Autopsie vergroeide Fantail

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Autopsie vergroeide Fantail

Bericht door ZSjonnie » 15-12-2011 03:19

Ondertussen alweer een tijdje geleden, maar hier alsnog een verslagje van de autopsie op mijn extreem vergroeide Fantail Bertha.

Even kort samengevat:
Bertha was mijn eerste goudvis waarmee ik deze hobby begonnen ben in een bloemenvaas.
Door zijn extreme vergroeiingen kon hij het laatste jaar amper meer zwemmen.
Zijn staartwortel was verlamd, waardoor hij met zijn rug en borstvinnen heeft leren zwemmen.
Dit kostte hem erg veel energie waardoor hij veel op de bodem zat.
Met de tijd werd hij steeds zwakker waardoor uiteindelijk zijn staartvinnen in het filter werden opgezogen.
Het herstel begon goed, maar bijna bij volledig herstel vertoonde hij toch tekens van een inwendig bacteriële infectie.
Dit gaf mij (met erg veel tegenzin) het besluit om hem te euthanaseren met kruidnagelolie.

Bertha is ruim 2,5 jaar in mijn bezit geweest en komt uit de LFS.
Hierdoor vermoed ik dat hij tussen de 3 en 4 jaar is geworden.
Het was tevens een mannetje.

De autopsie vond direct na euthanasie plaats, dus het zijn bloederige foto's.
Als je hier niet tegen kan adviseer ik je nog weg te klikken nu er niks te zien is.




Hier ligt Bertha klaar voor de autopsie op keukenpapier en vervolgens een handdoek om eventuele sappen op te vangen.
Ik heb in dit geval een gedeelte van de slijmhuid eraf gehaald om makkelijker te kunnen werken.
Zijn staartvinnen zijn hier flink ingekort door het voorval met het filter. Deze waren daarvoor langer als zijn lichaamslengte.
Afbeelding

Hij was 9cm in lichaamslengte.
Afbeelding

6cm in lichaamshoogte.
Afbeelding

Ik begon met het uitwendig controleren.
Zijn ogen waren iets opgezwollen met een 'blaasje' boven zijn ogen. Dit duidt al op een inwendig bacteriële infectie.
Afbeelding

Op deze foto is dat 'blaasje' boven zijn oog goed te zien.
Afbeelding

Zijn kieuwen zagen er prima uit. Netjes rood zoals het hoort.
Al zouden ze vaal roze zijn geeft dit aan dat er problemen waren met de lever en/of nieren.
Vaal rozen met stippen geeft aan dat er sprake is van beschadiging door bacteriën of parasieten.
Afbeelding

De binnenkant van zijn bek zag er ook prima uit.
Als de binnenkant van de bek rood ziet geeft dit aan dat er sprake is van bacteriën.
Afbeelding

Vervolgens heb ik Bertha opengesneden langs zijn kieuwdeksel, in de lengte van zijn buik, tot aan zijn cloaca omhoog.
Hier werd mijn vermoeden meteen al bevestigd dat er sprake was van een beginnend inwendig bacteriële infectie.
De zwarte stippen (rechtsboven op de foto) aan de binnenkant van zijn huid geven dit aan.
Je ziet hier verder een aantal ingewanden zoals het darmenstelsel en de levers (de donker/bijna zwarte stukken).
Afbeelding

Ik heb in dit geval de graten gebroken om de lap huid omhoog te leggen in plaats van hem er helemaal uit te snijden.
Hierdoor kreeg ik iets meer ruimte om te werken.
Afbeelding

Nadat ik een gedeelte van zijn darmen eruit had gehaald werd zijn zwemblaas zichtbaar.
De craniale blaas (witte bal) liet ook weer tekens zien van een bacteriële infectie (de zwarte stippen).
Tevens is hij ook wat aan de grote kant.
Afbeelding

De caudale blaas (rechts) vertoont veel te groot. Dit was vlak voor de dood zichtbaar tijdens het bodemzitten.
Hierbij kwam zijn achtereind iets omhoog en stak zijn kop iets naar beneden.
Ook is de afstand tussen de craniale en de caudale blaas te groot. Deze horen direct aan elkaar te zitten.
Afbeelding

Ik heb de zwemblaas er voorzichtig uitgewipt om te kijken waarom de afstand tussen de 2 blazen zo groot was.
De oorzaak werd meteen duidelijk, er heeft zich een stuk darm om de verbinding tussen de 2 blazen weten te draaien.
Dit moet een gevolg zijn door de extreme vergroeiing.
Op deze foto is ook meteen goed te zien dat de 2 blazen samen in een 'vliesje' zitten.
Afbeelding

Hierna heb ik de rest eruit gehaald. Het was vrij lastig uit elkaar te halen doordat het erg dicht op elkaar gedrukt zat.
Dit zijn de nieren welke er prima uitzien en geen gebreken vertonen. De rechtse nier op de foto is licht beschadigt tijdens het loshalen.
Bleke nieren kunnen wijzen op een bacteriële infectie.
Afbeelding

Dit is het achterste deel van de levers. Helaas flink beschadigt tijdens het loshalen.
Deze horen normaal gesproken dezelfde kleur te hebben als de nieren. In dit geval zijn ze dus veel te donker.
Dit duidt op vergiftiging (in het verleden). Vergiftiging kan komen door medicatie en schadelijke stoffen in het water.
Als ze zwart zijn werken ze niet meer en kan dit een doodsoorzaak zijn.
Deze zullen nog wel hebben gewerkt maar een medicatiekuur hadden ze niet meer aangekund.
Als ze bleek zijn wijst dit op een bacteriële infectie.
Afbeelding

Hier is het voorste stukje van de levers. Deze is nog mooi intact gebleven tijdens het loshalen.
Dit gedeelte zal weinig van toegevoegde waarde meer zijn geweest gezien de kleur.
Afbeelding

De zwarte bal is de galblaas. Deze ziet eruit zoals het hoort.
Afbeelding

Verder nog het overgebleven gedeelte van het spijsverteringskanaal wat ik niet uit elkaar kon krijgen.
Behalve dat het te compact is ziet het er verder prima uit. Hier zijn geen tekens van bacteriën te vinden.
Afbeelding

Tot slot nog even een totaalplaatje hoe alles er aan het eind bij lag.
Autopsie op een zojuist geëuthanaseerde vis geeft een behoorlijke rommel doordat het bloed nog niet gestold is.
Afbeelding



Deze autopsie heeft mijn vermoeden bevestigd op meerdere vlakken.
Er was sprake van een inwendig bacteriële infectie.
De bacteriële infectie was in beginstadium en had dus nog effectief behandeld kunnen worden.
Als ik de vis zou behandelen had het kort daarna alsnog einde verhaal geweest, omdat hij 'op' was.
De problemen hadden zich vanaf hier alleen maar verder opgestapeld.
Een niet in te halen groeiachterstand heeft een drastische invloed op de organen van een vis.
Hierdoor kunnen ze nog 'lang' overleven zonder problemen te vertonen maar zodra er eenmaal iets zichtbaar wordt zal de rest niet lang op zich laten wachten.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 15-12-2011 09:57

Wat moedig dat je dit kon doen bij een vis die toch wel wat voor je betekende.
Je hebt nu allesinds uitsluitsel dat je er goed aan gedaan hebt hem te doen inslapen.
Het is heel leerrijk om dit te kunnen zien, enkel die laatste foto vind ik verschrikkelijk, kreeg een knoop in mijn maag :?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 15-12-2011 10:19

Hee Zsjonnier, vraagje?

Je hebt deze onderzoek gedaan. Jouw conclusie is dat ze inwendig bac. hebben.
Maar weet je ook hoe dit tot stand komt? Door stress, ouderdom, ander leefklimaat opeens.
MAW weet je ook de oorzaak.

Als je dat weet dan kan je wellicht maatregelen nemen. Dan pak je iets bij de roots aan.
Voorkomen is beter als genezen zeggen ze altijd. :D

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 15-12-2011 11:12

net en duidelijk verslag ZSjonnie! Ben je vast lang mee bezig geweest! Ik vind ook de foto's erg duidelijk. En zoals al eerder gezegd moedig dat je dit hebt gedaan met je eerste vis. Ik denk dat het erg leerzaam zal zijn voor de mensen die het ook aan aandurven. (ik kan wel tegen de foto's, maar om het nu zelf te proberen!) :roll:
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-12-2011 14:22

Wat een mooi verslag Sjonnie. Gelukkig heb ik een sterke maag, al zou ik dit zelf waarschijnlijk niet kunnen. Geen idee waarom, maar je doet je hond of kat ook niet open snijden als hij is overleden hahaha Sorry hoor ;)

Wat ik vooral intressant vond was dat stukje darm om de zwemblaas. Zo zie je maar wat vergroeiing met zo'n diertje kan doen :cry:

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 15-12-2011 14:25

Erg knap dat je het bij Bertha autopsie hebt gepleegd.
Erg net verslag, mooie foto's (nouja, scherp dan) ook. Heel interessant en leerzaam :)
Vond het wel erg raar, want de foto dat z'n vel eraf gaat, zie je een heel op elkaar gedrukte plak. Dit hoort officieel gewoon allemaal los te liggen toch?

Ik kan er wel heel goed tegen.
Zou het zelf ook wel kunnen doen ooit, maar heb niet echt de kennis wat wat is en hoe het eruit hoort te zien.
En verder, zouden me ouders me op laten nemen denk ik :roll:

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 15-12-2011 15:42

De gevolgen van vergroeiing zijn bij jouw visje wel heel erg duidelijk en goed te zien... deze foto's geven ook echt goede argumenten voor de min. 50 liter 'regel', regelmatige grote waterwissels, etc.

Bedankt voor het goede verslag!

Gast

Bericht door Gast » 15-12-2011 15:53

Interessant zeg. Duidelijke foto's ook :)
Als ik later diergeneeskunde ga studeren zal ik dit onderwerp in gedachten houden.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-12-2011 19:06

@ Dino: De oorzaak van die inwendige bacteriële infectie is een combinatie van stres en zwakte door vergroeiing icm ouderdom.
De oorzaak van de stres is het zwaar beschadigen van de staart en in quarantaine komen (andere leefomgeving).
De oorzaak van de zwakte door vergroeiing icm ouderdom is doordat deze vis aan het begin veel te klein heeft gezeten voor een te lange periode.
De beschadiging aan zijn staart is in dit geval geen open deur geweest voor bacteriën, aangezien de open wonden al geheeld waren voor de bacteriële infectie toesloeg.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 15-12-2011 19:13

Maw goudvis heeft wel degelijk ruime bak nodig. Anders kunnen ze een vergroeing krijgen.

Stress is eigenlijk bij de meeste de doodsoorzaak, denk je niet.

Plaats reactie