Demekin Butterfly van Vissengek12

[leden]
Plaats reactie
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Demekin Butterfly van Vissengek12

Bericht door vissengek12 » 17-02-2013 21:45

Foto's maken ging eindelijk weer een stuk beter, en dus hier zend ik dus mijn Butterfly in voor kritiek.
Ik ben sinds een week bezig met extra goed voeren. Ik voer nu rond de 3 a 4 keer waarvan sws 1x per dag een blokje rode muggenlarve.
Ik merk dat ze dit erg waarderen, ze komen er goed van aan en volgens mij groeien ze er ook goed van.
Deze vis heb ik nu bijna 14 maanden, en heeft een groeiachterstand door mijn fout. Ik probeer het nu in te laten halen voor zover dat kan.
Ze zit in een bak van 300 liter bruto (bare bottom weliswaar) met 3 andere vissen.
De ondergrond en achterwand zijn in een zwarte kleur om het gedrag rustig te houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kom maar op :)

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-02-2013 12:13

- ogen niet in proportie. min (geeft zelf al aan groeiachterstand)
- staart als driehoek. mooi gespreid, plus
- schouders van staart zijn niet helemaal gestrekt. moeten driehoeken vormen met spreidstand.(niet sterk genoeg wss) kleine min
- heldere metallic kleuren. geen mat er tussen. plus
- borstvinnen a symmetrisch min
- rug geen knik of humpvorming, geen zichtbare vergroeiingen. plus
- staart/lichaam verhouding redelijk in proportie. +/-
- top view aanzicht +/-


persoonlijke mening (staat los van hierboven, dat zijn opmerkingen gebaseerd op standaards.): mooie vis om te zien, zou me ook niet teveel storen aan die achterstand zolang de vis er geen hinder van heeft. van bovenaf ook mooi om te zien, niet geheel onbelangrijk vind ik. zou hem wel voller en groter willen zien nog.


thanks voor het meedoen, erg leuke vis om te beoordelen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 18-02-2013 17:54

Bedankt Rex Hunt :)

Even een opmerking nog op iets van je:

- schouders van staart zijn niet helemaal gestrekt. moeten driehoeken vormen met spreidstand.(niet sterk genoeg wss) kleine min
- borstvinnen a symmetrisch min

Dit komt doordat ze geen moment stil hangt, ik wil proberen een apart bakje klaar te maken voor zulke foto's waar dan geen watercirculatie aanwezig is zodat dat geen hinder is op de foto's. Deze vis heeft daar erg snel last van aangezien zij erg zachte vinnen heeft (vandaar dat de borstvinnen niet symmetrisch lijken, dit zijn ze wel!) Een goede foto wil ik dus nog maken ;)

Zou er een manier zijn om de vinnen sterker te maken door middel van bijvoorbeeld een bepaalde toevoeging aan het voer?
Al mijn vissen hebben daar last van namelijk :roll:

Met het voller maken ben ik dus mee bezig, nog tips kwa voeren?
Momenteel voer ik een speciale mix die ik bij Dino heb gekocht en een deze dagen wil ik A-plus speciaal voor Demekins halen als hij dit momenteel heeft.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-02-2013 18:18

graag gedaan, ik kom nog terug op wat punten, die zoals je zegt inderdaad niet makkelijk te beoordelen zijn vanaf een foto.
en er zijn nog wat kleine puntjes die op de i moeten.

daarom verzoek ik ook om een zwemfilmpje, en dan zowel van links naar rechts als een topview filmpje.

voer alleen zal niet echt voor meer sterkte zorgen, wel in combinatie met meer beweging. hetzelfde als mensen eigenlijk, je kan eten wat je wil maar zonder trainen gebeurd er niks. dat kun je op verschillende manieren oplossen:

heel verspreid voeren zodat ze meer moeite moeten doen om het te vinden.
meer stroming creëren.
meer ruimte geven. denk aan z'n plastic opvouwbare q bak. daar heb je meteen dubbele winst mee, want dan kun je ze zomers ook lekker buiten zetten, wat weer andere voordelen met zich mee brengt.

met voller maken kun je hetzelfde doen als wat ik deed,
meer voeren, en dan vooral wat meer verschillende dingen zoals bloedwormen gammarus mysis watervlooien en dat soort dingen. ook geblancheerde groenten erbij doen want al dat dierlijk voedsel is erg vet. en dan is het weer niet goed voor de lever. ook heel belangrijk is schoon water. veel en vers does the trick. eigenlijk ook logisch want je hebt geen overtollige feromonen in het water, en het zuurstofgehalte is optimaler en stabieler. want ook zonder genoeg zuurstof zal er niet veel gebeuren met de ontwikkeling.
eigenlijk een balans vinden van met wat je nu al doet, alleen in stapjes opvoeren. daar word ie ook vanzelf groter van.
ik heb Aplus voor demekins nog niet getest, maar dat wil ik wel gaan doen. dus ben ook benieuwd naar jou ervaringen hiermee.

en z'n "fotobakje" van 15 bij 15 was inderdaad ideaal voor bepaalde varianten zoals butterfly. goed idee zelfs. mits verantwoord uitgevoerd natuurlijk.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-02-2013 18:08

Hier moet ik toch even een correctie aanbrengen.

Slappe vinnen komt door tekort aan zonlicht (vitamine D?) en vaak hebben "calico's"(in ruime zin) samen met witte vissen genetisch bepaald al slappere vinnen.
Slappe schouders komt door de manier van zwemmen maar ook hier spelen de genen een rol.
Bij vissen waarvan de horizontale tailspread 'groot' hoort te zijn is een zwakke/matige stroming nodig, daarom zie je bij dit soort vissen zelden tot nooit filtratie in de zin van een flinke pomp. Hooguit sponsfilters. Hoe meer de staart constant in 1 positie staat, hoe sterker de schouders worden. Het is wel nodig om ze in beweging te houden, want wanneer een vis stil gaat hangen laat hij zijn staartvinnen zakken. Een beperkte zwemruimte kan het stil hangen minimaliseren en wat je bij Tosakin ziet (zelfde idee om de staart goed te krijgen) is een ronde bak, zowel de rand als de bodem. Op die manier zijn er geen hoeken waarin een vis stil komt te hangen (al is het maar om te keren).
Een ondiepe bak is ook een must. Op deze manier forceer je de vis om zoveel mogelijk horizontaal te zwemmen. Verticaal zwemmen is funest voor de horizontale tailspread.
Waar de ronde bak bij Tosakin ook voor zorgt is dat ze vrijwel constant met hun kop omhoog zwemmen. Hierdoor trekken ze hun staart helemaal open (wat je misschien ook wel eens opgevallen is als je drijvend voer geeft). Dat is meteen ook de reden waarom drijvend voer beter is als zinkend voer.
Het laatste puntje waar ik zo snel even aan kan denken is dat een ronde bak van beperkte afmetingen het recht vooruit zwemmen beperkt. Wanneer een vis in een rechte baan vooruit zwemt zie je dat zijn staartvinnen sluiten.
De ronde bodem is niet belangrijk bij een butterfly, omdat je bij een butterfly niet wil dat de voorste lobes omslaan.
Maar als je naar het geheel kijkt kun je er wel het e.e.a. uit pikken wat je misschien nodig vind om te bereiken wat je wil.

Let er trouwens ook op dat je kleine porties voert. Wanneer je grotere porties voert kunnen de vissen lusteloos worden na het voeren. Ze worden dan minder actief waardoor de staartvinnen vaker komen te hangen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie