Mieke91

[beheer]
Plaats reactie
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Mieke91

Bericht door ZSjonnie » 15-01-2013 02:29

Door een 'artikel' van Mieke op het AF ben ik absoluut niet blij met haar.
Met name door dat laatste stukje over het op kleur komen van jongbroed bewijst keihard dat ze informatie van dit forum overhevelt naar het AF.
Er staan trouwens ook nog wat foute dingen in, maar goed, dat is nu niet belangrijk.
Hieronder dat artikel voor degene die geen zin hebben om op het AF te kijken of dat niet kunnen:
Stap 1 De ouders
Als vissen paren, beukt het mannetje tegen de buik van het vrouwtje aan. De bedoeling is dat er dan eitjes uitgeduwd worden. Als je meerdere mannetjes in de bak hebt, kan het zijn dat er meer mannetjes helpen duwen. Dat kan er behoorlijk wild aan toe gaan. Kijk er niet raar van op als er scheurtjes in vinnen ontstaan of als er schubben af gaan. Dat groeit vanzelf weer terug. De eitjes komen meestal tussen de plantjes terecht, maar het kan ook zijn dat ze terecht komen op de ruit of op andere objecten die zich in de bak bevinden. Na het paaien kan het zijn dat de vissen op de bodem gaan liggen uitrusten. Paaien is een intensieve bezigheid. Door het paaien komen er veel hormonen in het water en de eitjes kunnen een nitrietpiek veroorzaken. Het is daarom belangrijk dat je meteen 50% ververst zodra je eitjes in de bak ziet.

Belangrijk: de ouders zijn de basis van je babyvisjes. Als de ouders nog geen optimale omstandigheden hebben (minimaal 1 meter zwemruimte en 50 liter per vis) kun je beter eerst zorgen dat dat in orde komt en tot die tijd afzien van kweken.
Ook moet je voor je begint aan een kweekje bedenken dat het kweken van sluiers heel veel tijd en ruimte kost. De visjes hebben elke dag schoon water nodig en wel vijf eetmomenten. Als je niet veel tijd hebt of weinig ruimte, kun je er beter niet aan beginnen. Bovendien moet je van tevoren bedenken wat je gaat doen met de kleintjes als ze groot zijn. Als je er zelf geen ruimte voor hebt, moet je een goed onderkomen zien te vinden.

Stap 2 De eitjes
Vaak eten de sluiers de eitjes zelf weer op. Als je sluiers wilt kweken, moet je de eitjes apart zetten. Dat kan het makkelijkst als de eitjes op een plantje afgezet zijn. Ik heb zelf de eitjes apart gezet in water dat ik uit het aquarium had gehaald. Het probleem daarvan is echter de waterkwaliteit. Door het paaien kan er een nitrietpiek ontstaan en het is niet handig als de babyvisjes in een giftige omgeving geboren worden. Je kunt er daarom ook voor kiezen om een beetje aquariumwater te gebruiken en aan te vullen met kraanwater, maar je moet er dan wel goed op letten dat de temperatuur precies gelijk is. De eitjes zijn erg kwetsbaar voor temperatuur en ‘stress’. Vul dus eerst de aparte bak voor je het plantje met eitjes overzet. Er hoeft geen pomp in deze bak, wel is het belangrijk dat je belucht door middel van een zuurstofpomp. Zet deze echter niet te hard. Er moet wel stroming zijn in de oppervlakte, maar het hoeft niet te golven. Het is belangrijk dat de bak goed op temperatuur blijft. Een element is daarbij handig. Je kunt proberen om de temperatuur heel geleidelijk (0,5 graad per dag) op te voeren naar ongeveer 22/23 graden. Misschien overbodig: houd de bak gewoon bare-bottom. Babyvisjes vervuilen veel en een bodem is dan echt niet handig met schoonmaken.

Stap 3 De eerste week
Na ongeveer 24 uur kun je goed zien of de eitjes bevrucht zijn. Onbevruchte eitjes zijn dan massief wit, bevruchte eitjes zijn doorzichtig en daar kun je een soort smilie in ontdekken: twee puntjes en een streepje. De puntjes zijn de oogjes van de babyvisjes, het streepje is het darmkanaal in het lijfje. Na 3 tot 5 dagen komen de eitjes uit. Het zijn dan net kikkervisjes: een bol kopje met twee oogjes en een lijfje eraan. Ze plakken vast aan de plant of aan de ruit. Pas na een paar dagen gaan ze een beetje rondzwemmen.
Belangrijk is dat je de eerste week het water zoveel mogelijk met rust laat. De babyvisjes moeten namelijk naar het oppervlak zwemmen om hun zwemblaas te vullen. Als ze bij dat proces gestoord worden, ontwikkelen ze een zwemblaasprobleem waardoor ze later niet goed kunnen zwemmen. Als je het water echt niet vertrouwt, kun je proberen om heel voorzichtig met een zuurstofslangetje water af te hevelen en het net zo voorzichtig weer aan te vullen met kraanwater. Denk dan ook weer aan de juiste temperatuur.
De eerste dagen eten de visjes nog van een dooierzakje dat onderaan hun buik hangt. Vanaf de eerste dag kun je voorzichtig voeren met vloeibaar voedsel, Liquifry. Dat druppel je in het water en dan lost het op. De visjes kunnen namelijk nog niet eten, daar is hun bekje niet groot genoeg voor, maar op deze manier krijgen ze toch voedsel binnen. Zolang ze nog van hun dooierzakje eten, kun je volstaan met 1 keer per dag druppels toevoegen, maar ik zou dat na een dag of 3 zeker opvoeren naar 3, 4, 5 keer per dag. Lees voor de juiste hoeveelheid druppels goed de bijsluiter van de Liquifry.

Stap 4 De eerste maand
Na de eerste week zwemmen de visjes steeds actiever rond in de bak. De visjes groeien door twee belangrijke dingen: veel vers water en veel voer. 5 voermomenten is prima. Het is vooral heel belangrijk dat je na de eerste week elke dag gaat verversen. Sommige kwekers verversen elke dag 100% van het water. Persoonlijk vind ik dat te stressvol, omdat je dan eigenlijk elke dag al die visjes uit moet vangen. Ik kies er dan liever voor om elke dag ongeveer 80% van het water te verversen, zodat het zo min mogelijk stress oplevert bij de visjes. Dit kun je na de eerste week rustig opbouwen, zodat de visjes rustig kunnen wennen aan steeds meer vers water. Denk er zeker de eerste maand goed om dat je het water zo min mogelijk laat klotsen tijdens het verversen. Je kunt bijvoorbeeld met een glas water uit de bak scheppen en weer voorzichtig in de bak laten glijden. Je laat dan het glas vol water half in het water zakken, waardoor het water niet in de bak klotst maar er rustig in glijdt.

De visjes eten nog steeds Liquifry, maar je kunt ook zelf artemia gaan kweken om te voeren. Daar groeien ze erg snel van. Als dat niet lukt, kun je ook kiezen voor artemiapoeder, bijvoorbeeld JBL NovoTom Artemia. Bijvoeren kun je voorzichtig proberen na de eerste week, vanaf twee weken kan het sowieso. Je merkt vanzelf wanneer de visjes over de Liquifry heen zijn gegroeid. Je kunt daar dan rustig mee stoppen. De visjes eten veel en poepen dus ook veel. Probeer bij het verversen dan ook de bodem af te hevelen, zodat de bak een beetje fris blijft. Je kunt ook met een plukje filterwatten de bodem afdoen, dat scheelt ook een hoop troep.

Stap 5 Cullen
Na een paar weken moet je de visjes gaan selecteren en de slechte visjes cullen. De makkelijkste manier om dat te doen als ze nog zo klein zijn, is ze bij de ouders in te zetten. De grote vissen zullen de slechte babyvisjes dan opeten. Op die manier hoef je zelf geen nare dingen te doen. Als je ouder-vissen de babyvisjes niet herkennen als voer, moet je de visjes toch zelf cullen. De minst enge en toch diervriendelijke manier is dan kruidnagelolie.
De makkelijkste manier om te selecteren is om de visjes één voor één uit te vangen met een glas en ze te beoordelen. Dan maak je twee bakjes, één met goede en één met slechte visjes. Voordeel hiervan is ook dat je meteen de bak waar je in aan het kweken bent heel goed schoon kunt maken met een 100% waterwissel.
In dit stadium moet je met het cullen vooral letten op het ruggetje. Als het ruggetje recht is, is het goed. Is het ruggetje niet recht, dan zie je een knik zitten (ook het darmkanaal, dat zwarte streepje, heeft dan een knik) en dan zal het visje niet goed uitgroeien. Dit hele verhaal klinkt misschien wreed, maar in de vrije natuur waren die visjes vanzelf al uitgevallen. Omdat je nu zelf kweekt, moet je zelf die taak van de natuur overnemen. Je kunt er ook voor kiezen om in dit stadium al te selecteren op groei. De visjes die duidelijk kleiner zijn dan andere visjes cull je dan eveneens.

Ik heb er zelf voor gekozen om de visjes 1 maand de tijd te geven om te groeien. Daarna ben ik pas gaan cullen. Er zijn kwekers die al veel eerder gaan selecteren, vanaf ongeveer 2 weken al. Het ligt er ook een beetje aan hoe hard je visjes groeien. Als je met twee weken al goed de ruggetjes kunt zien, kun je beter met 2 weken al selecteren. Hoe jonger je selecteert, hoe beter. In de eerste maand gaan er waarschijnlijk ook visjes vanzelf al dood. Ze worden dan wit en trekken krom. Het is wel belangrijk dat je deze visjes er zo gauw mogelijk uithaalt, zodat het niet kan gaan rotten.

Stap 6 De tweede maand
Tijdens de tweede maand is het belangrijk dat je goed volhoudt met voeren en verversen en dat je de visjes goed in de gaten houdt. Het is bijvoorbeeld een handig systeem om één keer in de week alle visjes uit te vangen, goed te inspecteren, zo nodig weer visjes te cullen en meteen de bak weer 100% te verversen. Je zult zien dat je nu steeds meer vinnetjes kunt ontdekken aan de visjes en dat ze enorm groeien. Je moet dan ook in de gaten houden of de bak waar je in begonnen bent met kweken nog wel groot genoeg is.

Persoonlijk ben ik begonnen met een 20-literbak die ik had staan. Als de eitjes uitkomen is dat groot genoeg, want dan zijn de visjes toch nog superklein. (en omdat je toch elke dag moet verversen komt dat met de waterkwaliteit ook wel goed) Ligt er ook wel aan hoeveel eitjes je hebt. Ik denk dat ik ongeveer 70 babyvisjes had, maar dat kunnen er ook makkelijk 200 zijn en dan heb je vanzelfsprekend een grotere bak nodig. Zo rond een maand waren de visjes toch echt toe aan een groter onderkomen. Hier kun je makkelijk en goedkoop in voorzien door een curverbak te kopen. Ik heb er één gebruikt van 70 liter maar ze zijn er ook in grotere maten. Ik heb in de curverbak gebruik gemaakt van een Aquaflow 100 pomp, waar ik nog wel een paar weken vliegengaas omheen had om te voorkomen dat visjes aangezogen zouden worden. Belangrijk is wel dat je dat filter heel vaak schoonmaakt, zo om de dag onder de kraan. Sowieso omdat de visjes zo enorm vervuilen dat het filtertje anders dichtslibt, maar ook omdat het niet de bedoeling is dat er een bacteriecultuur opbouwt in het filter. Je zult zien dat als je de visjes meer ruimte en dus meer vers water geeft, dat ze dan nog harder groeien dan ze hiervoor al deden.

Wat betreft het cullen kun je nu ervoor kiezen om ook te letten op de vinnen. Een deel van je visjes zal waarschijnlijk een enkele staart hebben. Het ligt er een beetje aan welk doel je hebt met je kweekje, maar als je echte mooie sluierstaartjes wilt overhouden, dan moet je de visjes die geen dubbele staart hebben cullen. Als de visjes te groot worden om ze aan de ouders te voeren, kun je ervoor kiezen om te cullen met kruidnagelolie. Als er visjes zijn die veel op de bodem hangen of ander afwijkend gedrag vertonen moet je ook cullen, omdat er dan intern bij het visje iets niet in orde is.

Aan het eind van de tweede maand had ik nog 14 visjes over.
Je zou het menu tijdens deze tweede maand aan kunnen vullen met diepvriesvoer. Cyclops is ontzettend klein. Dit is met name handig als je niet zelf artemia kweekt.

Stap 7 De derde maand
Tijdens de derde maand zul je zien dat de visjes steeds meer echt op sluiertjes gaan lijken. Ze worden flink groter, eten hun buikje mooi rond en gaan waarschijnlijk groepsgedrag vertonen. Hoe groter ze worden, hoe meer ze poepen. Het is belangrijk dat je bij de dagelijkse verversing dat ook goed afhevelt. De visjes worden nu ook al gauw sterker en je hoeft dan met verversen ook minder voorzichtig te zijn. Waarschijnlijk gaan je visjes zelfs spelen met de straal/stroming die de waterverversing veroorzaakt. Als je nu visjes ontdekt die mankementen vertonen, kun je ze niet meer aan de ouders voeren. Cullen kan dan nog ‘diervriendelijk’ met kruidnagelolie.

Met voer kun je nu gaan variëren. De visjes kunnen al veel meer eten, als het maar klein genoeg is. Je kunt bijvoorbeeld korrels van de grote vissen vermalen. Een plaktabletje op de ruit kan ook heel goed, daar komen heel kleine stukjes vanaf. Voordeel is ook dat je de visjes dan goed kunt filmen/fotograferen. Belangrijk is wel dat ze nog steeds 4 tot 5 keer per dag eten krijgen en dat dat iets is waar ze goed van groeien. Geef bij voorkeur kwaliteitsvoer (hikari/A+) als je gemalen korrels wilt geven en zorg dat artemia op welke manier dan ook nog dagelijks op het menu staat.

Vergeet ook niet dat vers water nog altijd ontzettend belangrijk is. Blijven verversen is belangrijk voor de groei van de kleine visjes.

Tot nu toe hebben de visjes waarschijnlijk een schutkleur gehad. Tijdens de derde maand kunnen visjes een beetje gaan kleuren. Focus daar niet teveel op. Kleuren kost ontzettend veel energie, terwijl het belangrijker is dat ze die energie gebruiken om te groeien. Na drie maanden kun je de kleur voorzichtig bevorderen door bijvoorbeeld spirulina te voeren.

Let goed op dat je ruimte toereikend blijft. Ik heb mijn babyvisjes halverwege de derde maand laten verhuizen van de curverbak naar een meteraquarium. Je zult zien dat ze die ruimte echt waarderen en dat je ze dan bijna met de dag ziet groeien.

Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 15-01-2013 09:34

ik zie het.
maar hoe wil je dat tactisch oplossen?

edit,
je kan op alle dingen die van ons zelf zijn copyright zetten, en erbij zetten dat niet zonder toestemming van de auteur op andere sites mag komen en blabla.
dan heb je een poot om op te staan. maar daar moet je wel nu mee beginnen, anders hebben wij geen poot om op te staan vrees ik.

leermomentje dit denk ik.

je kan ook met de botte bijl kappen, en ze zeggen dat ze het aan moet passen anders.. dit of dat.

even kijken wat dino, sanne, evelien,en brians meningen zijn.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 15-01-2013 09:54

Hier was ik altijd al bang voor dat er informatie overgedragen wordt naar het AF forum.
Daarom dat ik af en toe kijk.
Zo snel mogelijk een oplossing zoeken zoals Rex zegt copyright?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 15-01-2013 10:13

Niets van deze publicatie mag verschijnen op andere forums, blogs of welk medium dan ook zonder toestemming van de auteur. (©)

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 15-01-2013 12:15

Dat lijkt me ook een goed idee zoals je het hierboven zet Rex maar ik vrees dat je niet alles zal kunnen tegenhouden.
Ze zullen het dan misschien niet letterlijk kopieren maar gewoon de zin wat aanpassen, dan kunnen ze het nog overdragen in principe...
Het is misschien beter van duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is maar hoe je dat diplomatisch aanpakt weet ik ook niet.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 15-01-2013 12:16

hoe we het persoonlijk met mieke aan moeten pakken zonder haar te beledigen weet ik zo ook nog niet.

wel heb ik al wat veranderingen doorgevoerd zoals je kan zien bij artikelen.
en je hebt gelijk, de zin wat veranderen en je bent nergens. beter opteer je dan voor een link naar de bron en de naam van de auteur.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 15-01-2013 19:08

ik begrijp wat jullie bedoelen.. maar ergens vind ik dit een beetje dubbel.
Ik ga het proberen uit te leggen en ik hoop dat jullie het zullen begrijpen :lol:

Eerst en vooral vind ik dit ook absoluut niet leuk en vooral omdat het op het AF staat. Ik walg in zeker opzicht van dat forum.
Maar langs een andere kant zal de kennis op dit forum zich op zo een danige manier uitbreiden dat het moeilijk te voorkomen valt dat sommige mensen op een bepaald moment hun kennis op hun beurt naar andere zullen overbrengen. En dan bedoel ik het niet expliciet op een ander forum..dat kan.. maar evengoed naar vrienden, kennissen, etc.. :lol: Dus m.a.w naar verschillende doelen toe.
Nu je kan met copyright werken.. maar in mijn ogen is er ook nog een verschil tussen copyright of 'het in eigen woorden uitleggen'.
Even een voorbeeld: Hoe denken jullie dat ik mijn eindwerk op school heb gemaakt? Die informatie heb ik deels ook van andere bronnen gehaald en opnieuw in eigen woorden geformuleerd. Deze wijze van kennis overbrengen gebeurt voortdurend en is moeilijk te voorkomen.
Anderzijds gaan jullie me niet wijsmaken dat jullie hier nog geen kennis hebben meegedeeld dat jullie op een ander forum hebben gelezen.. (en ook niet altijd de bron hebben meegedeeld)
Begrijpen jullie een beetje wat ik wil bedoelen?

Hiermee bedoel ik niet dat ik de tekst van Mieke zo maar goedkeur..maar ik keur het ook niet af. Zeker omdat het niet bedoelt is als kwaad opzet.
We kunnen haar bv wel vragen van in het vervolg een soort van toestemming te vragen.
Begrijpen jullie een beetje waar ik naartoe wil?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 15-01-2013 19:58

Ik begrijp je wel maar ze gaat met de eer van het artikel lopen alsof ze een expert is.
Zie je hier dat artikel staan?
Ze heeft dan vissen zwemmen met geen buikvinnen.
Het cullen heeft ze ook blijkbaar niet goed door alhoewel ze hier uitleg over heeft maar zelf doet ze het niet "goed".

*edit* Heb het artikel goed doorgelezen en hier staan heel wat fouten in.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 15-01-2013 20:06

Ik vond wel dat ze de bron had moeten vermelden (in dit geval dit forum). Dat is in principe zelfs wettelijk verplicht.
Mja ik begrijp ook wel wat je bedoeld met die 'eer' en zeker in combinatie met het feit dat ze dan zaken neerschrijft die ze zelf niet helemaal correct toepast.
Dus in dit opzicht begrijp ik jullie standpunt wel.
Ik zou het beter gevonden hebben als ze een soort van verslag had getypt met haar bevindingen over de kweek.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 15-01-2013 20:19

Ik vind dit een moeilijke kwestie. Ze gaan denk ik ook niet zomaar een link neerzetten vrees ik.

Plaats reactie