Autopsie Ranchu 'Dikkie'

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Autopsie Ranchu 'Dikkie'

Bericht door Ferry » 09-12-2011 23:47

Vanavond hebben we autopsie gedaan op Dikkie, omdat we graag wilden weten of er een aanwijsbare oorzaak is voor zijn dood. Mede ook om te voorkomen dat de andere vissen die de bak met hem deelden niks oplopen.

We hebben niks vreemds kunnen ontdekken. Al het weefsel zag er 'schoon' uit, organen waren intact en alles zat op de juiste plek. Ook zagen we nergens plekken in het weefsel die zouden kunnen duiden op een ontsteking of bacteriële infectie.
Aangezien Dikkie nog maar erg klein is, was het moeilijk om alle organen duidelijk terug te vinden en te identificeren.

Overzichtje, Dikkie is slechts 8cm wat de autopsie niet vergemakkelijkte
Afbeelding

Laterale doorsnede: zwemblaas bovenin (witte bolletje), in de lengte daaronder de caudale nier, in de lengte daaronder en iets naar achter de lever, en de darmen onderin. Weefsel ziet er intact uit, geen teken van ontstekingen.
Afbeelding

Onder de kieuwdeksel ook niks geks te zien. De kieuwen lijken een beetje bleek wat zou kunnen duiden op anemie maar veel logischer is dat dit komt vanwege het feit dat de vis al een behoorlijke poos dood was en ingevroren is geweest.
Afbeelding

Links de lever en rechts een gedeelte darmkanaal met links bovenin de milt.
Afbeelding

Duidelijke foto van de zwemblaas met duidelijk de craniale- en caudale lobben. De caudale lob is het kleine bolletje aan de achterkant van de zwemblaas.
Afbeelding

De craniale nier in het midden.
Afbeelding

Het hart in het midden
Afbeelding

We zijn niet echt wijzer geworden over de doodsoorzaak. We zullen er maar mee moeten leven dat zijn doodsoorzaak vooralsnog onbekend blijft. Wellicht dat jullie iets op de foto's kunnen zien.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 10-12-2011 00:00

Heel leerzaam om te zien. Ik zou echt niet weten waar ik naar moet kijken als ik een vis openmaak :oops:
Bedankt voor het plaatsen, jammer van je vis natuurlijk.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 10-12-2011 00:13

Aan de ene kant jammer dat je er niet veel wijzer van bent geworden.
Andere kant, is het dan toch gelukkig niks gevaarlijkst wat je andere vissen dan ook kunnen hebben.

Echt, mijn complimenten voor de nette omschrijving en vooral voor de nette manier van autopsie plegen.
Je vriendin heeft het allemaal erg netjes gedaan!
Vind dit erg leerzaam.
Nogmaals gecondoleerd voor je vis. Het was echt een mooi beestje.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 10-12-2011 01:13

Ik denk dat hier wel sprake van anemia is..
Het eerste wat mij opvalt waren die paar zwarte stipjes op de zwemblaas, dit duidt op een bacteriële infectie.
Ook vind ik de craniale blaas aan de grote kant en de caudale aan de kleine kant, kan komen door de infectie.
Vervolgens vind ik zowel de nieren als de lever er erg bleek uitzien, ook weer een teken van bacteriële infectie.

Die bleke kieuwen lijken mij dus niet door de periode dat hij dood is.
Ik zeg doodsoorzaak inwendig bacteriële infectie welke begonnen is bij de nieren en/of lever.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 10-12-2011 07:24

Vergeet niet dat het visje een aantal uren droog aan het rotten was in een kliko bak.
Daarna in de vriezer gedaan, daarna ontdooit, daarna autopsie.
Wie weet was hij al langer dood in.de aquarium. Dan gaat de rotingsproces ook sneller na deze handelingen.

Autopsie kan je ook het beste zsm doen. Maar dat is altijd moeilijk inderdaad.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 10-12-2011 10:31

Ik vind dit een prachtig topic in die zin dat het heel leerrijk is!
Zelf heb ik nog geen ervaring met autopsie en via deze weg vind ik het heel goed dat ik toch kennis kan maken met het inwendige stelsel van de vis.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

jammer

Bericht door christa41 » 10-12-2011 10:33

jammer dat je de oorzaak niet hebt kunnen vinden, maar ook wel weer fijn dat je niks verontrustends hebt gevonden en het bleke hart enzo? ja daar zal het bloed inmiddels wel uit zijn getrokken
live isn't all gold. at least my fish are

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 10-12-2011 10:41

ZSjonnie, wat je zegt zou heel goed kunnen hoor! Ik weet niet precies wat de verhoudingen zijn bij de zwemblaas van een Ranchu tussen de voorste- en achterste lob. Het was een heel gedrongen visje.

Wat Dino zegt klopt ook. Ik heb geen idee hoe lang de vis al dood in het water lag. Misschien wel 1 of 2 dagen? Ik vond hem toen ik op zoek ging naar hem, omdat ik hem al een paar dagen niet gezien had.

Grote kans ook dat de infectie (op bijv. de zwemblaas) pas na het overlijden heeft plaatsgevonden.

Daarna heb ik hem in een zakje in de vuilnisbak gedaan.. daarna in de vriezer.. daarna weer ontdooid..
Als je naar het hart, en naar het bloed dat je op verschillende foto's in de buikholte ziet, kijkt zie je ook dat dit goed rood is wat duidt op de aanwezigheid van hemoglobine eiwitten. Anemie lijkt me daarom zeer onwaarschijnlijk. Ik denk dat de kieuwen bleek oogden, omdat de vis al langere tijd dood was.

Uit voorzorg gaan we in ieder geval een kuur met medicinaal voer doen de komende periode.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 10-12-2011 10:42

Ja, wij vonden het zelf ook heel leerzaam.. hadden ook nog nooit autopsie op een vis gedaan.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Re: jammer

Bericht door Ferry » 10-12-2011 10:43

christa41 schreef:jammer dat je de oorzaak niet hebt kunnen vinden, maar ook wel weer fijn dat je niks verontrustends hebt gevonden en het bleke hart enzo? ja daar zal het bloed inmiddels wel uit zijn getrokken
@ Christa, het hart is het hele rode bolletje dat je op de laatste foto kunt zien.

Plaats reactie