SNG_85

Stel jezelf voor aan de rest van de leden [leden]
Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-02-2017 18:04

Zo!,...daar zitten zo te zien al flinke, mooie joekels tussen :shock:

Ik dacht je heb allemaal ieniemienie. Je bak ziet er toppie uit, maar,....? En Ik wil je niet ongerust maken, maar ik had ook een aquarium van 60 cm. Met twee visjes,...het ging niet. ( flitsende vissen en nitriet heel hoog). Ik had na een paar maanden al een groter aquarium. Het beste lijkt mij dat je een test setje voor No2 en ammonia gaat halen dan kun je in ieder geval gelijk ingrijpen met waterverversen. Michelle had pas een goede tip om evt. Als noodoplossing Een grote speciebak bij het tuincentrum te halen. ( moet je wel ruimte voor hebben natuurlijk)
Ik denk dat je er zelf gauw genoeg achter gaat komen. Voor nu zou ik het allemaal even laten inwerken. En lekker van vader en zoon moment genieten. Alleen wacht niet te lang :wink:

Groetjes Louise

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-02-2017 18:35

Ligt het nu weer aan mij of is gewoon de foto en video afdeling van dit forum zo kl#te

Zo te zien een juwel aquarium en ik zie een grote enkelvin? Voorin boven hangen? Ik krijg die foto niet vergoot in beeld. Bah. En ik zie wat oranje vlekken.

Sergio, ziet er leuk uit hoor, zover ik het kan zien. Ik heb hier altijd ruzie met de foto en videoafdeling:wink:

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-02-2017 18:45

Nee het ligt niet aan jou ik kreeg de foto ook niet vergroot :lol:

Maar zover ik het kon zien zag ik grote vissen? :lol: :lol:

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 22-02-2017 22:03

Haha wow ik zie hele grote vissen!
Foto is inderdaad wat klein. Het maximale formaat is 800x600 pixels, dus het mag nog wel wat groter :P
Zelf gebruik ik meestal Flickr en voorheen photobucket om te uploaden ;)

Je bak is inderdaad ietswat te klein. Ik zou rustigaan gaan zoeken naar een vijver voor de gewone goudvissen, dit zijn echte zwemmers en hebben de ruimte nodig. Een meterbak of nog beter: een 120cm bak (groter kan altijd nog!) zou top zijn voor de sluierstaarten.

In de tussentijd zou ik inderdaad elke dag wat water verversen, elke dag de helft is zeker geen overbodige luxe!

Zit er ook een thermostaat in het aquarium die aan staat? Vergeet dan niet de stekker eruit te halen als je water ververst. Je zou niet de eerste zijn die dit vergeet en eindigt met een kapot geknapte thermostaat...
In principe hebben je vissen ook geen thermostaat nodig. Als hij wel aanstaat kun je gewoon elke dag de temperatuur afbouwen met 1 graden en uiteindelijk de thermostaat uitzetten ;)

Die ingebouwde filters van juwel zijn heel irritant met verversen en je moet ze altijd uitzetten, anders gaan ze droogdraaien :roll:
Vergeet niet dat het filter niet langer dan een halfuur uit mag staan in verband met afstervende bacteriën ;)

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 23-02-2017 08:56

Welkom!

SNG_85
Lid FGF
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-02-2017 14:15

Bericht door SNG_85 » 23-02-2017 11:31

Allemaal bedankt voor de tips!!

Het is inderdaad een juwel bak

Heb gister nog even snel de oude eigenaar kunnen spreken.
Hij draaide al 3 jaar met deze vissen in deze (te kleine) bak!
Ververste het water ongeveer 1 keer in de 2 weken! :roll:
Zit wel een zuurstof pompje bij, weet niet of dat verschil maakt
Heb geen thermostaat bij, maar het water blijft ook lekker rond de 20 a 21 graden.
Dus als ik de linkjes met info volg is dat prima.

Ik ga zaterdag even wat NO2/ ammonia test kitjes scoren, zodat ik in ieder geval het waterkwaliteit kan controleren :)
Heb afgelopen nacht voor mezelf wel een kleine spoedcursus gehad :D (handig joh, zo'n forum :P )

De visjes zien er wel 'happy' uit, ondanks het gebrek aan ruimte.
Ik moet even gaan nadenken wat de volgende stap wordt, een grotere bak is eigenlijk geen optie, dus dan zou ik van visjes moeten veranderen.
En deze visjes ergens de ruimte moeten geven, die ze verdienen :wink:

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 23-02-2017 14:33

Hi,

Ik kan me voorstellen dat je wel even schrik als je alles zo lees.

Het is inderdaad het handigst om een mooie vijver bij je in de buurt te zoeken voor de visjes als een groter aquarium geen optie is. Vooral de gewone goudvissen hebben ruimte nodig.

Helaas kunnen ze nu nog niet in een vijver omdat het te koud is. Wellicht is het een optie om even bij de bouwmarkten een speciekuip van 90 a 100 liter te halen waar je wat vissen in doe met een klein filtertje en luchtpompje. Dit is natuurlijk ook niet ideaal maar dan hebben ze tot het voorjaar toch wat meer liters ter beschikking.

Ik hoop dat je zoontje al een leeftijd heeft zodat je het kan uitleggen. Erg sneu voor hem. Kan hij misschien andere mooie visjes uitzoeken die je wel in de juwel kan houden.

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 24-02-2017 12:40

Welkom Sergio, zo'n beetje alle beginnerstips heb ik al wel voorbij zien komen. Ook ik ben begonnen met de hobby voordat ik wist wat ik deed zoals zovelen onder ons. Inmiddels heb ik een 160 literbakje staan met 2 flinke sluierstaarten en die word voor het mooie ook al aan de kleine kant omdat ze maar blijven groeien. Je bak heeft een totaal volume van 72 liter maarja, hij zit nooit tot het randje gevuld en je hebt er nog wat ornamentjes in dus ik schat dat je ong. 50 liter overhoud. Da's inderdaad te weinig voor goudvissen ( wat helemaal geen aquarium vissen zijn, wist ik ook niet toen ik begon) en eigenlijk ook voor sluierstaarten. Er word gemiddeld zo'n 50 liter per sluierstaart aangehouden, die worden ook aardig aan de maat namelijk. Als je deze bak wil houden dan zou ik gaan kijken naar visjes die minder ruimte nodig hebben, je hebt zoveel soorten en maten en ik denk dat het de kleine man niet uitmaakt welke visjes erin zwemmen. Ish is Ish :wink:

Je hebt op het forum gelukkig genoeg info om straks een weloverwogen keuze te maken. Goed weekend alvast.
Groet Stef.

Plaats reactie