Foto-Album van Astrid

De foto-albums van diverse leden [leden]
Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 15-01-2013 15:20

Je bak ziet er nog steeds puntgaaf uit en fijn dat je de de balans in je bak gevonden hebt en hem zo mooi stabiel kan houden. Mag ik vragen hoeveel je nu ververst per week? Je hebt nog 8 vissen toch? Even benieuwd naar zodat ik daar zelf ook een beetje op af kan stemmen om de balans goed te houden.
Hier vinden ze te grote waterwissels tegelijk niet fijn en die doe ik dan ook alleen nog als ze gepaaid hebben.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 15-01-2013 20:46

Hele mooi foto's weer Astrid!
Je vissen zien er echt goed uit en je bak staat er prachtig bij!
Groetjes

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 15-01-2013 22:15

Patricia, ik ben zelf gaan meten, en dat weten de mensen die hier vanaf het begin zitten vast nog wel dat ik die abnormale waterwissels belachelijk vond, omdat ik heel veel geld in mijn bak geinvesteerd had, en het zag er treurig uit, vissen gingen dood, ik heb me toen mee laten slepen met de meerderheid, maar had een ongezonde bak met vissen en planten.
In de winter verschoon ik niet meer dan 35% per week, en als het echt heet is 40% soms 50%.
Ik weet nu wat goed is voor de bak, en alles, echt alles doet het uitstekend.
Ik heb ook wel een beetje alg, maar ik ben in een half uur klaar met poetsen per week, zo gebeurt, want ik heb niet meer zoveel alg.
Mijn waardes blijven stabiel, en ik denk dat dat komt door de goede bacterieen die ik niet wekelijks wegspoel met een gigantische waterwissel.
Planten helpen mee om de bak stabiel te houden ( koivijvers filteren ook vaak over een extra ruimte met planten, die planten zitten dan niet in de vijver, maar ernaast en daar filteren ze het water ( koi zijn ook slopers)
Ik voer 2x per dag, en dat is zat, en soms ook 3x per dag, en de vissen vreten echt mijn vingers niet op van de honger.
Ik vind de vissen veel levendiger door ze minder te voeren, maar ze zijn niet mager.
En dat is mijn uitgewerkte plan, waar mijn bak heel veel profijt van heeft gekregen :wink:

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 15-01-2013 23:33

Bedankt voor je uitleg ik was echt erg benieuwd naar jouw bevindingen. Ik voer de vissen ook wisselend 2 soms 3x per dag en dat bevalt ook mij goed. Ik wissel nu nog vaak best veel maar zie dat als ik teveel ineens ververs mijn vissen daar stress van hebben dus ik probeer nu een zo goed mogelijke balans voor mijn vissen te vinden. Mijn waarde's zijn eigenlijk altijd wel stabiel te noemen zeker het NO2 en NH4/NH3 staan altijd op 0 dus dat is goed.
Hopelijk heb ik mijn balans snel gevonden voor mijn bak. Ook scheelt het nu er minder vis in zit.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-01-2013 01:24

Ik zeg niet dat je het nu anders moet gaan doen, want zo te horen draait het nu prima.
Alleen komt het niet door de bacteriën die je er met waterwissels uithaalt, de bacteriën die vrij in het water leven hebben namelijk niets met de nitraat cyclus te maken.
Ik kan wel een mogelijke combinatie van factoren bedenken die je bak op deze manier goed laat draaien, maar daar heb je verder niets aan.
Ik ben blij voor je dat je nu een probleemloze bak hebt en ik zou het lekker zo volhouden. ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 16-01-2013 06:44

Je mag jou ideen en bevindingen best vertellen hoor Zjonnie, waarom denk jij dat mijn bak stabiel is?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 16-01-2013 11:03

Ik wissel nu nog vaak best veel maar zie dat als ik teveel ineens ververs mijn vissen daar stress van hebben dus ik probeer nu een zo goed mogelijke balans voor mijn vissen te vinden.
goed dat je dat ziet.

ik zie er wat anders in. je wisselt dan te laat, waardoor je vissen "wennen" aan het "vuilere" water. door er teveel water van te verversen en mogelijk dan niet de juiste temperatuur heeft, krijg je dat gedrag.
zie het alsof je de hele dag lekker buiten rondloopt, en ineens in een turkse stoomcabine staat. daar moet ons lichaam ook op anticiperen. waterwissels moeten echt gebaseerd zijn op je eigen ervaringen en vooral op metingen van je testsets. want je moet gewoon weten wat er gebeurd dan.


nogmaals, alles wat wij zeggen zijn geen regels, geboden, of ultieme probleem oplossers. het is een leidraad voor het goed onderhouden van je vissen.
ik neem nu astrid als voorbeeld, als je al jaren een regelmaat uitoefent op de vissen, en ze gaat ineens hele andere dingen doen, omdat jij denkt dat het zo nu ineens moet omdat iedereen dat roept, krijg je alleen maar meer problemen. want je vissen, planten en je bacteriecultuur krijgt keer op keer een klap dan.

als je echt veranderingen door wilt voeren omdat je denk dat je fout bezig bent, doe het geleidelijk aan. ik denk dat astrid vol goede moed er aan is begonnen, dat meten mede door aandringen van mij is gestart en toen ingezien heeft dat het niet gaat werken omdat het al jaren zo liep.
daar heeft ze zelf een beeld van gevormd, en die methode werkt nu voor haar.

ik zeg niet dat het goed of slecht is, maar het werkt wel. hoe dat op lange termijn gaat ontwikkelen moeten we even afwachten.
ik vraag me wel serieus af wat er gebeurd als ze geen kifero meer gebruikt. haal dat weg, blijft de bak langere tijd in balans dan lijkt me dat je het stabiel mag noemen.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 16-01-2013 12:40

Nou ik kan je gerust zeggen dat ik zeker niet te laat wissel en ook zeer zeker geen 'vuil' water heb, daar krijgt het de kans niet eens voor om vuil te worden. Ik heb een strak ververs schema, ververs op vaste dagen en als ik tot 50% ververs gaat het prima maar meer tegelijk geeft dus inderdaad wellicht teveel schommeling in mijn waterwaarde's en dat vinden ze gewoon niet fijn. Ik ververs op precies dezelfde temperatuur en meet dit vooraf dus die turkse stoomcabine zal ook wel meevallen. Ik gebruik geen Kifero en mijn algen vallen ook reuze mee.

Laat ik het zo zeggen dat er overal wel vissen sneuvelen zowel bij degene die weinig, veel en heel veel verversen dus daar kun je niet altijd echt iets van zeggen.

Nu Astrid haar bak zo laat draaien met haar ververspatroon die duidenlijk minder is gaat het goed en heeft zij geen dode vissen meer gehad dat zijn pas keiharde bewijzen dat het ook zo heel goed kan gaan.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 16-01-2013 12:51

klopt.
en ik maak ook geen discussie over de link tussen veel verversen of weinig, met en zonder dode vissen.

ik doel er alleen maar op dat de balans vinden tussen een plantenbak met bodem en goede stabiele constante waarden enorm lastig is zonder tekorten voor de planten.

en wat astrid dr bak betreft,

voor nu en met kifero.
haal die kifero eens weg. als de bak in balans is zoals ze claimt, blijft de alg ook weg.

en het is ook geen race, of een ja nee spelletje wie wel of geen gelijk heeft.
als je bak goed draait, lekker zo laten. al ververs je maar 20% per maand.

ik ga straks ook veel minder verversen, puur om te kijken wat er dan gebeurd. want bruinalg is mijn vriend ook niet.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 16-01-2013 15:19

Algen maal ik niet zo om maar gezondheid en welzijn van mijn vissen wel, ik wil gewoon dat ze een mooi gezond rustig leventje hebben zonder stress, meer niet.

Plaats reactie