Vraagje over de gekochte goudvis vs de wilde giebel

Hibuna, Peacock Tail en meer [leden]
Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 23-03-2012 09:33

Ik ben het even helemaal kwijt waar het eigenlijk over gaat, neem me niet kwalijk :D

Maarre, blijf op het forum hangen als je af en toe nog wat leuke info op wil doen is een aanrader!
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 23-03-2012 09:49

ik zeg altijd zoveel mensen zoveel wensen!

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 26-03-2012 00:06

Olympus schreef:giebels zijn heel makkelijk te kweken. Zelfs uit onbevruchte eitjes komen visjes! Dat zijn dan alleen vrouwtjes.
Giebel is voorouder van de goudvis. Dan zou je zeggen dat goudvissen dit ook kunnen dus ook sluierstaarten...
Ben er nu het een en ander over aan het lezen op internet. Erg interessant allemaal. Maar hoe kan een eigenschap er nou uitgefokt zijn?
Wij stammen ook af van de aap en hebben vele verschillen, maar is die evolutie van de giebel tot goudvis zo snel veranderd? :O

[edit]: gynogenese, maar kan er niet heel veel van vinden. Alleen:
De eicel wordt geactiveerd tot delen door vreemd of steriel gemaakt sperma.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Maagdelijke_voortplanting

Weet alleen even niet wat ik me hierbij moet voorstellen. Komt wss omdat ik moet slapen :P

[edit2]: Lekker wakker :lol: De eieren van de goudvis en giebel kunnen dus beginnen met ontwikkelen als ze in aanraking komen van sperma van bijvoorbeeld een karpersoort. Je krijgt dan geen kruising maar jongen van alleen de moeder. Als deze homozygoot is van eigenschappen, krijg je dus klonen. zo niet, dan krijg je veel soorten jongen en zullen deze wel homozygoot zijn. Als je dus een mooi jong hebt en bij deze gynogenese zou toepassen, krijg je allemaal identieke mooie vissen. Klinkt gewoon te simpel als wat... Zal vast wel weer heel anders zijn dan ik denk, anders zouden kwekers dit vast al toepassen of niet?
De goudvis kan zich voortplanten in de vrouwelijke lijn door gynogenese. De vrouwtjes paren met andere karperachtigen, maar er treedt geen vermenging van het genetisch materiaal op. Dit gaat als volgt in zijn werk:

De eitjes van de goudvis zijn bij het afzetten van de eitjes nog in het bezit van een poollichaampje. Dit poollichaampje ontstaat bij de tweede meiotische deling. De chromatiden van dit poolichaampje zijn identiek met die van de kern. Tijdens de eerste meiotische deling zijn de homologe chromosomen van het moederdier van elkaar gescheiden en worden niet identieke gameten gevormd als de moeder heterozygoot is. Bij paring met mannelijke goudvissen of met kroeskarpers treedt bevruchting op en wordt dit poolichaampje uitgestoten. Bij paring met ander karperachtigen kan de eicel geactiveerd worden door de soortvreemde spermatozoën en wordt de nakomeling een bijna homozygote nakomeling van het moederdier (er vindt nog crossing over plaats, zodat de chromosomen in het poolichaampje en de eicel niet identiek zijn), maar met een willekeurige combinatie van de homologe chromosomen van het moederdier. Dit proces wordt gynogenese genoemd. Ook andere vormen van gynogenese kunnen optreden waarbij polyploïdie kan optreden. Als het moederdier al homozygoot is zijn de nakomelingen een kloon van het moederdier. Dit is al na enkele generaties van deze manier van voortplanting het geval.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Goudvis_(dier)

Misschien wel een leuk experiment voor een keer.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 26-03-2012 07:19

Naar mijn weten is als je dit bij goudvissen doet, krijg je geen mooie vissen en vissen die niet sterk zijn. Goudvis is ook 1 van de soorten die zo snel evolueerd dat veel veel oorspronkelijk eigenschappen niet meer terug te vinden is. Eigenschap 1 sterk is al weg door incest etc. Ze worden ook minder oud enz.

fdehell
Lid FGF
Berichten: 35
Lid geworden op: 22-03-2012 13:11

Bericht door fdehell » 26-03-2012 14:30

FancyGoldfish schreef:ik zeg altijd zoveel mensen zoveel wensen!
Zo is dat precies Meneer de Beheerder!
Om mijn kruisingen te zien http://tinypic.com/a/2qjaw/4 toen waren ze nog klein enkel nog namen geven

fdehell
Lid FGF
Berichten: 35
Lid geworden op: 22-03-2012 13:11

Bericht door fdehell » 26-03-2012 14:37

Ik heb inmiddels al sucksexvol giebels gekruist met wilde karpers, giebels met koikarpers, ach is gewoon ook leuk beetje experimenteren, immers bepaald elke weker zelf wat ie doet toch

Ennuh deze twee kruisingen daar kwamen bizar mooie vissen uit.

Zo kreeg ik ghost koi/giebels
Maar ook zeg maar spiegel/rijen giebels/wilde karpers

Ik heb er overigens foto's van mocht iemand daar op zitten te wachten dus als je die zou willen zien dan laat maar ff wat weten

Voornamelijk gaan ze uiteindelijk allemaal zoals ze zijn gekomen: van de natuur en weer naar de natuur!

Wak wel ook apart vond was dat een wilde spiegelkarper van rond de 65cm, dus gewoon gekruist kon worden met giebels van 5 cm, een duidelijk teken dat de grootte dus echt nix uitmaakt in de liefde :lol:

En in het wild had ik een fel oranje giebel gevangen, van rond de 20 cm met rode ogen, das me toch een apart visje, [ zal ie van mij ook wel denken ] als ik aantal schubben niet geteld had had ik gezegd dit is een kroeskarper die nog carnaval aan het vieren is, ook daar heb ik foto's van [ van die aparte vis dan he, niet van die kroeskarper die carnaval aan het vieren is ] mocht iemand ze willen zien dan hoor ik dat wel

8)
Om mijn kruisingen te zien http://tinypic.com/a/2qjaw/4 toen waren ze nog klein enkel nog namen geven

fdehell
Lid FGF
Berichten: 35
Lid geworden op: 22-03-2012 13:11

Bericht door fdehell » 26-03-2012 14:39

FancyGoldfish schreef:Naar mijn weten is als je dit bij goudvissen doet, krijg je geen mooie vissen en vissen die niet sterk zijn. Goudvis is ook 1 van de soorten die zo snel evolueerd dat veel veel oorspronkelijk eigenschappen niet meer terug te vinden is. Eigenschap 1 sterk is al weg door incest etc. Ze worden ook minder oud enz.
Men ziet schoonheid waar men schoonheid wil zien meneer de beheerder, over smaak valt niet te twisten, Alle nakomelingen waren in het begin heel donker maar niet heel lang en toen zaten er zelfs witte ] albino enkel zonder rode ogen ] tussen.

Over de sterkte daar zou je zo gelijk mee kunnen hebben, maareh de meeste hoeven niet sterk te worden, of ja nie heel lang, want hun tegenstander vreet ze toch op, mijn snoekbaarsje
Om mijn kruisingen te zien http://tinypic.com/a/2qjaw/4 toen waren ze nog klein enkel nog namen geven

fdehell
Lid FGF
Berichten: 35
Lid geworden op: 22-03-2012 13:11

Bericht door fdehell » 26-03-2012 14:43

astrid j schreef:Goh, ik dacht dat je stoned was, zou ook kunnen toch?
Haha ik pak alles wat nie zou moeten maar blowen doe ik niet, hier had ik GeHaktBallen en @@@@@ gepakt en 3 soorten medicatie, wordt je er wild van ? :lol:
Om mijn kruisingen te zien http://tinypic.com/a/2qjaw/4 toen waren ze nog klein enkel nog namen geven

fdehell
Lid FGF
Berichten: 35
Lid geworden op: 22-03-2012 13:11

Bericht door fdehell » 26-03-2012 14:46

Rietje schreef:Ik ben het even helemaal kwijt waar het eigenlijk over gaat, neem me niet kwalijk :D

Maarre, blijf op het forum hangen als je af en toe nog wat leuke info op wil doen is een aanrader!
Heey kei bedankt voor je reactie da zal ik zeker doen rond blijven hangen. Ennuh ik ben het spoor al 35 jaar kwijt, en mijn kalnderleeftijd is ook 35 jaar, ach dan is het wat minder voorspelbaar en saai toch 8)
Om mijn kruisingen te zien http://tinypic.com/a/2qjaw/4 toen waren ze nog klein enkel nog namen geven

fdehell
Lid FGF
Berichten: 35
Lid geworden op: 22-03-2012 13:11

Bericht door fdehell » 26-03-2012 14:48

vissengek12 schreef:
Olympus schreef:giebels zijn heel makkelijk te kweken. Zelfs uit onbevruchte eitjes komen visjes! Dat zijn dan alleen vrouwtjes.
Giebel is voorouder van de goudvis. Dan zou je zeggen dat goudvissen dit ook kunnen dus ook sluierstaarten...
Ben er nu het een en ander over aan het lezen op internet. Erg interessant allemaal. Maar hoe kan een eigenschap er nou uitgefokt zijn?
Wij stammen ook af van de aap en hebben vele verschillen, maar is die evolutie van de giebel tot goudvis zo snel veranderd? :O

[edit]: gynogenese, maar kan er niet heel veel van vinden. Alleen:
De eicel wordt geactiveerd tot delen door vreemd of steriel gemaakt sperma.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Maagdelijke_voortplanting

Weet alleen even niet wat ik me hierbij moet voorstellen. Komt wss omdat ik moet slapen :P

[edit2]: Lekker wakker :lol: De eieren van de goudvis en giebel kunnen dus beginnen met ontwikkelen als ze in aanraking komen van sperma van bijvoorbeeld een karpersoort. Je krijgt dan geen kruising maar jongen van alleen de moeder. Als deze homozygoot is van eigenschappen, krijg je dus klonen. zo niet, dan krijg je veel soorten jongen en zullen deze wel homozygoot zijn. Als je dus een mooi jong hebt en bij deze gynogenese zou toepassen, krijg je allemaal identieke mooie vissen. Klinkt gewoon te simpel als wat... Zal vast wel weer heel anders zijn dan ik denk, anders zouden kwekers dit vast al toepassen of niet?
De goudvis kan zich voortplanten in de vrouwelijke lijn door gynogenese. De vrouwtjes paren met andere karperachtigen, maar er treedt geen vermenging van het genetisch materiaal op. Dit gaat als volgt in zijn werk:

De eitjes van de goudvis zijn bij het afzetten van de eitjes nog in het bezit van een poollichaampje. Dit poollichaampje ontstaat bij de tweede meiotische deling. De chromatiden van dit poolichaampje zijn identiek met die van de kern. Tijdens de eerste meiotische deling zijn de homologe chromosomen van het moederdier van elkaar gescheiden en worden niet identieke gameten gevormd als de moeder heterozygoot is. Bij paring met mannelijke goudvissen of met kroeskarpers treedt bevruchting op en wordt dit poolichaampje uitgestoten. Bij paring met ander karperachtigen kan de eicel geactiveerd worden door de soortvreemde spermatozoën en wordt de nakomeling een bijna homozygote nakomeling van het moederdier (er vindt nog crossing over plaats, zodat de chromosomen in het poolichaampje en de eicel niet identiek zijn), maar met een willekeurige combinatie van de homologe chromosomen van het moederdier. Dit proces wordt gynogenese genoemd. Ook andere vormen van gynogenese kunnen optreden waarbij polyploïdie kan optreden. Als het moederdier al homozygoot is zijn de nakomelingen een kloon van het moederdier. Dit is al na enkele generaties van deze manier van voortplanting het geval.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Goudvis_(dier)

Misschien wel een leuk experiment voor een keer.
Hey meneer Vissengek, bedankt voor je uitleg, ik bedoel natuurlijk kan iedereen googlen, maar dan wordt het vaak nog een langer verhaal dan die ik zelf soms type, en die zijn meestal niet het leukste om te lezen, jij hebt het relatief kort maar vooral gelukkig wetenschappelijk uitgelegd, respect man!
Om mijn kruisingen te zien http://tinypic.com/a/2qjaw/4 toen waren ze nog klein enkel nog namen geven

Plaats reactie