Van een zeeaquarium naar fancy goldfish

Stel jezelf voor aan de rest van de leden [leden]
Wes
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2015 12:49

Bericht door Wes » 12-10-2015 10:15

Diana schreef:70 tot 80 liter per vis is ook nog niet veel hoor :wink:
Niet elk type fancy heeft evenveel liters nodig, maar allemaal moeten ze heel veel schoon water hebben.

Hier word uitgegaan van het credo "hoe meer liters per vis, deste beter" en dat houdt in dat er ook vissen op 150 liter per stuk zitten!
Dat blijkt in de praktijk ook werkelijk veel beter te zijn voor de vissen :D
Snap ik! Gaat natuurlijk ook gepaard met de filtratie die achter, om en onder het aquarium hangt lijkt me. Mijn aquariumwater wordt minimaal 6 keer per uur door mijn filtratie gepompt. Filtratie heb ik opgebouwd met sponzen (verschillende soorten), zeolite, bioballs, keramische pijpjes en actief kool. Daarnaast ververs ik mijn water ook minimaal 2x per week voor 25%.

Ook ik ben voorstander van hoe meer hoe beter! Ik ga het denk ik bij 5 vissen houden. Bij, of eigenlijk voor, het verversen van het water controleer ik de waterkwaliteit altijd even. Ben ik gewend vanuit mijn zeewater hobby. Op basis hiervan beslis ik dan wat te doen.

Ik merk dat mijn NO3 eigenlijk altijd onder de 25mg/l zit. Sterker nog, het zit onder de 5mg/l. Daarnaast is het water altijd kraakhelder en geurt niet.
Van zeeaquarium naar fancy goldfish. Ik doe graag alles op m'n eigen manier!

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 12-10-2015 11:52

Dan ben je goed bezig hoor!

Ik houd mijn vissen op 200 liter per vis.
Maar ja, met 3800 liter totaal, is dat ook niet zo moeilijk.
Is zeker niet voor iedereen haalbaar en ook niet nodig.

De liter regel is natuurlijk een vuistregel, die nooit elke situatie kan dekken.
Toch is het wel een goede richtlijn. Als je wat langer goudvissen houd zal je vanzelf merken hoeveel liter per vis voor jou werkt ;)

Ik ben benieuwd naar foto's :D

Oja, voer de vissen veel. Zeker jonge vissen in ontwikkeling.
Wat ik kan aanraden: 4 keer per dag met een temperatuur van 23-24 graden totdat ze een stuk groter zijn.

Wes
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2015 12:49

Bericht door Wes » 12-10-2015 12:55

Bedankt voor je bericht en aanvulling. Als ik meer ruimte kon bieden, had ik dat gedaan! Dat kan natuurlijk door minder vissen te kiezen, maar goed ... :)
Ninja_goldfish schreef:Oja, voer de vissen veel. Zeker jonge vissen in ontwikkeling.
Wat ik kan aanraden: 4 keer per dag met een temperatuur van 23-24 graden totdat ze een stuk groter zijn.
De vissen zwemmen momenteel op kamertemperatuur. Overdag is dat 21,8 - 22,3 graden en 'snachts tussen de 21,1 en 21,5 graden (even uit mijn hoofd, maar gemeten over een periode van 2 weken). Binnenkort krijg ik mijn verwarmingselement, maar wil eigenlijk even kijken hoe dit gaat. De groei stagneert waarschijnlijk met kouder water. Maar het scheelt in stroomkosten :lol:. Daarnaast heb ik de tijd.

Kwa voeding probeer ik zeker 4 keer per dag aan te houden! Omdat dit voor mijn doen veel is, ververs ik ook zoveel mogelijk water.

Wat me opvalt is dat er weinig activiteit op het forum is. Was dat voorheen anders?
Van zeeaquarium naar fancy goldfish. Ik doe graag alles op m'n eigen manier!

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 12-10-2015 14:56

Wes schreef:
Wat me opvalt is dat er weinig activiteit op het forum is. Was dat voorheen anders?
Ja helaas... Dit forum was erg actief tussen 2011 en 2013(ik had eerst een andere account)
Nu heel weinig posts nog maar. Veel mensen zijn gestopt met de hobby of hebben geen tijd of zin meer om actief te zijn op een forum.

Wes
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2015 12:49

Bericht door Wes » 22-10-2015 21:12

Helaas is onze winkelvis overleden en hebben we nu nog 4 vissen. Ik dacht, tijd voor een andere, maar ik wil het even bij 4 houden. Tenzij....ik een mooie panda butterfly kan vinden, anders blijven het er 4 :).

Ff kijken of ik wat kan showen:

FTS1
Afbeelding

FTS2 (nieuwe led armaturen gemonteerd)
Afbeelding

De vissen, ladies first:
Red cap; Albert
Afbeelding

Ranchu; Koen
Afbeelding

We hadden de namen al gegeven toen ze klein waren...

De boys:
Butterfly; Jordan
Afbeelding

Black moor; Jeremy
Afbeelding
Van zeeaquarium naar fancy goldfish. Ik doe graag alles op m'n eigen manier!

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 22-10-2015 21:52

Mooie vissen en je voert ze op de goede manier zo te zien :)

Wacht maar, over een paar maanden zijn ze enorm 8)


Ik zou pas beslissen over een nieuwe vis ja/nee als je vissen 'uitgegroeid' zijn (ze stoppen nooit helemaal met groeien maar na de echte groeispurt gaat het een stuk langzamer)

Dan kan je namelijk het beste inschatten of het kan of niet. Nu is het lastig lijkt me omdat je niet in de toekomst kan kijken hoe groot ze zullen worden en in hoeverre je waterwaarden stabiel zullen zijn.

Een vis vervuilt ook veel meer naarmate deze groter wordt:
Een weetje waar niet iedereen bij stilstaat!

Wisten jullie dat elke verdubbeling in lichaamslengte een vermenigvuldiging geeft van 8x lichaamsmassa.
8x lichaamsmassa > 8x meer zuurstofopname > 8x meer ammoniakproductie.

Voor de duidelijkheid:
De vis heeft een bepaalde zuurstofopname en ammoniakproductie bij 5cm.
Dezelfde vis heeft dus 8x meer zuurstofopname en ammoniakproductie bij 10cm.
Zodra deze vis 20cm is, betekend dit niet 16x meer zuurstofopname en ammoniakproductie als de vis van 5cm, maar 64x meer als de vis van 5cm.

Dit is dus een belangrijk gegeven om rekening mee te houden in je visbezetting.

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 22-10-2015 22:02

bovenstaand bericht heb ik even snel aangepast

Wes
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2015 12:49

Bericht door Wes » 23-10-2015 10:41

Thanks! Ja we beslissen nu ook nog niets hoor. Misschien later!
Van zeeaquarium naar fancy goldfish. Ik doe graag alles op m'n eigen manier!

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 23-10-2015 12:30

Toppie :vindleuk:

Wes
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2015 12:49

Bericht door Wes » 28-02-2017 07:10

Jordan en Koen zijn helaas overleden. Voor Albert en Jeremy is een nieuwe toekomst gegeven, ze gaan verhuizen. Wij zijn ook verhuisd en hebben daarom een iets kleiner aquarium moeten kopen. Visbestand is nu 2 in het aquarium. De garage zit vol met stellingen, maar dat volgt later. Hier onze 2 vissen, in 240 liter:

Jaap (mannetje) een Ryukin met een beetje Wen
Afbeelding

Willem (vrouwtje) een shorttail Oranda
Afbeelding

We zijn nog op zoek naar een 3e en laatste bewoner voor in het 240 liter huiskameraquarium.
Van zeeaquarium naar fancy goldfish. Ik doe graag alles op m'n eigen manier!

Plaats reactie