Nieuw *Muze* Goudvisjes

Stel jezelf voor aan de rest van de leden [leden]
muze
Lid FGF
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-02-2017 19:27

Nieuw *Muze* Goudvisjes

Bericht door muze » 19-02-2017 20:04

hai,

Mijn naam is Muze.
Ik heb sinds 2 weken, onverwacht 4 goudvisjes als huisgenootjes.
Deze heb ik overgenomen van een kennis, die de visjes voor hun dochter als cadeautje hadden gekregen,
maar dochterlief was er na een paar weken al op uitgekeken.
4 goudvissen in een hele foute kleine vissenkom.

Dat dit niet goed voor ze is, wist ik wel..
Heel impulsief heb ik dan ook aangeboden ze over te nemen en heb direct een aquarium gescoord op marktplaats, van 60cm. /54 liter. en 3 weken laten indraaien.
Na die 3 weken heb ik de visjes overgenomen.
maar ook ik heb mij helaas van te voren niet goed genoeg verdiept in wat een goudvis nu precies dan Wel nodig heeft, om een fijn leven te kunnen hebben in een aquarium.
In mijn impuls dacht ik, ' alles beter dan die kleine vissenkom'.
Nu ik me her en der wat meer inlees, wat ik natuurlijk van te voren had moeten doen !!
en ondertussen ook al helemaal verliefd op ze ben natuurlijk,
kom ik veel tegen over het groeihormoon en hoe dit, wanneer de vissen te klein gehuisvest zijn, hun groei kan belemmeren en zelfs voor vergroeiingen kan zorgen.
Dat wil ik die visjes natuurlijk graag besparen!

Maar wat is nu de beste keuze voor dit moment?
Ze zijn nog erg jong en nu ongeveer 4 tot 5 centimeter.
Zouden ze nu al last hebben van een teveel aan groeihormoon in de tank ?
Of zouden ze nog op een gezonde manier wat groter kunnen groeien en pas later meer ruimte nodig hebben?

Optie 1. Direct een mooie vijver zoeken ? (vanaf welke maat kunnen ze hier veilig in?)
Optie 2. Een groot 1 meter aquarium kopen of nog groter ?
Optie 3. Ze blijven nog even tot een bepaalde groei, (wanneer zou dit zijn?) in de 60cm. bak en verhuizen later naar een grote aquarium of vijver?

Miss. een optie 4 of 5,
wat raadden jullie mij aan ?

Ik hoop dat jullie me kunnen verblijden met wat vissenwijsheid, zodat ik de juiste keuze voor mn nieuwe beestjes kan maken.

Lieve Groet,
Muze. :kiss:

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 19-02-2017 20:46

Welkom op het forum
Ik zou zeggen zoveel mogelijk ruimte en dan zo snel mogelijk
Welke soort goudvis is het eigelijk
Gr wil

muze
Lid FGF
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-02-2017 19:27

Bericht door muze » 19-02-2017 21:18

hi Wil.
Dankje voor t lezen van mijn verhaal en het delen van je mening.
Het zijn 4 'gewone goudvissen, enkelstaarten.

Groetjes,
Muze.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 19-02-2017 22:47

Hoi Muze,

Welkom op het forum, en wat lief en leuk van je dat je de visjes heb overgenomen. En hé, alles idd beter dan die kleine vissenkom. En zoals je misschien la gelezen hebt zijn de meeste ( incl. ) ik zo begonnen en we zijn nog steeds aan het leren daarom is het fijn dat dit forum er is. Maar zoals wil al schreef denk ik dat je als je toch aan het overwegen bent voor groter? Kijken voor iets groter als dat in je vermogen ligt. Gewone goudvissen zijn snelle zwemmers. geniet in ieder geval van die vier gouden rakkers en de rest komt echt wel goed.

Gr Louise

muze
Lid FGF
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-02-2017 19:27

Bericht door muze » 19-02-2017 23:44

hi Louise,
Dankje voor je vriendelijk antwoord.
Denk je dat het haast heeft om up te graden naar groter,
of dat mijn visjes nog wel even (op een gelukkige manier?) vooruit kunnen in de 60 cm. bak, totdat ze wat groter zijn?
Wanneer ben jij zelf overgestapt naar groter?

Zo wonen nu zo bij me;


Afbeelding

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 20-02-2017 01:09

Zo dat ziet er mooi uit. Heb je nu ook een komeetstaart? Die gevlekte? Mooie vissen hoor.

Zoals ik al schreef ze zwemmen erg snel. Ik ben begonnen met een bakje van Petsplace ik geloof 25 a 30 cm met pompje en twee visjes. Na één week had ik al in de gaten dat het niet goed ging en heb heel snel een groter ( ook 60 cm ) aangeschaft. ( ook net als jij uit nood en onwetendheid) ik heb een half jaar getobd met deze bak. Veel nitrietpieken en flitsende vissen door mijn bak. Ik was radeloos en bang dat ik mijn visjes zou kwijtraken ( want ja je raakt er aan gehecht). Op een ander forum heeft iemand mij doorverwezen naar Dino ( en echt ik ben hem nog steeds dankbaar) hij heeft mijn visjes gered anders had ik ze nu niet meer. Ik heb na een half jaar een 140 liter gekocht ( die nu ook te klein is hoor) maar er spelen ook nog andere zAken laten we maar zeggen.

Ik denk dat, hoe langer je met je visjes bezig bent, je vanzelf zult leren om naar hun gedrag te kijken. Ze vertellen een hoop door ze alleen maar te observeren. Je weet nu dat ze snel groeien. Bv een komeetstaart kan wel 40 cm worden en 20 jaar worden. Ze zwemmen snel dus hebben ze veel ruimte nodig. Maar ik zou het allemaal eens rustig op je in laten werken en de komende tijd eens veel informatie verzamelen, je. Kunt altijd met je vragen terecht bij Dino of op het forum. Het is niet zo actief maar ik heb zoveel hulp gehad van mijn mede forum leden, en nog,...we zijn er wel voor elkaar. Dus geef voor nu je vissen lekker veel vers water en vooral je water testen op nitriet, nitraat en ammonia. Succes en geniet van je mooie bak en visjes.

Gr Louise

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 20-02-2017 06:05

Ik denk dat enkelstaarten het beste in een vijver vertoeven ze kunnen wel 30 cm worden en 4 stuks hebben echt ruimte nodig kijk uit in de winkels want daar praten ze alleen maar over 10 cm per 10 liter vis dat klopt niet echt maar wel erg leuk dat je de vissen een kans geeft en voor nu zitten ze leuk maar vergroot zo snel mogelijk

Gr en succes wil

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 20-02-2017 06:06

Ik denk dat enkelstaarten het beste in een vijver vertoeven ze kunnen wel 30 cm worden en 4 stuks hebben echt ruimte nodig kijk uit in de winkels want daar praten ze alleen maar over 10 cm per 10 liter vis dat klopt niet echt maar wel erg leuk dat je de vissen een kans geeft en voor nu zitten ze leuk maar vergroot zo snel mogelijk

Gr en succes wil

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 20-02-2017 07:27

Welkom!

Fijn dat je je zo inzet voor een beter leven voor de visjes! Enkelstaarten zijn, zoals al geschreven, niet de ideale aquariumbewoners. Hou ze een tijdje vast en kijk in het voorjaar of je kennissen hebt met een vijver waarin ze tot volle glorie kunnen uitgroeien. Ondertussen hopen we natuurlijk dat het goudvis-virus heeft toegeslagen en je je gaat richten op sluierstaarten!

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 20-02-2017 12:06

Welkom op het forum!
Je hebt nu toegang tot de rest van het forum :)

Wat goed dat je die goudvissen hebt overgenomen!
Qua ruimte is dit al een stuk beter dan wat je had, maar hoe groter des te beter natuurlijk!
Ben je van plan om hierna ook sluierstaarten te houden, of verzorg je deze totdat ze een vijver in kunnen en stop je er dan mee?
Ik denk dat ze rond april een vijver in kunnen, deze moet dan wel minimaal een punt met 80cm diepte hebben in verband met de overwintering buiten ;)

Plaats reactie