Ik stel mij voor

Stel jezelf voor aan de rest van de leden [leden]
Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Ik stel mij voor

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 26-03-2016 02:30

Hoi allemaal, mijn naam is Louise en ben sinds Sept'15 een trotse bezitter van twee sluierstaarten. Ik moet wel zeggen dat ik toen, heel impulsief ff 'leuk' twee visjes ging kopen. Je kent het misschien wel? ' je wilt al heel lang visjes en je ziet een leuke aanbieding bij Petsplace " 20 liter bakkie met alles erop en eraan. JA,.... Je voelt hem al aankomen toch? Ja hoor ik ben er ook zo één. Na een week zag ik al dat mijn visjes het niet zo naar hun zin hadden. En moest echt heel snel een grotere bak hebben. Bang om ze te verliezen ben ik de eerste beste dierenwinkel ingelopen en heb een 60 liter bak aangeschaft.. Ook hier merkte ik dat de pomp die hier Bij zat het niet aankon. Dus JA... je voelt het al aankomen, ik een JBL cristal profi 80 i, aangeschaft.

Het ging een tijdje goed maar, JA..., je voelt het al aankomen deze bak werd ook te klein. Nitriet etc kreeg ik niet goed en moest haast elke dag het aquarium schoonmaken. Dus JA,... je voelt het aankomen, haha,... Jan' 16 heb ik dus weer een Aquarium moeten aanschaffen. Een Ciano emotion 80. (140liter) Ik weet het is weer niet ideaal maar als je thuis de enige bent die deze 'hobby' beleeft moet je soms kiezen tussen twee kwaden. Ik loop nog steeds tegen veel dingen aan, en heb héél veel vragen, gvandaar mijn aanmelding, dus ik hoop dat jullie mij hier een beetje bij willen helpen.

Mijn sluierstaarten heten PiPi en Vekkie, en ik vind ze zo leuk... Ze hebben allebei een ander karakter. Het is echter dat ik sinds deze week bij Vlekkie, witte stip en Peperstip denk ik, heb geconstateerd, en PiPi heeft een wittige plekjes op haar staartvin, afgelopen woensdag heb ik Colombo cerpofor Alparex gebruikt. Ik merk alleen dat er nu heel veel doorzichtige ontlasting rondzweeft. Ze zijn nog wel achter elkaar aan het zitten en ze eten nog goed. Maar ik zag vanavond weer een witte dot op Vlekkie z'n borstvinnen waar normaal de paaipukkels zitten.
Nu heb ik ook een sponsfilter en ik vraag me nu af of hier kool inzit, omdat ik geen verbetering ziet en ik nu heel erg bang ben dat ik de afgelopen dagen voor niets bezig geweest bent.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?


Ik heb er echt slapeloze nachten van.

groetjes louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 29-03-2016 20:05

Hoi Louise,

Nog steeds last van doorzichtige ontlasting? (de visjes dus). Je zou eventueel nog Flagellex can Columbo kunnen gebruiken... Maar niet voordat je gekookte doperwtjes heb gevoerd (velletje wel even verwijderen) voor een dag of twee à drie. Dit werkt wat laxerend en zo 'reinig' je min of meer het darmkanaal van de beestjes.

Wat ikzelf nog wel eens merk dat het gebruik van een medicijn en dergelijke ontlasting samengaan, dus heel alarmerend is het waarschijnlijk niet.

Of er kool in het sponsfilter zit kan ik je niet vertellen en als het wel in zou zitten raad ik je aan dit te verwijderen. Kool neemt (giftige) stoffen op en als het verzadigd is staat het kool het weer met de zelfde rotvaart af. Kortom, het heeft weinig zin. Bij sluierstaarten laat het gebruik van kool zich beter vertalen als 'waterwissel'... Sluierstaarten houden = Veel water verversen!

Hoop dat de beestjes ondertussen al wat opgeknapt zijn of dat je iets bruikbaars uit m'n schrijven weet te halen.

grt Michel

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-03-2016 21:19

Hoi Michel
Wat lief dat je reageert.

Ik ben ondertussen weer een medicijn verder, omdat ik geen verbetering zag met Colombo Alparex, ben ik zaterdagmorgen nog naar de aquarium/vissen winkel geweest, foto's laten zien en hij dacht dat het schimmel Zou kunnen zijn. Dus ik ben zaterdag Colombo Bactyfec gaan gebruiken, na eerst een 50% waterverversing te hebben gedaan omdat die andere medicijnen er nog inzit. Gelijk gevraagd over die sponsfilter, maar daar zit geen kool in. Dus dat weten we ook weer.

Zondag wist ik het even niet meer, omdat ik echt geen verbetering zag in de vlekjes.
ik heb via iemand vernomen dat Dino heel ervaren is met sluiers (nu weet ik inmiddels dat hij een eigen winkel heeft) ik heb Dino een email gestuurd en foto's hij zei 'dan kom je toch even langs, of je maakt een Afstrijkje', eh... Ja, :shock: dat ik daar zelf niet op gekomen bent. Maar wat misschien voor jullie ervaren aquarianen, de normaalste Zaak is, kwamen er voor mij nog meer vragen bij, hoe moet dat dan, en als? Nou ja kortom ik heb geprobeerd alles te organiseren maar ik raakte een soort in paniek, dus ik probeer het van de week om langs te gaan als ik vrij kan krijgen. Alhoewel ik het doodeng vindt,

De ontlasting is soms nog doorzichtig. Ik geef ze vaak s'avonds gepelde doperwten, (dit is ons momentje) omdat ze uit mijn hand eten. Verder krijgen ze spirulina tabletten, hikari korrels, rode,witte,zwarte muggen/ etc. Uiteraard niet alles tegelijk maar hun eten is afwisselend, en verspreid over 3 a 4 momenten van de dag.

Gisteren de laatste toevoeging van het medicijn gegeven ( ik wilde stoppen maar het is een kuur) maar vanmiddag zie ik nog steeds die witte puntjes. Ik vraag me toch steeds meer af of het geen paai pukkels zijn? Ik hoor verschillende berichten op andere forums,

Ondertussen eten ze nog steeds goed, paaien ze hele ochtenden en kan ik s'avonds alle plantjes weer rechtzetten.




Nu heb ik zitten googelen wat denken jullie hiervan? Zijn het paai pukkels en heb ik alle medicijnen voor niets gebruikt of is het idd witte, en/of peperstip?



Heel verhaal geworden. Ik zie graag jullie reacties terug.

Veel liefs Louise

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-03-2016 21:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-03-2016 21:24

Afbeelding

Afbeelding

Iwanfish
Lid FGF
Berichten: 84
Lid geworden op: 30-08-2015 14:48

Bericht door Iwanfish » 29-03-2016 21:26

Welkom,

Volgens mij zit dit paaipukkels i.c.m. met een soort schimmel of witte stip. Maar om effectief met zo min mogelijk kwaad te bestrijden gebruik alsjeblieft geen middelen zonder vast te stellen wat het is. dit dmv een afstrijkje.

succes.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Witte stip, schimmel, parasiet, of paaipukkels?

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-03-2016 21:29

Ik weet dat op de vinnen en kieuwen de paaipukkels zijn. Echter die pukkels op Vlekkie z'n vinnen werden dikker en witter. Vandaar dat ik zaterdag begonnen ben met Colombo Bactyfec. Die pukkels op zijn borst zijn niet weg en PiPi heeft als je goed kijkt toch ook van die zandkorrelige puntjes?

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-03-2016 21:32

Dank je Iwanfish, ja ik ga ook langs van de week ik weet niet hoe je een afstrijkje moet maken en ik als toch enigszins nerveus aangelegd persoontje lijkt het me niet handig om zelf te doen. 'Heb ik straks vier visjes'

:?

Iwanfish
Lid FGF
Berichten: 84
Lid geworden op: 30-08-2015 14:48

Re: Witte stip, schimmel, parasiet, of paaipukkels?

Bericht door Iwanfish » 29-03-2016 21:38

Vlekkie2016Pipi schreef:Ik weet dat op de vinnen en kieuwen de paaipukkels zijn. Echter die pukkels op Vlekkie z'n vinnen werden dikker en witter. Vandaar dat ik zaterdag begonnen ben met Colombo Bactyfec. Die pukkels op zijn borst zijn niet weg en PiPi heeft als je goed kijkt toch ook van die zandkorrelige puntjes?
Hoe ervaren veel mede-forummers ook zijn is een diagnose middels een foto is erg heel lastig. Waar je alert om moet zijn:
- schuren van de schubben
- flashen van de vinnen
- apart zwemgedrag (voor bij schieten)
- hangen in een hoekje
- eetgedrag
- ontlasting (als zegt dit niet heel veel)

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-03-2016 21:56

Hoi Iwanfish
Ik zie ze niet schuren, eetgedrag is goed, en ze liggen niet in een hoekje stil, behalve als ze een rustmomentje hebben. Wel Zie ik ze soms wegschieten. En wat bedoel je met flashen van de vinnen?

Ik heb trouwens even zitten spieken naar jou visjes, WAUW! Ze zijn echt héél mooi.

Gr. Louise

Plaats reactie