Autopsie Demekin Guppie

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 24-03-2013 17:17

Moet zeggen mijn maag keert hier wel van hoor, zeker zo het idee dat hij/zij je ligt aan te kijken.
Dus van mijn kant veel bewondering dat je dit hebt aangedurft!

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 24-03-2013 17:47

@ Ute: Ik vond het ook wel vaag dat het zo zat met die eitjes, maar wie weet zat er een vliesje omheen dat ik kapot heb gemaakt? :roll:

@ FancyGoldfish: Eggbound denk ik niet, want dan zouden de eitjes hard moeten zijn toch?

@ Rex Hunt: Weer wat geleerd, eierstokken dus. Ik kon er echt niks van maken kwa vorm, hoort het wel op een bepaalde manier gevormd te zijn? Want dan heb ik het denk ik stuk gescheurd ofzo :roll:
Dat zwarte bolletje is volgens mij wel degelijk de galblaas en de ander de lever, gezien de foto's van je link :)
Ik heb de kieuwen alleen zo bekeken en ze waren vanbinnen mooi donkerrood, ik wilde niet teveel aan de kop doen omdat dat 1: keihard is, en 2: vond ik dat toch niet zo'n fijn idee :P raar eigenlijk haha :lol:

@ Pat: Ik had eerlijk gezegd ook niet gedacht dat ik het kon, maar ik wilde het perse weten. Ik denk niet dat ik het (zo denk ik er nu over dan) snel weer zou doen, hopelijk krijg ik de kans ook niet en blijven ze ook gewoon zwemmen :)
Verder was het erg raar inderdaad.

@ Zsjonnie: Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de vergrootte Caudale blaas denk je? Of is dat niet zo 1,2,3 te zeggen.

@ Goud: Vrede heb ik er zeker mee, ze was gewoon op. Op deze manier hoopte ik wat beter te snappen hoe de anatomie van de sluierstaart in elkaar zit en hoe Guppie eraan toe was.

@ Visje: Haha, ik was eerst druk bezig met zo'n mesje, maar dat ging echt voor geen meter en het was al zo'n rot klus. Schaar ging veel beter dus dat werd het. Guppie had ook echt mega-schubben en dan ook nog keihard, met een mes niet te doen.
Dat gas was trouwens wel een raadsel want ze had al anderhalve dag niet meer gegeten (dat was ook nog een rede voor euthanaseren).

@ Evelien: Het was ook echt zeker geen lekker klusje. Gelukkig stonden haar ogen naar voren gericht, anders had ik er waarschijnlijk wat overheen gelegd :roll:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 24-03-2013 19:53

google afbeeldingen, "fish ovary".

en die zwemblaas, genen en povere kwaliteit, en een vleugje onder ontwikkeling vermoed ik toen ie slechter zat.

zo ziet het er al een stuk beter uit. pijltje heeft er niks mee te maken, geeft de gebroken graat aan.
Afbeelding

en ik vind het ook knap, met mijn eigen vissen kon ik het niet. eentje heb ik vlug open gesneden om te kijken hoe het zat en thats it. zeevis heb ik genoeg schoon gemaakt, dat ging dan wel weer moeiteloos.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 24-03-2013 20:46

Je hebt gelijk vissengek. Die bal is de galblaas. Die kan donkerrood, groen en zwart uitzien. Date rode ding wat je bij de darmen een beetje uitgerekt eruit hebt gesneden is inderdaad de lever. Alle organen zien er goed uit, behalve de zwemblaas. Ook iets waar je niks aan had kunnen doen.

De incisie die je hebt gemaakt is op zich goed, alleen probeer volgende keer een wegwerp scalpel te gebruiken. Dan maak je mooiere snedes. Dat je bij de buik bent gaan knippen is heel goed omdat je inderdaad met snijden de organen kunt beschadigen.

De zakken met de witte bolletjes zijn inderdaad de eierstokken en eitjes. Dat die een groot gedeelte van de buikholte innemen is niet vreemd :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie