Foto-Album met de opvangertjes van Jones

De foto-albums van diverse leden [leden]
Plaats reactie
Gast

Foto-Album met de opvangertjes van Jones

Bericht door Gast » 17-10-2012 15:26

Bij deze zal ik ook een paar van mijn visjes voorstellen. De meeste van mijn vissen komen uit erg slechte omstandigheden als 5l. aquaria en aqua40's waar ze met z'n zessen in zaten. Het begon vorig jaar in april met 4 goudvissen en een speciekuip en nu een jaar later heb ik ca. 30 gewone goudvissen en 14 sluiers verdeeld over een 4500l. vijver en verschillende bakken. Het heeft allemaal nogal een vaart gelopen en het is superveel werk, maar het zien opbloeien van die visjes maakt het allemaal de moeite waard.

Ik zal bij het begin beginnen. Mijn moeder had een speciekuip met waterplantjes in de tuin staan, maar dat was mijn speciekuip en ik had 'm nodig dus ben ik dat ding leeg gaan halen. Toen ik ongeveer op de helft was zag ik iets oranjes voorbij flitsen. Het water was erg vies, dus ik dacht dat ik het me verbeeld had en ging weer verder. Maar verrek, toch een goudvis en daarna zag ik een tweede. &$#@&**(*$@ mijn moeder heeft het al eerder gedaan. Een kuip middenin de zon zetten, wat plantjes incl. loodje erin kwakken en er een stel goudvissen in zetten. Ik ben daar toen zo kwaad om geworden dat ik dacht dat ze het wel uit haar hoofd zou laten, maar nee hoor. Ik heb altijd al iets met goudvissen gehad en vind het vreselijk hoe die diertjes door de meesten behandeld worden. Dit kon ik echt niet laten gebeuren, dus de goudvisjes snel uit de kuip gehaald en er meer water uitgehaald. Bleken er nog 2 goudvissen in te zitten! Dus die er ook uitgehaald. Daarna de (scherpe!) steentjes eruit gehaald en jawel, ik pakte in het glas. Dus 4 goudvissen in een kuip van 90 liter met loodjes, scherpe steentjes en glas.. echt vreselijk. Ik heb de 4 goudvissen overgezet naar een aquarium van 100x40x40 waar op dat moment zo'n 60 appelslakken in zaten. Toen ik de goudvisjes in de bak zette zag ik pas hoe ze eraan toe waren. Ze hadden snijwonden op hun buikjes, waarschijnlijk van het glas. En één visje mist een kieuwdeksel. Verder zagen ze er redelijk uit, nog niet vergroeid voor zover ik kon zien.

Dit waren de visjes 4 weken later (en al 2 cm. gegroeid!)

Starscream, 10 cm

Afbeelding


Optimus, 11 cm

Afbeelding


Xanthium, 9 cm

Afbeelding


Ironhide de vis met het missende kieuwdeksel, 9 cm

Afbeelding

Maar nu verder..

5 weken later kwam er iemand aan de deur met de vraag of ik een aquarium wou. Nu hoefde ik er echt geen aquarium meer bij, maar ik zat nogal krap bij kas, dus verkopen is altijd een optie. Hij wees aan dat de bak ongeveer 60 cm. was. Helemaal prima. Dus ik meegelopen.. zei hij dat er nog visjes in zitten. Van die visjes met grote lippen :? Het zal wel, ik zie zo wel wat voor visjes het zijn.

We kwamen bij hem thuis aan en het aquarium bleek in de schuur te staan. Het was een Aqua40 met 6 goudvissen, 3 gewone en 3 sluierstaartjes! Jawel 6 goudvissen in een Aqua40. Ik heb me er niet veel van aangetrokken en de visjes in een emmer gedaan en het aquarium meegenomen. De woede komt later wel. En of die woede kwam.

Toen ik thuis kwam heb ik de visjes bij de 4 goudvissen in de meterbak gezet en kon ik de visjes eindelijk goed bekijken. Nou, ik ben me kapot geschrokken. 5 visjes waren zo mager dat ik me afvroeg of ze de nacht wel zouden overleven. De ene nog vergroeider dan de andere.

De visjes uit de Aqua40 (Sentinel, Snoek, Kevin, Sideswipe, Koffieleut en Moorjte) in een emmer. Hier kan je goed zien hoe mager ze zijn, vooral Moortje het moortje.

Afbeelding

Overzichtje van de hele drukke bak

Afbeelding

Sentinel, 8 cm

Afbeelding


Snoek, 9 cm. Zo mager en vergroeid. Je ziet direct waar zijn naam vandaan komt ;).

Afbeelding


Kevin, 9 cm.

Afbeelding


Koffieleut, 8 cm. Mijn eerste Ryukin en mijn favoriete vis van allemaal!

Afbeelding


Moortje, 8 cm.

Afbeelding


Sideswipe, 8 cm.

Afbeelding

Ik heb de vissen lekker vet gemest en een paar weken later zijn de gewone goudvissen naar de vijver verhuisd, helaas is Xanthium daar enkele weken later overleden. De vijver heb ik met veel overredingskracht van m'n vader overgenomen. Alles wat erin zat eruit en helemaal opnieuw begonnen. In de loop van dat jaar zijn alle andere vissen ook naar de vijver verhuisd met uitzondering van Moortje. Zij blijft binnen als gezelschap voor een Demekin die niet in de vijver kan, maar daarover later meer.

Sentinel net voor hij de vijver in ging (scroll naar boven en zie het verschil in ca. 4 weken tijd!)

Afbeelding

Snoek net voor hij de vijver in ging

Afbeelding


Het begin van de opvang was gemaakt. Ik had 10 goudvissen, een meterbak en een vijver tot m'n beschikking dus daar konden best nog wat visjes bij. Op Marktplaats kwam ik 3 stumperds in een ca. 10 literbakje tegen. Daar staat nu een peperplant in en daar issie wèl prima voor geschikt ;).

1 van de nieuwelingen
Afbeelding

De andere goudvis (beiden hebben nooit een naam gekregen)
Afbeelding

Een nieuw moortje 'Shia'. Ze was gelijk dikke maatjes met Moortje, alsof ze wisten dat ze beiden Demekins zijn. Ze hebben 2 maanden in de vijver gezeten tot Shia ineens verdween. Toen heb ik geen risico genomen en Moortje direct uit de vijver gehaald.

Afbeelding

De vijver met Moortje en Shia er nog in

Afbeelding


De vissen konden niet lang in de meterbak blijven, dat zag ik nog met m'n ogen dicht. In juni begon ik Marktplaats af te speuren en heb ik plaats gemaakt voor een 300l. bak. Daar konden ze wel even mee vooruit.

Half juni kwam iemand uit Den Haag 2 calico's brengen die in een 60 cm. bak zaten.

Bueno, 6 cm

Afbeelding


Banjo, 6 cm

Afbeelding

Beiden zitten al enkele maanden in de vijver

In juli haalde in Jazz op in België. Hij was toen 15 cm. en zat in een 60l. bakje. Later zou blijken dat hij vaak problemen met zijn vinnen heeft. Vooral met vinrot. Hij heeft snel vriendjes gemaakt met Moortje. Die twee zijn onafscheidelijk.

Afbeelding

De laatste foto van Koffieleut voor hij de vijver in ging. Wat een transformatie! Ik mis 'm heel erg nu ik 'm niet kan zien in de winter.

Afbeelding


Banjo voor hij de vijver in ging

Afbeelding


Bueno voor hij de vijver in ging

Afbeelding

Sideswipe voor ze de vijver in ging

Afbeelding


In augustus heb ik 'de 3 hummeltjes' opgehaald. Ze zaten in een bakje van ca. 5 liter, maar de eigenaar had gelukkig ook door dat het te klein voor ze was. Zij zijn na een korte quarantaineperiode naar de vijver verhuisd en zwemmen altijd bij elkaar.

Afbeelding


Ik had het idee om een omgekeerd aquarium in de vijver te zetten zodat de visjes konden zonnen en ik ze van de zijkant kon zien. Dit werd me in dank afgenomen door o.a. Koffieleut :D.

Afbeelding


Na het voorval met Shia heb ik een net over de vijver gelegd. Wie Koffieleut spot krijgt een foto van Koffieleut ;).

Afbeelding


Moortje is inmiddels bijna een jaar later een mooie dame geworden van ruim 20 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Jazz is compleet van kleur veranderd en ook zo'n 20 cm.
Afbeelding

De gewone goudvissen zijn nu allen 20 a 30 cm. en maken het goed. Hun jongen zijn inmiddels zo'n 15 cm. Ik ben benieuwd hoe groot ze in het voorjaar zijn.


Wayne zag ik bij een vijverspeciaalzaak. Twee weken later spookte hij nog door m'n hoofd (omdat hij een Ryukin is misschien?) en ben ik hem gaan halen. Stoute ik.
Afbeelding


----------------------------------------------------------------------------------

Dit is nog niet het hele verhaal. De rest komt later :).

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 17-10-2012 15:44

Jazz is en blijft een hele mooie vis maare waar blijven de foto's van koffieleut? :wink: :lol:

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 17-10-2012 15:58

Leuke en mooie foto's!
Ik vind Wayne het leukste van deze vissen, mooie kleuren heeft die.

Gast

Bericht door Gast » 17-10-2012 16:10

Thanks :). Ik vind Wayne ook het mooist. Het is de enige vis die ik gekocht heb.

Koffieleut zit in de vijver en laat zich alleen zien als er gevoerd wordt :(. Ik zal binnenkort nog wat oude foto's van 'm posten want hij is te leuk om niet te laten zien :).

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-10-2012 16:15

Ik zou wel een sideview foto van Wayne willen zien..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 17-10-2012 16:26

U vraagt, wij draaien..

Afbeelding

Afbeelding

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 17-10-2012 16:34

Mooie foto's!
Mooie kleuren heeft de ryukin!
Groetjess

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 17-10-2012 16:41

Mooie vissen 8)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-10-2012 20:11

Dacht ik al.. Mooi beestje! :D
Stevige bouw. Stevige en correcte staartwortel. Nette vinnen. Vorm van de kop is redelijk netjes. Het oog zit goed in het midden.
De kleuren vind ik mooi, maar dat gaat nog wel veranderen denk ik. Al zou je zijn buikpartij nog iets meer naar achteren kunnen krijgen maakt dat het helemaal af.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 18-10-2012 09:13

Bedankt voor de bevestiging, want dat is dus precies waar ik 'm op uitgezocht heb ;). Bij hem in de bak zat een Ryukin die er praktisch hetzelfde uitzag, maar deze was minder mooi van kleur. Ik vind alleen dat z'n bekje iets te ver uitsteekt, maar misschien trekt dat nog bij.

Hoe krijg ik de buikpartij verder naar achteren?

Plaats reactie