Opzet

[beheer]
Plaats reactie
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Opzet

Bericht door ZSjonnie » 14-11-2012 00:15

Even samenvatten op de juiste plek.

De naam is bekend:
Fancy Goldfish school

Er komt een introductie als mededeling:
Lang gewacht en toch gekomen:

De Fancy Goldfish school.

Hierbij gaan wij (Team-Beheer en ‘a selected few’) jou goudvis onder de loep leggen en kritisch beoordelen. Daarvoor zullen wij wat standaard regels gebruiken, alsmede het menselijk aspect: Namelijk persoonlijke smaak en inzicht. Dit kan voor zowel de volwassen vissen als de jonge opgroeiende. Wij zullen nooit jou als persoon of jou aangeboden vis afkraken, maar wij gaan je wel zeggen waar het op staat.
Hiermee willen wij meteen een soort van waarschuwing afgeven:
Als je niet tegen direct gebrachte kritiek kunt, raden wij je af om een vis in te sturen.

Wat het insturen betreft:
Wij gaan, als je dat aangeeft, ook advies geven hoe je de vis een bepaalde richting op kan duwen qua kleur en groei. Dit houdt niet in dat er maar één manier is om dat doel te bereiken, maar de naar ons mening snelste en meest effectieve manier. Natuurlijk doet de natuur een groot deel zelf, maar een aantal factoren zijn goed te manipuleren. Dat zeggende geeft het geen garantie of het gewenste doel ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden. Met de nodige kennis is er een hoop mogelijk en we helpen je hier graag bij.

“Hmmz” zal de gemiddelde gebruiker denken als hij dit leest; “Wat heb ik hier nu aan?”
Als je deze gedachte krijgt geven wij het volgende advies: Hou het bij meelezen en geniet van je visjes op de bank, want het zal niet altijd even leuk zijn om te lezen dat de door jou gekochte en geliefde vis vergroeid is, ook al denk je zelf van niet.
Hopelijk snapt iedereen nu een beetje waar wij naartoe willen, dat is leren van elkaar en een stukje herkenning.
Uiteindelijk kan dit principe uitgroeien tot een database met de do's en dont’s wat betreft het houden van hoge kwaliteit Fancy Goldfish.

Daaronder komt een informatietopic als mededeling:
In dit sub forum gelden een aantal strenge regels:

- Bij het insturen van jou vis geef je toestemming om kritische en direct gebrachte kritiek te ontvangen.
- Alleen vissen in jou bezit mogen worden ingestuurd.
- Er mag uitsluitend beoordeeld worden door Team-Beheer en de aangewezen leden.
- Oeh’s en ah’s zijn hier niet toegestaan en worden om deze reden zonder notificatie direct verwijderd.
- Een inzending dient minimaal 1 duidelijke foto te bevatten van de zijkant (sideview) of de bovenkant (topview). Meerdere zijn toegestaan en vergroten de kans op een goede beoordeling.
- De titel van het topic begint met de variant gevolgd door de gebruikersnaam.

Uiteraard heeft Team-Beheer niet alle kennis over alle varianten die er bestaan. Hierdoor kunnen wij altijd leden gebruiken met een kritisch oog.
Denk jij dat je de kennis beschikt over bepaalde varianten om een goede kritische beoordeling te geven? Meld dit dan bij Team-Beheer. Wij zullen deze aanvraag onderling bespreken en wie weet krijg jij toestemming om mee te beoordelen.

De leden die mogen beoordelen:
FancyGoldfish
ZSjonnie
Sanne
Brian
Rex Hunt
Evelien
Tot slot wil ik nog een gesloten sticky plaatsen om aan te tonen wat duidelijke foto's inhoud zodat er beter beoordeeld kan worden.
Hier komt een topview, sideview en bottomview foto in. Ik zal eerst even de tijd moeten nemen om deze te maken, dus wordt vervolgd.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 14-11-2012 09:31

als wij dan alles aandragen over keuren en dingen die er mee te maken hebben en van daar uit wat standaard regels opstellen moet het goed komen toch?

want ik wil wel graag hebben dat we buiten het persoonlijke gedeelte een eenheid uitstralen zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan onderling. want dat komt A professioneler over en B we kunnen steeds terug vallen op die regels als we het even niet weten.

edit, wat interessant materiaal waar we wat mee kunnen:
http://www.fbas.co.uk/Goldfish%20Book.PDF
http://www.bristol-aquarists.org.uk/gol ... o/info.htm
http://www.northeastgoldfish.co.uk/gold ... dards.html
http://www.goldfishpages.com/index.htm
http://aquariumprosmn.com/2009/10/the-g ... lobe-eyes/
http://goldfishkeepers.com/forum/forumdisplay.php?f=32
http://www.aquarticles.com/articles/pon ... dging.html

kortom genoeg te vinden, alleen even de richtlijnen uitzoeken en handhaven.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 14-11-2012 17:19

een spoedcursus bij dino kan natuurlijk ook. :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 14-11-2012 17:27

Cursus voor wat?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 14-11-2012 17:40

gebreken herkennen bij andere soorten dan die ik heb opgegeven. ^^

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 15-11-2012 11:50

dat was een grapje eh.

ik zal beter mijn best doen om mn cynische grapjes kracht bij te zetten. :roll:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-11-2012 15:43

Het voorbeeldtopic:
Om een goede beoordeling te kunnen geven zijn duidelijke foto's nodig.
Wat betreft sideview-varianten: Zorg ervoor dat er minimaal 1 goede foto van de zijkant bij zit en bij voorkeur ook een foto van de bovenkant.
Wat betreft topview-varianten: Zorg ervoor dat er minimaal 1 goede foto van de bovenkant en zijkant en bij zit en bij voorkeur ook een foto van de onderkant.

Hoe meer en hoe scherper de foto's, des te beter er beoordeeld kan worden.

Onderstaande foto's dienen als voorbeeld. Het is niet per se nodig om de vis in de hand te houden.
Het wordt afgeraden wanneer er weinig ervaring is met vissen beetpakken vanwege de risico's die het met zich meebrengt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 19-11-2012 16:10

duidelijk lijkt me. denk wel dat die op de kop foto wat commentaar gaat brengen.

wanneer is de "release" ?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-11-2012 19:14

Dit wordt een gesloten sticky, dus commentaar geven wordt lastig ;)
Ik heb geen TVR om voorbeeldfoto's te maken, maar dit is de standaard manier waarop een TVR wordt beoordeeld. Een TVR wordt nooit beoordeeld zonder dat ze de onderkant hebben bekeken.
Van mij mogen leden hier dus commentaar op geven, maar dat is dan een teken dat zij zelf wat meer in ons vissoort mogen verdiepen alvorens wat te zeggen.

De release kan pas zijn zodra de richtlijnen voor de meest voorkomende varianten bekend zijn.
Hier moet ik mij nog mee bezig gaan houden.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 19-11-2012 19:18

ik zal morgen de standaard voor oranda en demekin in elkaar steken.

Plaats reactie