Cookie

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
Plaats reactie
Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Cookie

Bericht door Ute » 24-09-2015 13:40

De autopsie van Cookie de demekin.

Afbeelding
Zo op het eerste gezicht zie ik niks raars.

Afbeelding

Afbeelding
Ik vond de kieuwen wel erg bleek, en de witte vlekken erin vond ik ook erg raar. De vis leefde een uur voor ik de autopsie deed nog gewoon :?

Afbeelding
Op het eerste gezicht ziet de binnenkant er ook gewoon uit.

Afbeelding
Er zat wel een grote zwarte vlek op de zwemblaas :? Dit hoort gewoon wit te zijn. Wat het precies is weet ik nog niet, maar ik gok op bacteriën..

Verder heb ik niet echt foto's gemaakt. T is een klein visje en op de rest van de organen zag ik zo snel niet echt iets.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 24-09-2015 21:47

Op de buikwand iets gezien?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 24-09-2015 22:40

Kieuwen kapot, helaas transportschade dus.

Goed dat je het laat zien misschien....

Edit: kan ook parasiet zijn zoals costia, je hebt vast een microscoop staan.

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 24-09-2015 23:26

Transportschade icm stress en mogelijk een onderliggende ziekte: Costia, Gyrodactylus

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 24-09-2015 23:52

@Brian, de buikwand was, zoals je op de foto kan zien (hij is een beetje blurry) wel gepigmenteerd met zwart, maar ik had niet het idee dat je daar veel mee zou kunnen. De vis is namelijk zwart-wit en heeft dus veel pigment.. Op de organen in de buik heb ik verder geen gekke dingen gezien, behalve de zwemblaas.

@Hinvin, ik heb idd ook een afstrijkje genomen maar daar heb ik eigenlijk niks op gezien.. Nu is mijn microscoop ook niet echt geweldig en is costia best wel klein (voor zover ik weet, correct me if I'm wrong).. Maar Dino heeft vandaag ook afstrijkjes genomen van de panda's vandaag en daar was niks te zien.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 25-09-2015 09:24

Costia is lastig te vinden ja. Parasieten verlaten ook meestal de vis als die dood is.

Even heel globaal gesproken denk ik dat als er in de buikholte iets mis is je dit praktisch altijd duidelijk kunt vaststellen bij autopsie. Zo ook bij de kieuwen, als doodsoorzaak, duidelijk herkenbaar. Dan is er nog een groot onduidelijk gebied die vaak als dood door stress wordt gezien, maar volgens mij vaak een acute reactie op waterkwaliteit is. Ik heb ook een paar oranda fry gehad die na een grote WC gewoon op de bodem gingen liggen. Het waterkwaliteit was dus niet goed, ik denk de PH van het kraanwater ofzo. Anders dan in jouw geval gingen die vissen niet dood maar bleven gewoon zonder zwemblaas doorleven......

Ik zou toch denken dat kiewschade de oorzaak is, of het transport is geweest, costia of kieuwwormen maakt niet zoveel meer uit nu.

Heel vervelend voor je, hoop dat er snel een vis bijkomt die wel goed is. Beetje eenzaam zo voor munch...

Plaats reactie