Autopsie Vlekje

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Autopsie Vlekje

Bericht door Visje » 30-03-2013 20:14

Ik ben vrijwel direct na het overlijden tot autopsie overgegaan, ook om het maar zo snel mogelijk voor mijn dochtertje achter de rug te hebben, want die was ontroostbaar...

Vlekje klaar voor autopsie.

Afbeelding

Zo op het eerste gezicht, na openen, ziet het er goed uit. Geen bacteriekolonies of organen op vreemde plaatsen. Wel viel me de witte korrel op de huid aan de binnenkant op. Wat zou dat zijn?

Afbeelding

Na de darmen iets aan de kant te hebben gehaald, kwam de zwemblaas in beeld. Nou, het probleem is duidelijk he? De caudale zwemblaas is te klein, en de craniale blaas is lek? Die was echt helemaal leeg! Dat kun je ook op de foto zien. Zou die witte korrel een stukje van de zwemblaas kunnen zijn? En waarom zit dat dan aan de huid vast, als dat zo is?

Afbeelding

Meer heb ik niet gedaan, ook om het voor mijn dochtertje niet te lang te laten duren. Met veel ceremonieel vertoon hebben we Vlekje in de plantenbak begraven...

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 30-03-2013 21:20

Heb je de kieuwen niet opengemaakt? Dat was een kleine moeite.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 30-03-2013 22:03

Jawel, alleen heb ik daar geen foto van gemaakt.
De kieuwen zagen er normaal, donker roze-rood uit. Geen zichtbare beesten, geen vergroeiïngen of verklevingen of zoiets.
Er was niet iets schokkends aan te zien.
Had je dat verwacht dan, Dino?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 30-03-2013 22:12

Nee, maar om alles uit te sluiten.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 30-03-2013 22:28

Hoe zou die zwembaas leeggeraakt kunnen zijn, Dino? Heb je een idee?

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 31-03-2013 01:17

Heel dapper dat je het gedaan hebt Visje!

Er vallen me nog wat dingen op als ik zo naar vlekje kijk. De zwarte massa's boven de darmen. Er zitten meerdere witte substanties op de buikwand, niet alleen 1 knobbel. Er 'plakt' ook een orgaan aan de buikwand, vraag me af wat dat is.

Wat betreft de zwemblaas, het kan zijn dat vlekje nooit zijn zwemblaas goed heeft kunnen vullen toen hij klein was en dat daarom 1 zakje leeg bleef. Of het zakje is door de andere organen 'kapot' gedrukt.

Ik gok dat die witte bultjes ofwel vetbultjes zijn of een bacteriële infectie. Zeker weten doe ik het echter niet. Wellicht de foto's opsturen naar Maarten Lammers of Rob Heijmans? Wellicht dat hun weten wat het is en een beetje meer licht op de zaak kunnen scheppen.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 31-03-2013 09:15

Wellicht was het zakje al leeg bij geboorte. Dus genetisch. Of hij heeft en klap gehad ofzo?

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 31-03-2013 11:28

Misschien heeft de vis de zwemblaas nooit goed kunnen vullen, dat soort problemen kunnen weken/maanden later pas optreden :( Vind het wel raar dat die buik aan de onderkant zo ingevallen is. Misschien hebben de darmen te veel op de organen zitten drukken en is er daardoor van binnen iets kapot gegaan..?? In ieder geval sterkte ermee, lullig voor je meisje.. :cry:

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 31-03-2013 12:54

Als ik alleen was geweest, had ik wat meer tijd voor de autopsie genomen en ook uitgebreider gedaan...

Mijn dochtertje wilde alleen absoluut bij het sterven van haar visje zijn, om hem te ondersteunen in zijn proces. Alleen viel dit haar zwaarder dan ze verwacht had, want ja, hij was natuurlijk daarna wel dood. En dood is niet omkeerbaar helaas...

Gelukkig zag ze ook wel in dat dit geen fijne situatie voor Vlekje was: de hele dag op de bodem liggen, een zere buik krijgen en dan ook nog alleen moeten zitten omdat je anders door je vriendjes opgegeten wordt... Ook geen fijn vooruitzicht. Dus dat kon ze goed inschatten. Toch knap met haar 8 jaar. Maar ja, het kind wil natuurlijk haar visje niet loslaten en ik heb haar moeten beloven dat ze een nieuw visje bij Dino uit mocht zoeken (Dus Dino, je krijgt binnenkort PB ) :wink:

Toen hij dood was, vond ze dat wel heel moeilijk (moeilijker dan ze gedacht had). Dus vandaar dat ik de autopsie ook snel achter de rug wilde hebben. Lastig om te doen met een loeiend kind op de achtergrond... Ik heb hier in ieder geval van geleerd dat ik dit soort acties niet uit moet halen met een kind erbij, hoe graag die er ook bij wil zijn...

Ik wilde in ieder geval de zwemblaas bekijken, en die heb ik gezien. Dat orgaan aan de buikwant geplakt was me nog niet opgevallen, Bash! Goed gezien. Had ik langer de tijd gehad, dan had ik nogmaals beter gekeken...

In meerdere opzichten leerzaam dus... :(

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 31-03-2013 13:46

Erg moedig van je om dit te doen. Nu heb je er waarschijnlijk meer vrede mee dat er geen andere keuze was.
Sneu voor je dochtertje. :(

Plaats reactie