Opzet

[beheer]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-11-2012 23:55

Kleine aanpassing in het voorbeeldtopic over het vastpakken van de vissen.

@ Rex: Ik weet niet of je deze link ook hebt, maar misschien staat hier nog wat tussen:
http://www.bristol-aquarists.org.uk/gol ... ldfish.htm
(Britse standaard..)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.


Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 20-11-2012 10:58

oranda:

hoogte hoort groter te zijn dan 2/3e van lichaamslengte.
wen goed ontwikkeld en in proportie.
dorsale enkele vin, alle andere vinnen in een paar.staartvin mooi gespreid.
minimum lengte staartvin moet 2/3e zijn van lichaam.
minimale lengte lichaam 5,5 cm.
gevorkte staartvin toegestaan,wel minpunt.
fantail niet toegestaan.

vis moet alert zijn en stralen/schitteren. niet dof of vaal.lichaam kort en rond met gladde buitenlijn.
wen moet goed zijn op 3 punten. cranial,infra-orbital en opercular.
redcap oranda alleen goed ontwikkeld bij de craniale sectie.

kleur
oranda, metalic gekleurd, rood,oranje,geel,blauw,bruin, of zwart.inn een plezierig patroon op zijkant. kleuren moeten metaalachtig zijn en doorlopen in de vinnen.

calico, blauwe achtergrond met paarse,rode,oranje,geel,en bruin, zwart gespikkeld. hq vissen zullen een hogere kleurintensiteit hebben naar de vinnen toe.

red cap
diep rood op de wen, rest van het lichaam zilver/wit.

al het andere is fail. :)



Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

let niet op lees en aanhalingstekens en totale spelling. dit is een beta.

edit, vinnen in het engels

Afbeelding

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 20-11-2012 11:30

broadtail moor


hoogte min 2/3e van lichaamslengte.
ogen moeten uitsteken vanaf de VOORKANT van het hoofd.
enkele rugvin, alle andere dubbel. mooie gespreide staart.
achterrand staart geen zichtbare vorken of kromme lobben.
minimale staartlengte 3/4e lichaamslengte.
alle andere vinnen moeten afgerond zijn en gaaf.
minimale lichaamslengte 5,5cm.

rugvin moet rechtop staan, geen knik of slap.

ogen moeten spreken,goed ontwikkeld zijn en op dezefde hoogte geplaatst zijn. geen scheve of een klein en groot oog.

goede kwaliteit heeft een gitzwarte kleur zonder sporen van bruin koper of zilver.


Afbeelding

Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 20-11-2012 16:15

Hou je er rekening mee dat er veel verschillende soorten Oranda's zijn..
En wat is een 'mooie' tailspread? :roll:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 20-11-2012 17:15

ja ondersoorten komen nog.
net zoals een moor geen demekin is.

en geen idee ik vertaal ietwat te letterlijk denk ik.
komt goed, beste klus nog dit.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 21-11-2012 10:45

volgens http://www.fbas.co.uk/Goldfish%20Book.PDF zijn de standaards voor de verschillende oranda's allemaal gelijk, op wat staart en wen-delen na.

dat scheelt weer een hoop.
hetzelfde geld voor de telescope aka demekin. de moor is weer net wat anders ivm kleur en vinnen.

mooie tailspread is egaal, zonder vorken of lobben en hangt mooi AAN het lichaam ipv ONDER het lichaam.

verder kan ik bepaalde uitleg vinden over de kleur die de buik van een moor moet hebben, maar of ik snap het niet goed, of ik ben te eigenwijs om het te geloven. namelijk dat als de buik tekenen van lichter zwart, koperkleur, grijstinten of al het andere vertoont dan GITzwart, is het geen goede kwaliteit, ook al is de rest precies in proportie.

dat is onmogelijk toch, want een buik van een vis kleurt van nature anders, omdat dit een gift van moeder natuur is om meer op te gaan in de omgeving van onder af gezien ten behoeve van roofvissen ontwijken etc?
nu kun je wel zeggen dat ze niet in het wild voorkomen maar toch.

met andere woorden, dan zullen we er nog veel moeten afkeuren denk ik, want ik heb er nog nooit een gezien die helemaal gitzwart is, en ook op de buik.

Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-11-2012 15:17

Een topview Oranda heeft een andere standaard als de 'normale' Oranda. En denk aan de Hon Azuma Nishiki.

Tailspread gaat over de staart. De positie van de staart wordt bepaald door de staartwortel en staartaanzet. De vorken en lobben gaan over de vintype.
Om een tailspread volgens een standaard te keuren heb je graden nodig als richtlijn, zowel horizontaal als verticaal.

Het verhaal over zwart gaat denk ik over hoe je de vis met daglicht ziet en niet met kunstmatig licht bij het maken van foto's en in het aquarium.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 21-11-2012 16:40

over topview oranda's heb ik nog niet heel veel kunnen vinden.

de belangrijkste dingen komen alleen keer op keer terug op iedere site, de verhoudingen. ik denk ook dat we in het begin niet veel verder moeten gaan, want als je meteen overal op let, zullen niet veel mensen een 'goede' vis hebben.

ik ben benieuwd waar jij mee komt, is ook makkelijker spiegelen voor mij. :roll:

verder spreek je van ik en wij in hetzelfde bericht wat je gemaakt hebt ter introductie. dat kan volgens mij niet. :)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-11-2012 17:42

Jupz er stond 1 keer ik in. Even aangepast.

En waarom niet te kritisch doen, maar het beoordelen wel beperken tot alleen team-beheer?
De oeh's en ah's kunnen wel in het foto-album blijven. Ik verwacht zelf ook niet dat er wekelijks een foto wordt geplaatst.
En of je nou aan het begin een beetje soepel kijkt, hoe dan ook hebben niet veel mensen een 'goede' vis :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie