Voorstellen

Stel jezelf voor aan de rest van de leden [leden]
merlijnb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 19-02-2018 10:52

Voorstellen

Bericht door merlijnb » 19-02-2018 15:11

Hallo allemaal!

Ik ben Merlijn en trotse eigenaar van 2 kleine sluierstaartjes.
Momenteel leven ze in 50 liter water aquarium met pomp, voldoende beplanting en tweewekelijks gedeeltelijk vers water.
Ze zijn erg vrolijk en nieuwschierig en wanneer ik 's avonds thuis kom zitten ze als enthousiaste puppy's voor het raam te schooieren voor voedsel.
Wanneer de vrouw er klaar voor is gaan we upgraden naar een 80-100x30x40 aquarium, zodat de groei niet belemmert wordt. Maar dat heeft nog wat tijd nodig :lol:

Ik hoop veel te leren op het forum en uiteraard inspiratie op te doen voor een nieuw groter aquarium!

Mochten jullie tweedehands iets leuks weten let me know!

Merlijn
Vader van 3 sluierstaarten van 1 jaar oud

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 19-02-2018 17:55

Hallo merlijn en welkom op het forum leuk dat je 2 sluiertjes hebt en nog leuker om te horen dat je op zoek bent naar een groter aquarium de sluiers hebben zeker minimaal 60 liter per vis nodig want ze kunnen groot worden ook zou ik dan gelijk voor een goeie buitenpomp gaan want het zijn grote vervuilers wanneer je nog meer visjes wilt zou ik grlijk nog groter gaan wanneer je de mogelijkheid heb misschien kun je wat foto,s zetten van je vissen dat zien we graag
Is een beetje stil op het forum maar daar komt hopelijk snel verandering in
Veel leesplezier en stel gerust je vragen er is altijd wel iemand die antwoord geeft
Mijn naam is wil en ik heb 4 oranda,s en wat babyoranda,s

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 19-02-2018 18:25

Hoi Merlijn,

Welkom op het forum! Mooi dat je de sluiers in de nabije toekomst meer ruimte wil gaan bieden. TIP: zet zo groot modelijk in en zorg dat je tussen de 100 tot 120 cm breed gaat uitkomen. Beetje middelen dus... :-)

Veel leesplezier op het forum - waar je bij deze dan ook toegang op hebt.

grt Michel

merlijnb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 19-02-2018 10:52

Bericht door merlijnb » 19-02-2018 19:06

Thanks! Ik zal wat foto's plaatsen.
Heb ook verlichting gemaakt met behulp van ikea ledstrips en kabelgootjes. Resultaat is erg goed:)

Wat voor aquaria kan ik qua merken naar kijken? Open of gesloten bak?
Vader van 3 sluierstaarten van 1 jaar oud

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 19-02-2018 20:04

Hoi Merlijn,

Voordat je foto's kunt plaatsten MOET je drie posts gemaakt hebben... dingetje qua instellingen van het forum om wat 'spam-ellende' te voorkomen...

Jewel aquaria zijn een beetje de standaard, al zijn er genoeg andere aanbieders. Mocht je echt wat meer specifieke eisen qua maatvoering hebben dan is een 'custom build' natuurlijk ook een optie. De prijzen (bij bv Aquaria Veldhuis) kunnen heel behoorlijk meevallen, zeker tegenover bepaalde populaire merken.

Open of gesloten... tja... het ligt er een beetje aan. Ikzelf draai open met een smalle lichtbak, maar heb nog een behoorlijke ruimte tussen waterlijn en bovenrand van het aquarium. Ze gaan hier zeker niet overheen springen. Eén van de vissen heeft dan wel weer de onhebbelijkheid met z'n staart water over de rand te gooien als hij honger heeft. Ik heb dus regelmatig wat water op de vloer - kwestie van een dweiltje en de vloer kan er verder tegen dus...

Aan de andere kant hebben we sinds kort weer een kitten in huis die zeer veel interesse heeft in de vissen...

Je ziet, het zijn afwegingen die je in deze zult moeten maken: kind(eren), andere huisdieren, zwevende zaken in huis, uiterlijk (open bak is naar mijn smaak mooier plús mijn vissen zijn bedoeld om van bovenaf te bekijken)

Wel zou ik je willen aanraden je vissen zo tussen de 40 à 50 liter water per vis te gunnen. (ik ben wat minder streng dan Wil) Daarmee zit je niet alleen qua fysieke ruimte goed, ook het chemische verhaal - goudvissen doen veel yukkie zichtbaar en onzichtbaar en dit buiten het bereik van een filter - is dan een stuk gezonder. Met deze omvang is het regime qua waterverversing ook wat meer ontspannen...

grt Michel

merlijnb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 19-02-2018 10:52

Bericht door merlijnb » 19-02-2018 20:22

Oke geen probleem.

Ik vind een open bak zelf ook mooier, het staat wat minder dominant in een woonkamer.
Ik denk aan ongeveer 100x30x40 als maximum. Dat past voor nu redelijk op het dressoir.

Hoe los jij een open bak op qua verlichting?

In huis verder geen dieren of kinderen, dus nog lekker rustig.
Vader van 3 sluierstaarten van 1 jaar oud

merlijnb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 19-02-2018 10:52

Bericht door merlijnb » 19-02-2018 20:35

En thanks voor de tip ik kende Veldhuis nog niet! Die zit relatief dicht bij mijn werk / woonplaats :)
Vader van 3 sluierstaarten van 1 jaar oud

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 19-02-2018 23:36

Okay, 120 liter... das maximaal 3 vissen. Kom je prima uit met je huidige bezetting.

Ik heb ledstrips van HVP Aqua - aan de prijs, maar mooi! - die op een plank gemonteerd zijn. Plank is 15cm breed en volledig dicht- en afgelakt. Steunt op de randen van het aquarium. Gaat prima en zoals je zelf al schreef: het staat minder massaal dan een volle kap wat dan ook weer helpt het een en ander naar een acceptabel niveau voor de andere partij te tillen :-)

Voor een bak van één meter zijn genoeg kant-en-klare led-units met esthetisch verantwoord montagemateriaal verkrijgbaar - wat natuurlijk ook weer de acceptatie een handje helpt... Kies in ieder geval wel een strip die 'aansluit' op je vissen qua dominante kleur. Sommige vind ik persoonlijk te 'wit' of te 'blauw' overkomen. Maar... persoonlijke voorkeur is natuurlijk leidend. Denk dan ook even over een eventuele bezetting met planten. Zelf ben ik van de 'kale bak'. De vissen hier slopen ze, en je loopt een eventuele kans op besmetting vanuit de aquaria van de dierenwinkel. Maar de meningen hierover op het forum lopen sterk uiteen. Ga je voor groen in de bak, dan zul je met je verlichting ook weer tegemoet moeten komen aan de plantjes.

Kies je voor een standaard aquarium, laat dan even weten aan een verkopende partij dat je 'open' wilt gaan draaien, sommige bakken kunnen dat niet aan ivm de waterdruk over de lange kanten - die kunnen echt bol gaan staan. Dat wordt doorgaans opgevangen met trekstrips of beugelwerk, maar voor een open bak is dat echt een naar gezicht. Grote kans dat je iets duurder uit gaat zijn, maar ook weer een stuk zekerheid dat je aquarium het houdt. Bij een 'custom' gewoon kiezen voor iets dikker glas. Mijn bak: 120x60x25 is met 10mm glas gemaakt. Complete overkill maar wel echt heel erg 'fool proof'

Laten we het houden op: een goede voorbereiding scheelt 90% problemen later op de rit.

Veldhuis is een prima zaak. Bestel daar nogal eens online, Enschede is voor mij - uit Haarlem - een beetje te ver.

grt Michel

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 20-02-2018 23:20

Hoi Merlijn,

Welkom op het forum wat leuk dat je twee ieniemie sluiers hebt. Zo ben ik ook begonnen. Geloof me, Michel heeft gelijk als ie zegt “ een goede voorbereiding is geen overbodige luxe. Ik ben nu zo’n twee en half jaar verder en heb nu al mijn vierde bak. Van 30 cm naar 1.20 dus ik bedoelmaar,........Oh en ik heb ook maar twee sluiers ( Ryukins ) en die zijn echt héél groot geworden. Veel plezier en succes met het overhalen bij je wederhelft. Hopelijk gaat het bij jou ietsjes sneller dan bij mij het geval was :wink: groetjes Louise

merlijnb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 19-02-2018 10:52

Bericht door merlijnb » 22-02-2018 14:43

Thanks voor de reacties, mocht iemand van jullie nog een leuke bak te koop hebben, let me know.

Ik heb het zaadje geplant voor een 112 liter bak. Nu is het afwachten en blijven prikkelen :lol:
Vader van 3 sluierstaarten van 1 jaar oud

Plaats reactie