Autopsie Bloemkool

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-10-2013 18:56

het is niet erg duidelijk alhoewel ik toch blijf vinden dat ze niet erg glad liggen.

Het kan zijn dat je misschien te veel koolhydraten voert...
maar ik wil de mening van andere hierover ook horen.

Ik vind het dapper dat je een autopsie hebt uitgevoerd. Een prachtig doosje waar ze in ligt. Mooi gebaar
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 29-10-2013 18:57

Deze foto's waren in de vorige post niet goed doorgekomen, dus hier nog maar een keer.

Afbeelding

Afbeelding

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 29-10-2013 20:11

ZSjonnie schreef:Bacteriële infectie vind ik de organen te donker voor, deze worden juist bleek bij een infectie..
Ik zou verder kijken in de richting van vergiftiging.

Zwemblaas vind ik er trouwens prima uitzien en dat weefsel lijkt mij op vetweefsel. Daarbij wil ik meteen zeggen dat ik naar mijn mening té veel vet zie.
Te veel vet kan de organen beschadigen en bij goudvissen is de lever een van de gevoeligste hiervoor. De lever ziet er veel te donker uit en wanneer de lever zijn werk niet meer goed verricht wordt het bloed vergiftigd. Iets wat de donkere kieuwen en overige organen kan verklaren.

Dit is wat ik hiervan kan maken..
Denk jij dat de hoofdwonde er iets kan mee te maken hebben?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 29-10-2013 21:03

Al mijn moed bijeen geraapt en toch gekeken, echt petje af dat je dit kan!
Krijg helemaal kippenvel bij het zien van deze foto's.
Zelf kan ik je geen raad geven over wat de oorzaak zou kunnen zijn maar hopelijk kom je er alsnog achter!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-10-2013 22:42

Er leiden meerdere wegen naar Rome. Ik zeg niet dat iets goed of fout is, maar persoonlijk volg ik het oude vertrouwde zoals o.a. TVR kwekers hanteren.
Ik voer over het algemeen alleen wat er speciaal voor goudvissen gemaakt is en wat zich bewezen heeft goed te zijn voor hun gezondheid. Ik heb nog nooit een TVR kweker gehoord over het voeren van banaan of sperziebonen (voorbeeld) aan hun vissen.
Zelf ben ik van mening dat fruit absoluut niet in een dieet voor goudvissen thuishoort, tenzij het een specifiek doel heeft. Fruit bevat meestal veel suikers en suikers horen simpelweg niet thuis in het dieet van een goudvis.
Of het met deze situatie te maken heeft durf ik niet te zeggen, maar het is wel iets wat ik even kwijt moest. Wat precies de oorzaak is van de vetophoping durf ik ook niet te zeggen.

Een ammoniakvergiftiging kan lang spelen en verzwakt de vissen hoe dan ook. 2 maanden is geen periode waarbij ik zeg dat ze allang hersteld horen te zijn.
Of en hoe het hiermee te maken heeft weet ik niet, maar wie weet.

De schubben staan niet uit. Zo zien de schubben er altijd bij een matte/nacreous vis uit als het droog gedept is.

Ook in die eerste foto van je laatste post is de vetophoping weer goed te zien aan o.a. de buikwand. Dit is gewoon echt te veel en kan niet gezond zijn.

@ Brian: Ik denk dat het er vast wel mee te maken heeft, maar of het alleen een stresfactor is geweest of dat het een grotere rol heeft gespeeld weet ik niet. Ik zie het in ieder geval niet aan deze foto's. Om daar achter te komen zou je al het kopgroei op die plek weg moeten snijden en dicht bij de kop zelf staaltjes nemen om dat te controleren. Iets wat ik niet iemand op dit forum zie doen (inclusief mezelf) :p
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 29-10-2013 23:08

Tja, die staaltjes van de wen nemen gaat ook niet meer lukken nu, ben ik bang. Ze ligt inmiddels onder de grond...

Arme Bloemkool, haar grote passie is haar fataal geworden... Ergens moet ik er ook wel een beetje om lachen :lol: Misschien had ik haar beter vreetzak de eerste kunnen noemen :)

Suiker is voor niemand goed. Ook voor ons niet. Het is enorm verslavend en bevat alleen maar loze calorieën. Je hele stofwisseling gaat ervan op hol en je wordt er inderdaad ook vet van. Ik ben overtuigd: mijn vissen krijgen geen fruit meer. Alhoewel ik Dino wel eens gehoord had over dat ananas wel weer goed is voor ze... Groente ben ik gaan geven omdat ze anders alle planten in mijn bak tot aan de bodem afmaaien! Toen ze eenmaal groente kregen, was dat in ieder geval een stuk minder. Ik zal me er toch eens in gaan verdiepen of dat inderdaad wel zo goed is voor ze.

Het zal wel een combinatie van factoren zijn geweest: te veel vet waardoor vergiftiging optrad, in combinatie met verzwakking door die ammoniakpiek in augustus, vervolgens een wonde aan de wen, waardoor de weerstand nog weer een optater kreeg... Zucht, soms voel ik me echt een ongelooflijke kluns... Arme vissen.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-10-2013 23:39

je moet je eigen de schuld niet geven ;).
En die te veel aan koolhydraten is misschien ook helemaal niet de oorzaak geweest.. het is maar een speculatie. Dus moet je je zeker niet persoonlijk aantrekken.
Het is wel interessant geweest deze autopsie. Zo leer je er weer uit...

Sterkte alvast!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 29-10-2013 23:40

Visje@ neem het jezelf niet kwalijk. Fruit kan goed zijn als het maar niet TE word.
Ananas heeft als werking ontgiftigen en het is ook tegen bacteriën. Maar je moet dit gebruiken als het nodig is.
Dus niet structureel.

Verkeerd voeding kan een oorzaak zijn. Maar 100% durf ik niet te zeggen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-10-2013 01:09

Precies zoals Sanne al zegt; het is een speculatie.
Ik weet dat ze ook wel eens sinaasappel bij Koi gebruiken, maar te is altijd slecht en zelf gebruik ik het niet tenzij ik het nodig vind.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie