
Mijn Guppie is de 20cm voorbij terwijl hij ook maar 300L tot zijn beschikking heeft.
Ik krijg nu wel het idee dat hij iets begint te vergroeien, dus misschien is 20cm de max met 300L per Ryukin?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 04-11-2011 10:07

Bij en Ryukin doet het uiterlijk van de vis er bij mij toe dus ik denk dat ik hem ook wel minstens 300 liter water wil gunnen.
Ik denk gewoon dat ik later een vijver moet aanleggen :D
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 05-11-2011 19:43

Als je de ruimte hebt zou ik dat zeker overwegen :)

Hier trouwens nog een foto van een hele speciale Broadtail Ryukin
Afbeelding
Prachtig die combi van blauw en zwart :P

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 05-11-2011 20:13

De kans is groot dat het zwart bij deze vis blijft.
Echt zwart heeft altijd een blauwe basis.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2011 04:18

Ik kan de 500L per Ryukin alleen maar beamen. Bash is hier pas echt gaan groeien toen ze in de 1.60m zat. Ze is sinds toen gegroeid van 14cm naar nu 24,5cm in totale lichaamslengte en van 6cm hoogte naar 11cm hoogte. Alleen nu hebben we dan het probleem dat goldy ook aan het groeien is en dus meer liters in neemt. Ik kan dan ook niet wachten tot we eindelijk een bioloog hebben, dat zijn weer een dik 160-200L erbij.

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik bash echt te groot vind worden voor deze bak :oops: dus er zal zeer zeker een binnenvijver komen als we een eigen appartement hebben.

@Frost: Lijkt wel of die zwarte oogschaduw op heeft :lol: wel aparte kleuren inderdaad!
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie