Nieuw *Muze* Goudvisjes

Stel jezelf voor aan de rest van de leden [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 20-02-2017 12:22

Welkom Muze,

Wat goed van je dat je de visjes heb gered en info aan het vergaren ben!

Ik ben ook ooit begonnen met 4 sluiertjes van 2 a 3 cm in 54 liter en na een maand kwam de ellende. Ziektes. Nu 2 jaar later passen de visjes niet meer in me hand want zijn erg gegroeid in een groter aquarium.

De groeihormonen geven ze nu al af en 4 enkelstaarten in 54 liter is echt geen goed idee. Snap dat je er gauw aan gehecht ben maar je zal inderdaad een mooie vijver voor ze moeten zoeken wil je ze een goed leven geven. Voor nu zal je echt veel vers water moeten geven. Ik zou zeker 2 keer in de week minimaal 50 % vers water gaan geven en trachten dagelijks de poep eruit te hevelen want 4 visjes poepen aardig wat.

Misschien een idee om bij de bouwmarkt een grote cementkuip te kopen van 100 liter met een filtertje.ook niet ideaal maar hebben ze toch 2 keer zoveel water of 2 kuipen met in iedere kuip 2 vissen. In het voorjaar kan de kuip naar buiten om ze af te harden zodat ze zonder problemen kunnen verhuizen naar een vijver.

Hier op het forum is info genoeg zodat je een overwogen keuze kan maken maar helaas heeft je aquarium te weinig ruimte om wat voor goudvis soort ook te houden. Je heb grotere en kleiner soorten. Als je eenmaal weet welke soorten je leuk vind kan je de benodigde maat etc. gaan bepalen.

Veel plezier met het vergaren van informatie

muze
Lid FGF
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-02-2017 19:27

Bericht door muze » 20-02-2017 19:26

Dank voor alle fijne en informatieve reacties en tips!

Ik zal de komende tijd even dit forum inlezen en alle info in me op nemen,
om zo tot een goed besluit te komen.
Tot die tijd, maar even veel water verversen idd.
Ik heb net weer een 50% waterchange gedaan en alle poep eruit geheveld.
Maar ja, zo snel mogelijk toch maar iets anders, een kuip, dankje voor de tip! of een groter aquarium...
Ze zijn uiteindelijk wrs . idd t beste af in een goede vijver.
want ik begrijp dat enkelstaarten toch eigenlijk geen aquariumvissen zijn.
Als iemand in omgeving Groningen toevallig iets weet ? hoor ik het graag.
Die shubunkin is trouwens ook een enkelstaart, hij heeft dezelfde staart als de rest,
maar op de foto is dat niet zo goed te zien idd.

Om antwoord te geven op de vraag;
Ik vrees trouwens dat het goudvis virus idd. heeft toegeslagen, snel en hard.
Ik ben al compleet verliefd namelijk op de ranchu's... wat een bijzondere visjes!
Maar... dat is nu even niet aan de orde. (dromen mag...)

Eerst zorgen dat deze beestjes een fijn thuis krijgen,
jammer, ik had ze graag gehouden.. maar ik denk dat ze idd. blijer zullen zijn met een mooie grote vijver waar ze lekker sprintjes in kunnen trekken.
Denk je idd. dat ze al deze lente zouden over kunnen?
Zijn ze dan nog niet te klein en kwetsbaar voor eventuele andere grotere vissen ??

Ik zal het forum eens verder gaan inlezen..

Lieve Groet.
Muze. :)

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 20-02-2017 19:34

Komt vast goed wat goed dat je zo aan de vissen denkt om een goede plek te vinden en mogelijk voor jou in de toekomst een mooie ranchu
Goed bezig in ieder geval
Gr wil

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 20-02-2017 23:25

Welkom

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 22-02-2017 10:51

Welkom Muze, volgens mij beginnen de meeste mensen met eerst kopen/krijgen van goudvissen en gaan daarna pas echt lezen, hier hetzelfde.
Inderdaad veel water wisselen en goed schoonhouden. Ik zou ze ook niet teveel voeren, een beetje 1x per dag is genoeg, dat kan je gaan opvoeren als je een grotere bak hebt. Scheelt weer aan poep en dus waterkwaliteit. Ik ben begonnen met een 30 liter bakje en 6 sluiers (wist ik veel) en zit nu op 160 liter met 2 sluiers. Wil er nog wel 1 bij maar dan wil ik eerst een grotere bak.
Als je overgaat naar een grotere bak dan is met de tijd een extern filter ook een goed idee. Veel plezier met lezen hier en als je vragen hebt dan zien we het wel.
Groet Stef.

Plaats reactie