Nieuw hier!

Stel jezelf voor aan de rest van de leden [leden]
Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 09-12-2012 19:59

Ik wil toch even gezegd hebben dat iedereen fouten maakt hoor Hakuri. Veel mensen zijn ooit verkeerd begonnen, ik begon met 4 sluiers in een 20 liter bak. Het is niet de bedoeling om je de les te lezen, we maken ons gewoon zorgen om de vissen en we proberen je te helpen zo goed mogelijk voor ze te zorgen. Super dat je misschien een baantje kunt regelen :) En inderdaad, voor 200 euro heb je best een aardige 150 liter bak tweedehands. Let dan wel even op dat je een bak hebt die minimaal 1 meter breed is, want die ruimte hebben ze minimaal nodig om te zwemmen. (de standaard (minimale) regel is 1 meter lang, 50 liter per vis) (anderen: correct me if I'm wrong..)

Haruki
Lid FGF
Berichten: 83
Lid geworden op: 09-12-2012 18:50

Bericht door Haruki » 09-12-2012 20:05

Rex Hunt:
Ja sorry, maar ik voelde me een beetje aangevallen want ik doe echt me best...

Ik heb ook geprobeerd om voor m'n telesoopoogje een goed thuis te vinden (had later gelezen dat je die beter alleen met andere telescoopogen mag houden vanwege slecht zich, klopt dat?) , maar ik ken niemand hier in de buurt doe echt goed voor ze sluierstaartjes zorgt...

Mieke91:
Ja dat snap ik, en ik maak me ook zorgen om me vissen hoor. Ik zou ook eigenlijk moeten zeggen dat ik spijt heb dat ik gister nog een visje erbij heb gehaald. Maar dat heb ik (nog) niet want ik vind hem zo leuk... :oops:
Ik dacht ook 50 liter per vis ja, alleen ranchu's hebben nog groter nodig of niet? :oops: Ik vraag dat soort dingen tegenwoordig niet meer in de dierenwinkel, bij bijna alles wat ik vraag hebben ze nooit gelijk...
Veel liefs,
Danique, Droppie en Haruki.
Afbeelding
Slaap zacht Tomomi. </3
http://rataddicted.tumblr.com/

Haruki
Lid FGF
Berichten: 83
Lid geworden op: 09-12-2012 18:50

Bericht door Haruki » 09-12-2012 20:07

Rex Hunt:
Hahah sorry, ik ben 15 en dan is het gewoon beleefd om u te zeggen... Maar ik zal het niet meer doen ;D
Veel liefs,
Danique, Droppie en Haruki.
Afbeelding
Slaap zacht Tomomi. </3
http://rataddicted.tumblr.com/

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 09-12-2012 20:08

Klopt wat je in dierenwinkels hoort is bijna altijd dikke onzin. Wat betreft die ranchu: ik heb geen idee, ik heb geen ranchu's. Ik weet wel dat dat geldt voor ryukins...

Over die telescoopogen verschilt men volgens mij van mening, ik heb twee demekins (telescoopogen) samen met een ryukin, een oranda en nog twee kleintjes waar ik nog niet van weet wat het is (maar geen demekins) Ik heb niet de ervaring dat ze elkaar dan in de weg zitten. Demekins zien wel slechter, maar die van mij hebben een hele tactiek ontwikkeld waardoor ze het voer toch vinden.

Haruki
Lid FGF
Berichten: 83
Lid geworden op: 09-12-2012 18:50

Bericht door Haruki » 09-12-2012 20:10

Ik heb van die zinkende korrels, en zodra hij merkt dat er eten naar beneden valt dan gaat hij meteen het zand/grind doorgronden. Meestal weten ze al wanneer het etenstijd is en dan worden ze helemaal gek... ;D
Veel liefs,
Danique, Droppie en Haruki.
Afbeelding
Slaap zacht Tomomi. </3
http://rataddicted.tumblr.com/

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-12-2012 20:25

Hallo!

Welkom op het forum.
Ik hoop dat we je hier kunnen verder helpen.

Zoals Rex hunt al aangeeft heb je heel goede bedoelingen voor de visjes, maar sta je eigenlijk niet echt een stapje verder :). Ze zullen in dezelfde situatie terecht komen als dat ze in een kom gehouden worden.
Eerst en vooral raad ik je aan om ook 2 visjes weg te brengen naar een goede plek. Dan kan je eventueel nog 1 sluierstaart houden.
Ik vind het heel goed dat je spaart voor een groter aquarium, helaas zullen je visjes zo lang niet kunnen wachten en is de kans groot dat er al sterftes en vergroeiingen zullen zijn voor je het aquarium in handen hebt.

Een goudvis vervuilt enorm. Ik heb het dan over o.a over uitwerpselen. In je aquariumwater en filter zitten bepaalde bacterieën die deze afvalstoffen afbreken tot ammonium --> ammoniak --> Nitriet. Vervolgens zijn er dan weer andere bacterieën die deze nitriet omzetten in het min of meer onschadelijke nitraat.
Indien de nitriet te hoog oploopt worden de vissen vergiftigd en zullen ze ziek worden.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat de watercultuur weldra verstoord zal worden en niet meer in evenwicht zal zijn met alle gevolgen van dien.
Ik leg het vrij simpel uit en hoop dat ik het ook correct uitleg :).

Hopelijk kan je een goede oplossing vinden.

En inderdaad iedereen maakt fouten. Zelf ben ik ook ooit begonnen met een bakje van 20 liter met 2 goudvissen in.
Helaas moet je je fouten ook onder ogen kunnen zien en die fouten niet meer verder maken.

Ik wens je veel succes! en als je nog vragen hebt.. schiet ze maar af :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Haruki
Lid FGF
Berichten: 83
Lid geworden op: 09-12-2012 18:50

Bericht door Haruki » 09-12-2012 20:39

Maar weetje wat ik dan niet snap he, Tomomi heeft 3 jaar lang in een 20 liter bakje gezeten, zonder filter, luchtpomp en werd maar 1 keer per maand ververst en dan meteen al het water en dan zonder waterbereider. Het kan toch nooit dat ze dat 3 jaar heeft volgehouden dan? Een kennis van mij die heeft een sluierstaart 7 jaar in een kom gehad todat hij overleed, alleen dat geloof ik niet, een sluierstaart kan nooit zo oud worden in een kom...

Om dat te checken moet ik dan toch van die strips halen waarmee je het water kan testen toch?

Ik ga me best doen om een oplossing te vinden.

Ik denk trouwens dat als ik wat spullen ga verkopen dat ik al een heel eind kom, ik heb zowiezo nog 2 kooien staan die verkocht kunnen worden, nog wat rattenspullen en een hele hello-kitty verzameling... Dan kan ik denk ik 2e hands een 100 liter bak kopen, en dan zoek ik nog voor 1 visje een ander thuis.
Klinkt dat een beetje realistisch?
Veel liefs,
Danique, Droppie en Haruki.
Afbeelding
Slaap zacht Tomomi. </3
http://rataddicted.tumblr.com/

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-12-2012 20:50

dat lijkt me al een mooie oplossing :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Haruki
Lid FGF
Berichten: 83
Lid geworden op: 09-12-2012 18:50

Bericht door Haruki » 09-12-2012 20:51

Okee mooi! Nu alleen nog me vader overtuigen, maar dat lukt vast wel...
Veel liefs,
Danique, Droppie en Haruki.
Afbeelding
Slaap zacht Tomomi. </3
http://rataddicted.tumblr.com/

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 09-12-2012 20:54

Als eerste, welkom op het forum! ^_^ en om dan antwoord te geven op je vragen.

Waarom het kan dat ze het overleven? omdat goudvissen hele sterke vissen kunnen zijn. 3 en 7 jaar is niet veel als je bedenkt dat ze 15 jaar oud horen te worden. Dat is net als papagaaien die bijvoorbeeld 10 jaar oud zijn geworden...en eigenlijk meer dan 50 jaar oud kunnen worden.

Als je het in perspectief plaatst dan krijg je een heel ander beeld ;)

Met het verkopen van je extra kooien en spullen kom je inderdaad een heel eind. Wij hebben op marktplaats een 120L bak voor 30 euro kunnen kopen, inclusied pomp en filter, voor 100 euro een 800L bak en voor 150 euro een 500L bak. Dus ja met 100 euro kom je een heel eind.

Bedenk wel dat je voor minimaal een 1m bak zult moeten gaan in verband met de zwemruimte. Als je een 1.20 bak kwijt kunt, ga dan voor een 1.20 bak. Niet om hem helemaal vol te proppen met vis maar om het jezelf makkelijker te maken en voor de vissen het beste te geven wat jij kunt geven :) voorkomt overigens ook dat je telkens een grotere bak moet kopen en dus meer geld kwijt bent.

In ieder geval heel veel succes en veel plezier op dit forum! Mocht je vragen hebben dan kun je hier op het forum altijd terecht ^_^

Edit: Niet beginnen aan strips, die zijn niet nauwkeurig genoeg ;) altijd gaan voor de druppeltest setjes. Wij hebben goede ervaring met sommige testen van jbl en een paar van Sera. Je kunt gerust merken combineren. Als jij erachter komt dat 1 merk een ph heeft die nauwkeurig is dan koop je die, is de kh niet nauwkeurig dan koop je één van een ander merk.

De belangrijkste waardes om te testen zijn:
Ph = zuurtegraad
Kh = hardheid van het water
No2 = nitriet
No3= nitraat
Nh3/Nh4 = ammoniak en ammonium
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie