Autopsie Vlekje

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 31-03-2013 18:53

Ik denk dat het voor jou een grote opluchting is geweest toen je de zwemblaas zo zag. Weet je in ieder geval dat je er goed aan hebt gedaan en je er niks meer aan kon doen.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 31-03-2013 18:59

Jij voelt 'em goed aan Vissengek! :wink:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 31-03-2013 19:42

ik kijk aankomende dagen wat beter maar nu lijkt het alsof de blaas verkleefd aan de buikwand zat, en dat je hem zelf kapot hebt getrokken.

onder voorbehoud dus, en to be continued.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 31-03-2013 19:53

Ik dacht zelf eigenlijk ook al dat het een stukje van de zwemblaas was, eerlijk gezegd.
Ik was wel voorzichtig met het omklappen van de huidflap, eerlijk gezegd. Maar het zou kunnen... :roll: (Anders was het maar goed dat hij al dood was :wink: )

Waarom zat die verkleefd, denk je?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 31-03-2013 21:19

kon je ook niks aan doen, want je ziet het pas als je hem open maakt.

ik heb net zitten kijken, en natuurlijk is er niets te vinden bij vissen of dieren.
maar bij verklevingen aan de buikwand bij mensen wel.

en dan trek ik de conclusie dat die zwemblaas ontstoken was. en daarom verkleefd is gaan worden. wil natuurlijk niet zeggen dat het ook 100% zo is. maar dat orgaan zit er ook aan vast, geeft mij een extra reden om dit te denken.

verder wacht ik ZSjonnie even af..

en op de rest kom ik nog terug.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 31-03-2013 21:35

Een ontsteking met verkleving als gevolg... Nu baal ik nog meer dat ik niet uitgebreider autopsie heb gedaan! :(

Ben ook wel benieuwd naar wat ZSjonnie hierover te zeggen heeft.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 01-04-2013 14:23

@Rex: een ontsteking denk ik niet dat het is geweest. De 2 zakken van de zwemblaas liggen een stuk van mekaar af, die horen normaal dichter bij mekaar te liggen. Ik denk ook niet dat visje de zwemblaas kapot heeft getrokken omdat je dat zou moeten kunnen zien. Dat er een stuk is afgescheurd bedoel ik dan. Die witte dingen op de buikwand zouden wel een ontsteking kunnen zijn aan de buikwand, doordat hij zoveel op de grond lag?

Het plakken van een orgaan aan de buikwand heb ik verder nog niet gezien dus ik heb geen idee wat dat veroorzaakt.

Zoals ik al aangaf, wellicht kun je de foto's opsturen naar maarten lammers of rob heijmans. Wellicht dat hun dit al eens eerder hebben gezien?
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 01-04-2013 17:32

Even een niet al te uitgebreide reactie van mij:

Ten eerste goed van de autopsie, je hebt het belangrijkste gecontroleerd en dat was de zwemblaas. Dit is al meer dan dat menige kunnen.

Zover ik zie is dat witte plekje tegen de buikwand geen deel van de zwemblaas. Een zwemblaas trek je ook niet zo snel kapot, omdat de twee blazen in een 'velletje' zitten. Je zou dus eerder dat velletje scheuren, maar de blazen zelf blijven dan intact.

Ik denk niet dat de craniale blaas nooit gevuld is geweest, omdat de caudale blaas tot nu nooit dat gewicht drijvend heeft kunnen houden, dus dan had dat eerder zichtbaar moeten zijn.
Ik gok erop dat hij is leeggelopen, door welke oorzaak dan ook.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 04-04-2013 12:13

ik ben er wel van overtuigd dat het plekje afkomstig is van de blaas. als je hem weer sluit valt het ook precies terug op de blaas. just imagine. :)
en ik meen rechts van de blaas wat te zien wat ontbreekt. kan ook niet anders want dat hangt tegen de buikwand geplakt.

but if im wrong, wat moet het dan zijn?

het grote "ding" wat verkleefd aan de wand zit is de craniale lob volgens mij. of een tumor, maar zo hoog horen geen organen te zitten. tenminste niet van nature. die rare kleur is van de ontsteking.

mijn conclusie blijft dan vooralsnog dat de blaas ontstoken is geweest (al langere tijd) die is gaan verkleven, en wellicht al lek gegaan voor de autopsie. daar kan ik geen zekerheid over geven. dat verklaard ook dat gebons op de bodem in het filmpje.

Plaats reactie