Autopsie Bloemkool

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Autopsie Bloemkool

Bericht door Visje » 29-10-2013 12:35

Ja, ik heb ook bij Bloemkool een autopsie uitgevoerd. Het is echt niet zo dat ik nou zo graag vissen opensnijd, maar ik heb er niet zo'n moeite mee. Bij Bloemkool viel het me wel een stuk zwaarder en ik heb erbij staan janken als een kind... Maar goed, dat moge duidelijk zijn. Ik vond het echt moeilijk.

Waarom heb ik het dan toch gedaan? Nou, omdat ik er geen snars van begrijp dat mijn mooie, grote, sterke vissen, zomaar van de één op de andere dag ziek worden en dan doorgaans binnen een week overlijden. Wat ik ook doe. Dus wilde ik toch in Bloemkool kijken om te zien wat er mis kon zijn gegaan en hoe ik (en eventuele andere leden ook), dit in de toekomst zou kunnen voorkomen.

Het was behoorlijk lastig om in mijn eentje de autopsie te doen en ook nog foto's te maken, want eerlijk gezegd kom je gewoon handen te kort. En als je camera dan ook niet mee wil werken door niet af te drukken als je te dichtbij komt... :evil: Nou ja. Ik heb mijn best gedaan, maar kon er niet heel veel van maken. Wellicht dat jullie er iets aan kunnen zien. Er viel me wel een aantal dingen op, namelijk. Misschien is het wat, misschien is het niets.

Wellicht ten overvloede: dit zijn echt geen fijne foto's om naar te kijken, dus wees gewaarschuwd. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, denk ik maar. Het is wel Bloemkool.... :(

De foto's zal ik plaatsen in het volgende stukje (dan kunnen degenen die niet willen kijken ook niet pontificaal tegen de gruwelfoto's aankijken)

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 29-10-2013 13:11

Okee dan, daar gaat-ie.

Dit is ongeveer een uur na het overlijden. Ik wilde zeker weten dat ze dood was voordat ik begon met snijden. In eerste instantie heb ik de buitenkant bekeken. Opvallend zijn de irritaties aan de wen, en de rode streep over de zijkant, die volgens mij dezelfde irritatie is als de wen (schimmel?) Haar kleur is hier ietsje beter dan op het filmpje. Ik merkte bij het verversen, waarbij ik doorgaans iets warmer water gebruik dan het water in de bak, dat Bloemkools kleur beter werd bij hogere temperaturen. Vandaar dat ik er ook een verwarming in gehangen heb en de temp. langzaam opgevoerd heb. Uiteindelijk naar 24 graden. Haar kleur verbeterde, maar de situatie helaas niet. Ik denk, ik meld het toch even.

Afbeelding

In haar laatste uren werden haar rechter buik- en borstvin rood. Ze lag wel schuin op haar rechterkant, dus het kan druk-irritatie zijn, maar ik vond het wel opvallend. Buikje ziet er op zich goed uit verder.

Afbeelding

Aangezicht. Linker pompon is groter dan rechter pompon. Ze schuurde de laatste 24 uur zo'n beetje met haar rechter kant van het gezicht langs de zijkant van de bak. Ogen lijken ook iets uit te steken.

Afbeelding


Bovenaanzicht. Het leek op het laatst of haar linkerkant dikker was dan de rechter, maar dat kan ook zijn geweest omdat ze krom op de bodem op haar linker kant lag. Zo van boven valt het wel mee. Er zijn verder ook geen rare dingen, volgens mij.

Afbeelding

Was toch best een groot visje geworden...

Afbeelding

Afbeelding

Wen is wel stevig doorbloed.

Afbeelding

Afbeelding

Ik probeerde een foto van de binnenkant van de mond te maken, maar dat lukte dus niet zonder extra hand. De camera wilde niet afdrukken. Ik zag er op zich ook geen bijzonderheden aan.

Afbeelding

Afbeelding

De kieuwen vond ik er ernstig rood uitzien. Die zijn normaal niet zo rood, volgens mij. Correct me if I'm wrong.
Afbeelding

Aan het kontje zag ik ook geen bijzonderheden. 't Is wel duidelijk een vrouwtje.
Afbeelding

Toen begon het echte werk: incisie gemaakt vanaf de achterkant bij de cloaka naar voren bij het borstbeen. De ingewanden puilden meteen naar buiten(Net als Bloemkools ogen trouwens...).
Aan beide kanten recht naar boven een snede gemaakt, zodat ik de huidflap om kon klappen. Daarbij moest ik wel de graten breken :?
Zo op het eerste gezicht te zien ligt alles gewoon waar het hoort te liggen.

Afbeelding

Geen direct opvallende bacteriekolonies ook... Dat had ik eigenlijk wel verwacht.
Bekje en oogjes wijd open... Terwijl ze toch echt al een dik uur dood was... Brrrr, arme Bloemkool. Het hartje klopte gelukkig niet!

Afbeelding

Afbeelding

De darmen kon ik er mooi in één keer uithalen. Geen wormen zichtbaar. Donkere plek in het midden is volgens mij de lever. Ik vond de ingewanden wel erg donker van kleur. Is dat normaal?

Afbeelding

De andere kant/achterkant van de ingewanden.

Afbeelding

Daar is de zwemblaas en voortplantingsorgaan in beeld.

Afbeelding

De zwemblaas. Ik heb helaas bij het eruit halen het buitenste vlies iets beschadigd, maar verder is hij wel helemaal intact. Ik vond met name de craniale blaas erg groot. Nou was het ook een grote vis natuurlijk. Maar vooral in vergelijking met de caudale blaas, die toch een stuk kleiner is. Ik had hem niet lek geprikt :wink: . Maar ik vroeg me toch wel af of dit helemaal normaal is. Naar mijn weten had Bloemkool geen zwemproblemen. Nooit gehad ook.

Afbeelding

Er zal wel een of ander soort weefsel om de scheiding tussen de twee blazen heen gedraaid. Is dat de aanhechting? Of iets anders?

Afbeelding

[/list]

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 29-10-2013 13:16

Iets te snel op verzenden geklikt...

Bij mijn vinger volgens mij de slokdarm, met aan de linkerkant een niertje?

Afbeelding

Voortplantingsorgaan (kuit?) ziet er volgens mij goed uit. Ik wist niet wat dat rode ding onderin is...

Afbeelding

Bij mijn vinger, op de huidflap, toch drie zwarte stipjes ontdekt: bacteriën? De losse flubbers is gewoon los weefsel en kon ik gewoon wegvegen.

Afbeelding

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 29-10-2013 13:19

Na de autopsie heb ik Bloemkool in een mooi kistje gelegd met een dekentje eroverheen. Hij moest immers wel een beetje toonbaar zijn voor de kinderen.

Afbeelding

De meiden hebben het kistje prachtig versierd, met hun mooiste stickers. Bloemkool heeft tekeningen en bloemen meegekregen en met een hartverscheurende ceremonie heeft ze uiteindelijk een mooi grafje in de tuin gekregen. Ik zei het al, Bloemkool was voor ons een bijzondere vis. :cry:

Afbeelding

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 29-10-2013 14:32

Wat een mooi doosje voor haar !
Kan gedaan hoor, ik zou het heel moeilijk vinden om te doen, zeker bij een vis die heel veel voor je betekend!
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 29-10-2013 16:01

Donkere ingewanden kunnen duiden op een bacterieele infectie of overmatig medicijn gebruik of vergiftiging door slechte waterwaardes.
Ik zal vanavond de foto's nog eens bekijken op mijn computer.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 29-10-2013 16:15

Dank je Misuzu.

Ik ben benieuwd wat je er dan van vindt, Brian.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-10-2013 17:37

Bacteriële infectie vind ik de organen te donker voor, deze worden juist bleek bij een infectie..
Ik zou verder kijken in de richting van vergiftiging.

Zwemblaas vind ik er trouwens prima uitzien en dat weefsel lijkt mij op vetweefsel. Daarbij wil ik meteen zeggen dat ik naar mijn mening té veel vet zie.
Te veel vet kan de organen beschadigen en bij goudvissen is de lever een van de gevoeligste hiervoor. De lever ziet er veel te donker uit en wanneer de lever zijn werk niet meer goed verricht wordt het bloed vergiftigd. Iets wat de donkere kieuwen en overige organen kan verklaren.

Dit is wat ik hiervan kan maken..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-10-2013 18:03

ik was een beetje hetzelfde als Zsjonnie aan het denken.
Misschien een ammoniakpiek? alhoewel er geen directe verbranding te zien is.

Wat voer je je vissen vooral eigenlijk? Want dat vet is duidelijk te zien...

Die uitpuilende ogen vielen mij ook meteen op. en ik vind precies (maar misschien zit ik me er blind op te staren) dat de schubben heel lichtjes uitstaan. Maar dat kan ook zijn omdat de vis opengesneden is...
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 29-10-2013 18:48

Te veel vet... Tja, Bloemkool at ALLES! Als een tank ging ze door de bak, beukte links en rechts vissen opzij om het leeuwendeel op te kunnen eten. En als er geen eten in de bak was, ging ze verder aan de planten of de algen aan de achterwand... Eitjes van de andere vissen vond Bloemkool ook niet te versmaden... Bloemkools leven bestond vooral uit eten, eigenlijk... :roll: Wat had ik daartegen kunnen doen? Haar bek dichtplakken lijkt me wat lastig... En als ik minder voerde, kregen de andere vissen weinig tot niets.

Wat ik voer is vooral A plus als hoofdvoer, en daarbij krijgen ze Hikari groen en paars als afwisseling. Heel af en toe Gex, of een algenwafel (die bloemkool rustig in één keer opslokte), of van dat knoflookvoer van Dr. Bassleer Biofish Food (wat een heel klein korreltje is). Daarbij krijgen ze groente en fruit, en dan vooral de pulp uit de juicer. Meer groente als fruit. Bloemkool kon ook helemaal loos gaan op een stukje banaan.

Deze verklaring klinkt in ieder geval aannemelijk, ZSjonnie. Ik denk niet dat ik een ammoniakpiek heb gehad, want dat zou ik gemeten moeten hebben. Ik meet het water bijna dagelijks en heb ook geen nitriet gemeten... In de q-bak doe ik dagelijks 100 % verversingen, dus dat lijkt me ook niet waarschijnlijk... OF... het moet die keer zijn geweest dat ik de bodem eruit heb gehaald! Toen heb ik wel degelijk een ammoniakpiek gehad. Alleen is dat al in augustus geweest ofzo... Zouden ze daar nu nog de gevolgen van hebben?

En voor zover ik kon beoordelen, dacht ik niet dat de schubben uitstonden, Sanne. Zie je het ook op die foto die ik van boven heb genomen?

Plaats reactie