nieuw! op het forum

Stel jezelf voor aan de rest van de leden [leden]
porudā Ranchu
Lid FGF
Berichten: 9
Lid geworden op: 21-07-2014 19:50

nieuw! op het forum

Bericht door porudā Ranchu » 21-07-2014 19:58

Hallo allemaal ik ben nieuw op het forum en zal me even voorstellen
Ik ben Jeroen woon in Purmerend en wil graag aantal mooie Ranchu's aanschaffen ,maar wil mij eerst goed er in verdiepen voor ik ze ga nemen , hopelijk zijn er Ranchu liefhebbers die mij een beetje op weg kunnen helpen en het een en ander er over kunnen leren waar ik op moet letten .
ik zie dat er veel type zijn en hoop hier te leren wat het verschil is wand ik zie Chinese, Thaise en Japanse Ranchu

zelf heb ik een bak gemaakt in de tuin van 125cm lang 60cm breed en 48 cm hoog onder de boeddha hoofd zit de pomp(ik dacht een Vijverpomp aquapro 20000) en filter hier een fotootje het is nog niet af maar zo krijgen jullie een idee
druk op URL/link voor foto
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 1c2ac05cd3


hoeveel Ranchu's zouden er ongeveer in kunnen.
voor de winter heb ik een groot aquarium binnen staan als ze in de winter naar binnen zouden moeten?

vrg Jeroen

christel1975
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-02-2014 15:31

Bericht door christel1975 » 21-07-2014 21:31

welkom. mooi vijvertje heb je gemaakt! er staan ganse topics over ranchu's je zal er veel info vinden zoals ik al heb gedaan. per vis zeggen ze toch zeker een 50l te rekenen

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 21-07-2014 21:51

Welkom! :D

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 21-07-2014 21:55

Welkom!
Unieke keuze als forumnaam btw ;)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-07-2014 21:59

Welkom! ;)

Die bak ziet er leuk uit. Staat hij in de schaduw of vangt hij zon? Ik ben bang dat de temperatuur van het water behoorlijk schommelt met zo weinig water.
Wat voor filter staat erop?
Mocht de temperatuur goed stabiel zijn zou ik er 3 of 4 SVR in plaatsen.

Chinese Ranchu zijn Side View Ranchu (SVR). Over het algemeen een gedrongen bouw met een korte schedel.
Thaise Ranchu zijn ook Side View Ranchu, maar deze zijn meestal iets langer van bouw, er wordt strenger naar de curve van de rug gekeken en ze hebben een langere schedel met de typische sterk ontwikkelde funtans (kopgroei op de wangen).
Japanse Ranchu zijn Top View Ranchu (TVR). Deze worden heel erg selectief gekweekt en zijn daarom ook een stuk duurder als de rest. Ze hebben een lang gerekte bouw, lange schedel, goed ontwikkelde kopgroei over heel de kop, een dikke staartwortel, vlakliggende staartvinnen, zijn altijd rood, wit of rood/wit en het is heel erg belangrijk dat alles in balans is.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

porudā Ranchu
Lid FGF
Berichten: 9
Lid geworden op: 21-07-2014 19:50

Bericht door porudā Ranchu » 21-07-2014 22:43

Bedankt iedereen voor de warm welkom
er staat een tonnetje met vijverfilter zeg maar onder
Afbeelding
op de foto was die nog niet aangesloten
in de ochtend staat ie vol in de zon tegen de middag voor de helft en ietsje later in schaduw
hier nog even fotootje bij het donker worden

Afbeelding
zal straks al ik wat tijd heb goed rond lezen op het forum bedankt voor de info nu al die Japanse Ranchu klinken beter voor in vijver( TVR )maar daar zit een hogere prijs aan begrijp
(hoorden al van iemand honderden euro's)
ik dus voor te beginnen zal het wel kiezen worden uit Chinese Ranchu &
Thaise Ranchu denk dat de Thaise voller worden dus? welke keuze zouden jullie nemen had al contact gezocht om te gaan kijken bij Dino
iemand adviseerde mij gewoon eerst wat goedkopere Ranchu te nemen om uit te testen of de bak wel goed is inderdaad met de temperturen die buiten in de vijver erg kunnen schommelen

porudā Ranchu
Lid FGF
Berichten: 9
Lid geworden op: 21-07-2014 19:50

Bericht door porudā Ranchu » 22-07-2014 00:08

Bedankt vissengek12
er moet porudā Ranchu staan maar dat ging automatisch staat op porud&# 257; Ranchu ?? weet iemand hoe dat kan? en hoe ik het kan veranderen in porudā Ranchu ?
porudā betekend polder en komt uit een Lijst van Japanse woorden met Nederlandse oorsprong en dacht dat is mooi ik ben een soort Nederlandse polder boer en wil een ranchu! dus porudā Ranchu mooi toch :lol:

porudā ポルダー polder en heeft een Nederlandse oorsprong
http://dutch-facts.nl/lijst+van+japanse ... +oorsprong

:wink:

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-07-2014 09:50

Welkom. Tot straks. :wink:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 23-07-2014 01:57

De Chinese SVR worden over het algemeen het rondst. De dikkertjes van de stel.
Om met goedkopere vissen te beginnen lijkt mij ook verstandig. Ik vrees dat die temperatuur aardig zal schommelen. Chinese SVR zijn de goedkoopste. Thai SVR kunnen ook aardig wat kosten en TVR beginnen meestal pas bij +/- €600,- voor jonge visjes als je Ranchu zoekt van een respectabele kweker.

Je gebruikersnaam veranderen gaat helaas niet.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

porudā Ranchu
Lid FGF
Berichten: 9
Lid geworden op: 21-07-2014 19:50

Bericht door porudā Ranchu » 23-07-2014 21:57

FancyGoldfish
ik zie u binnenkort :wink:

ZSjonnie ik wacht heel even met kopen ik wil kijken hoe er de temperatuur schommelt in de vijver
en er was mij ook al aangeraden te beginnen met een paar goedkopere dus ga dat nu zeker doen bedankt voor het advies.
maar voor ik naar FancyGoldfish rij wil ik wel weten of er iets bij zit voor mij eerst even vijver temp meten een weekje en alles op orde ik ga eind volgende week weekje weg misschien beter om erna
2 a 3 mooie Ranchu;s te kopen dan ben ik er om de vissen in de gaten te houden ook
(Dino hoop dat dat goed is)
Mvg Jeroen

Plaats reactie