Autopsie Cappucino.

Anatomie van de vissen, verslagen, fotos [leden]
Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Autopsie Cappucino.

Bericht door Visje » 02-05-2012 14:33

Op verzoek van de vissendokter, hier de foto's van de autopsie op Cappucino.
Het viel me op, omdat hij de laatste tijd niet meer wilde eten, of het eten niet kon vinden, dat hij met name bij zijn ruggetje heel mager was. Maar zijn buikje was behoorlijk dik.

Bij het openmaken, kwam er meteen een gele vloeistof naar buiten vloeien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo op het eerste gezicht geen bacteriekolonies.

Afbeelding

Wel een vage witte bobbel bij de darmpjes (tumor?) Ik wijs hem aan met mijn mes.

Afbeelding

Zwemblaas. Ziet er volgens mij normaal uit (wel erg vol met lucht, misschien te veel?)

Afbeelding

Afbeelding

De kieuwen waren lichtroze, maar dat is wellicht omdat hij al een tijdje dood was.

Afbeelding

Afbeelding

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 02-05-2012 15:41

Wat ben jij een bikkel zeg!

Ik zeg altijd maar: Ik zou het niet kunnen. Maar ja, zo zie je maar, misschien is die vis wel aan een tumor overleden. Zo zie je maar wat je kan ontdekken. Of het dat nou echt was.. ik ben benieuwd.


De foto's heb ik niet uitvergroot. Ik vond dat kleine formaat wel voldoende.


Sterkte ermee!
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 02-05-2012 15:51

ik zie geen witte bobbel. Dat gele is meestal wel normaal als je een vis opensnijd.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 02-05-2012 19:32

was het geen cyste?

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 02-05-2012 21:32

Zou kunnen, Rex. Er kwam idd wel vocht uit toen ik hem doorsneed. Maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet zo goed het verschil weet tussen de twee, tumor of cyste. En is dat dan uiteindelijk de doodsoorzaak geweest? Hoe vond jij de zwemblaas eruit zien?

@Dino: wat is dat gele spul dan?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 03-05-2012 11:01

globaal gezien heeft en tumor vaker een andere inhoud dan een cyste. een cyste word 99% van de tijd veroorzaakt door een of ander vocht. in tumoren zit meer weefsel.(aders,bloed)

zwemblaas is vergroot volgens mij. als je zelf al denkt dat ie vergroot was zal het waarschijnlijk met de osmotische druk te maken hebben,of een ontsteking.als de vis vermagert lijkt dan zal dit ook door de zwemblaas kunnen komen. simpelweg omdat het meer energie kost om voer op te nemen.en om op de bodem te blijven.

over de doodsoorzaak doe ik geen uitspraken. ik heb de vis niet levend gezien,en de autopsie ook niet van dichtbij.

het gele kan ik zo niet plaatsen maar daar kom ik nog op terug.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 03-05-2012 12:13

Bedankt voor de uitleg, Rex! :D Ik denk nu ook dat het niets met die andere ziekte van doen heeft. Dit visje tuimelde al vanaf het begin, dus dan denk ik dat het toch een zwemblaasprobleem geweest is, waardoor hij niet goed bij zijn eten kon komen, waardoor hij verzwakte, waardoor hij vatbaarder werd voor allerlei narigheid, waarschijnlijk een infectie opgelopen heeft waardoor hij die witte waas over zijn huid en oogjes kreeg, blind werd daardoor, daardoor nog slechter kon eten, en het uiteindelijk opgegeven heeft: te verzwakt, nitrietpiek door de paringen, 80 % verversing eroverheen... Ik dacht dat hij wel normaal at, maar met dat groene water moet ik eerlijk toegeven dat ik het niet altijd gezien heb, en toen het water weer helder was, zag ik dat hij niet at. Heb ik hem een paar keer apart genomen (in mijn handen) om te laten eten en dat deed hij dan ook. Maar de laatste dagen spuugde hij het eten ook weer uit. Was ik toch te laat, denk ik.

Ben wel blij dat het iig niets met erythrodermatitis of malawi bloat te maken heeft. Ik houd nog wat langer quarantaine aan om zeker te weten dat er niet nog een uitbraak volgt.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 04-05-2012 12:26

Ik vind de zwemblaas er juist wel ok uit zien.

Jammer van je visje Visje

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 04-05-2012 12:33

Knap hoor Visje, heel interessant, ik zou denk ik alleen het verschil tussen ziek en gezond zien als er een open gesneden gezonde vis naast zou liggen, ik zie er weinig aan, behalve dan soms zwarte stipjes die zouden aanduiden dat een vis ziek is. ( eerder al eens gezien ) maar echt, ik vind het moeilijk hoor, maar heel knap dat je zoiets aandurft.
Wel heel jammer dat er weer een mooie vis is dood gegaan, sterkte ermee!

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 05-05-2012 20:32

dat zou inderdaad een goede optie zijn,alleen hoe weet je 100% zeker dat je een autoptie doet op een gezonde vis.

Plaats reactie